Bachelor i reiselivsledelse

Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse

Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse er et treårig diplomøkonomstudium med en næringsrettet spesialisering de to siste årene. Det første året er identisk med grunnfag i bedriftsøkonomi eller grunnfag i markedsøkonomi og gir en generell innføring i økonomi, markedsføring, ledelse og administrasjon. I andre og tredje studieår legges det stor vekt på markedsføring, språk og reiselivsfag i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, i tillegg til økonomiske og administrative fag. Reiselivsledelse er basert på generelle økonomikunnskaper og spesifikke kunnskaper som er rettet mot reiselivsnæringens spesielle behov på forskjellige områder. Det er økende behov for kompetanseoppbygging for å få vekst i reiselivsnæringen. Handelshøyskolen BIs vitenskapelige stab har i samråd med sentrale personer innen reiselivsnæringen utviklet Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse nettopp for å møte denne utfordringen.

Mål Målet med studiet er å gjøre studentene i stand til å være aktive pådrivere og bidragsytere til at reiselivsnæringen når sine fremtidige mål. Handelshøyskolen BIs mål er å utdanne handlingsorienterte kandidater som står rustet til å møte nye utfordringer i reiselivsnæringen.

Programråd For reiselivsstudiet ved Handelshøyskolen BI er det etablert et programråd som skal sikre studiets relevans for reiselivsnæringen og skape kontakt mellom studiet og uteksaminerte kandidater. Programrådet består av diplomøkonomer i reiselivsledelse og representanter fra reiselivsnæringen samt fra Handelshøyskolen BIs faglige og administrative stab.

BI-TRA BI-TRA er reiselivsstudentenes egen markedsføringsgruppe som arbeider med intern og ekstern markedsføring av studiet. Målet er: BI-TRA skal markedsføre studiet og studentene gjennom å opprette kontakt med reiselivsnæringen slik at vi står best mulig rustet når vi skal ut på arbeidsmarkedet. BI-TRA profilerer seg overfor reiselivsnæringen gjennom forskjellige prosjekter som samtidig gir unike sjanser til å få bedre innsikt i reiselivet. Som eksempler kan nevnes bransjeaften, bedriftsbesøk, reiselivsseminar, messedeltakelse, informasjonsgruppe, paneldebatter, praksis-/traineeplasser og referentgrupper. Studentene på reiselivsstudiet oppfordres sterkt til å delta i BI-TRAs aktiviteter. Det øker forståelsen for fagene og for reiselivet generelt samt gir unike kontakt- og profileringsmuligheter overfor reiselivsnæringen.

Gjennomføring Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse gjennomføres over tre år på heltid ved BI Bergen, BI Trondheim og BI Oslo. Det første året i studiet kan gjennomføres på samtlige av BIs Høyskoler eller som nettundervisning. Andre og tredje studieår på Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse kan gjennomføres som heltidsstudium over to semestre. Studiet består av en rekke enkeltkurs med avsluttende eksamener for hvert kurs. I tillegg til å følge undervisningsopplegget anbefales studentene å jobbe sammen i kollokviegrupper. BI gjør oppmerksom på at deler av fagene på 2. og 3. år vil kunne bli forelest på engelsk .

På reiselivsstudiet får studentene innblikk i de områder hvor reiselivsnæringen ønsker en solid kompetanseoppbygging. Studentene får en introduksjon til reiselivsnæringen og trening i å tenke og forstå helheten og se sammenhenger. Kulturforståelse, engelsk som språkfag, markeds- og lønnsomhetsorientering og internasjonale aspekter er en del av dette. Man vektlegger språkkunnskaper gjennom fagene tysk, fransk eller spansk. I studiets andre år var engelsk obligatorisk, i det tredje året velges ett av ovenstående språk. Studentene utdyper sine kunnskaper i økonomistyring, får kunnskaper om internasjonal økonomi, og gjennom kurset i strategi vil studentene lære å anvende sine ferdigheter med å se sammenhenger og avhengighetsforhold mellom ulike fagområder. Et annet viktig kurs er internasjonal markedsføring med vekt på reiseliv. I tillegg skal studentene omsette teori til praksis ved å skrive en diplomoppgave innenfor reiseliv. Studiet er godkjent med 20+20+20 vekttall av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF).

