Bachelor i PR og kommunikasjonsledelse

Bachelorstudiet i PR og kommunikasjonsledelse

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på de ulike studievariantene, også kalt normert studietid.

Fra og med studieåret 2009/2010 revideres bachelorstudiene, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.

Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013.

Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no

Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2009/2010. Ønsker du å se hvordan revidert studieplan for 2. og 3. år ser ut i henholdsvis 2010/2011 og 2011/2012 kan du åpne disse nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.

Læringsmål for studiet Bachelorstudiet i PR og kommunikasjonsledelse er et unikt studium som kombinerer en business-utdanning med PR, m.a.o. relasjonsbygging mellom organisasjoner og deres interessenter, intern og ekstern kommunikasjon, samt utvikling av kommunikasjonsstrategier for å hjelpe organisasjoner til å oppnå strategiske mål.

Kunnskapsmål

Studentene vil få en generell forståelse av organisasjoner gjennom økonomistyring og finans, organisasjonsfag, strategi og markedsføring, i tillegg til inngående kunnskap om PR, PR-fagets historie og teorigrunnlag, planleggings- og implementeringsprosesser og PR-funksjonens plass i organisasjoner. Spesielle fokusområder vil være PR i offentlig sektor, kampanjer i politikk og valg, intern kommunikasjon, medierelasjoner og krisehåndtering. Studentene vil også få grunnleggende statistikk- og metodekunnskaper som er nødvendig for å drive forskning og utredning både i akademia og i praksis. I tillegg vil de kunne integrere teori og praksis gjennom reell interaksjon med organisasjoner der studentene utvikler en omfattende kampanjeplan for en faktisk oppdragsgiver.

Ferdighetsmål

Studentene vil oppnå nødvendige ferdigheter for å kunne arbeide med PR og PR-rådgivning, og etter hvert også påta seg lederroller og gjennom sin karriere fremme sin profesjon og representere sine oppdragsgivere på en profesjonell måte. Oppdrags- og arbeidsgivere kan være mange ulike organisasjoner: bedrifter, fagforbund, offentlige virksomheter, politiske partier, non-profit organisasjoner, media, stiftelser, sykehus, skoler, religiøse institusjoner, sportsklubber eller kommunikasjonsbyråer. Studentene vil også kunne arbeide som småbedriftsentreprenører eller freelancere. Som trenede kommunikatører vil studentene være i stand til å produsere skriftlig materiale for sine organisasjoner, utvikle forskningsbasert kommunikasjonsstrategi, ha interaksjon med ulike media, lage presentasjoner og gi råd om effektiv kommunikasjon både internt og eksternt. I tillegg vil de ha nødvendig utredningskompetanse til å bistå organisasjoner i å evaluere kommunikasjonsstrategier i forhold til strategiske mål.

Holdningsmål

PR-studentene vil ha god kjennskap til kompleksitet i organisasjoner, relasjoner mellom organisasjoner og samfunn, og hvilke forventninger som stilles til organisasjoner. Interessentperspektivet og legitimitetsspørsmål vil prege studentenes syn på nærings- og samfunnslivet.

1. studieår 2009/2010 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
MRK 2914 Markedsføring 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
PRK 3406 Introduksjon til PR 7,5 X
MET 3431 Statistik 7,5   X
MRK 2980 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3401 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2010/2011 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
PRK XX21 Media og det moderne samfunn 7,5 X  
PRK XX22 Skrivetrening for PR 7,5 X  
MET XX23 Metode og dataanalyse 7,5 X  
. Valgkurs 1 7,5 X  
BØK XXX5 Økonomi og virksomhetsstyring 7,5   X
PRK XX23 Overtalelse i teori og praksis 7,5   X
PRK XX24 Krisekommunikasjon 7,5   X
. Valgkurs 2 7,5   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2010.

3. studieår 2011/2012 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
PRK XX31 Grafisk design 7,5 X  
STR XXX1 Strategi 7,5 X  
. Valgkurs 3 7,5 X  
. Valgkurs 4 7,5 X  
PRK XX32 Politisk og offentlig kommunikasjon 7,5   X
PRK XX33 Intern kommunikasjon 7,5   X
MRK XXX9 Bacheloroppgave i kampanjeutvikling 15   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011. 2. studieår 2009/2010

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
INS 2302 Nyhetsjournalistikk 6 X  
INS 2402 Etikk og PR 6 X  
INS 2500 Introduksjon til PR 6 X  
MRK 2301 Påvirkning og overtalelsesteori 6 X  
MRK 2531 Markedskommunikasjon 6 X  
INS 2401 Kommunikasjon i offentlig sektor 6   X
INS 2800 Medierelasjoner 6   X
MET 2360 Metode og dataanalyse 6   X
ORG 9853 Organisasjonsteori 6   X
STR 2400 Strategi 6   X

Studenter som avslutter studiet etter fullført og bestått 1. år og 2. år, til sammen 120 studiepoeng, kan få utstedt vitnemål som Markedskandidat.

3. studieår 2009/2010

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
INS 2000 Intern kommunikasjon 6 X  
INS 2400 Politisk kommunikasjon 6 X  
MET 2430 Kvalitative metoder 6 X  
MRK 9620 Kultur og medieanalyse 6 X  
INS 2403 Public Relations Campaign Strategies 15 X X
INS 2501 Bacheloroppgave i PR og kommunikasjonsledelse 15   X
INS 2600 Crisis Management and Communication 6   X