Utenlandssemester Studentene kan søke om å få gjennomføre studiets siste semester (6. semester heltid) i utlandet etter nærmere bestemte regler. Ytterligere informasjon om utenlandssemesteret fås ved henvendelse til BI Bergen eller BI Oslo. Se også Studieadministrativ informasjon; Utveksling.

Forbehold Handelshøyskolen BI tar forbehold om endringer i studieplanen og i kursbeskrivelsene.

Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse (1.år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

1. år heltid; tilpasset Grunnfag i bedriftsøkonomi:

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2001 Vår 2002
MET 8006 2 vt. Statistikk og dataanalyse X
MET 9100 2 vt. Matematikk for økonomer X
MRK 8614 2 vt. Markedsføringsledelse X
MRK 9710 2 vt. Medier og kommunikasjon X
ORG 9601 2 vt. Organisasjonspsykologi og ledelse X
SØK 8400 2 vt. Makroøkonomi X
BØK 8950 2 vt. Investering og finansiering X
BØK 9700 4 vt. Bedriftsøkonomisk analyse X
RLS 2110 2 vt. Reiseliv I - Reiselivsproduktet X

1. år heltid; tilpasset Grunnfag i markedsøkonomi:

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2001 Vår 2002
HIS 9710 2 vt. Markedsøkonomiens utvikling X
MET 8006 2 vt. Statistikk og dataanalyse X
MRK 8614 2 vt. Markedsføringsledelse X
MRK 9710 2 vt. Medier og kommunikasjon X
ORG 9601 2 vt. Organisasjonspsykologi og ledelse X
SØK 8400 2 vt. Makroøkonomi X
BØK 9700 4 vt. Bedriftsøkonomisk analyse X
RLS 2110 2 vt. Reiseliv I - Reiselivsproduktet X
MRK 1080 2 vt. Forbrukeratferd X

Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse (2.år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Normalstudieplan Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse, 2. år – heltid over to semestre

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2001 Vår 2002
MRK 9860 2 vt. Markedsanalyse X
RLS 2010 4 vt. Grunnkurs i reiseliv X
SØK 9354 2 vt. Mikroøkonomi X
RLS 9814-15 2 vt. Int comm for travel and tourism skriftlig X
RLS 9814-15 2 vt. Int comm for travel and tourism muntlig X
RLS 2016 2 vt. Kultur reiseliv og attraksjoner X
RLS 9950 4 vt. Reiselivsmarkedsføring, serviceledelse, konseptutvikling og nye medier X
RLS 9817 2 vt. Budsjettering og service i rlsbransjen X

Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse (3.år)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Normalstudieplan Diplomøkonomstudiet i reiselivsledelse, 3. år – heltid over to semestre

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2001 Vår 2002
RLS 9921 4 vt. Strategisk ledelse i reiselivsnæringen X
RLS 9420 2 vt. Økonomistyring III X
RLS 9428 2 vt. Internasjonal økonomi X
RLS 9930 3 vt. Internasjonal reiselivsmarkedsføring X
RLS 9929 5 vt. Diplomoppgave i reiseliv X
SPÅ* 4 (2+2) Int. kommunikasjon i engelsk, tysk, fransk og spansk X X

SPÅ*

Kurskode Vekttall Kursnavn Høst 2001 Vår 2002
SPÅ 9858-59 2 vt. Int. kommunikasjon i tysk, skriftlig X
SPÅ 9858-59 2 vt. Int. kommunikasjon i tysk, muntlig X
SPÅ 9860-61 2 vt. Int. kommunikasjon i fransk, skriftlig X
SPÅ 9860-61 2 vt. Int. kommunikasjon i fransk, muntlig X
SPÅ 9865-66 2 vt. Int. kommunikasjon i spansk, skriftlig X
SPÅ 9865-66 2 vt. Int. kommunikasjon i spansk, muntlig X