PR og kommunikasjonsledelse

Læringsmål for studiet

Bachelorstudiet I PR og kommunikasjonsledelse er et unikt studium som kombinerer en business-utdanning med Public Relations, PR, m.a.o. relasjonsbygging mellom organisasjoner og deres interessenter. Dette inkludere intern og ekstern kommunikasjon, samt utvikling av kommunikasjonsstrategier for å hjelpe organisasjoner til å oppnå sine strategiske mål. Studentene vil oppnå nødvendige ferdigheter for å kunne arbeide med PR og PR-rådgivning, og etter hvert også påta seg lederroller og gjennom sin karriere fremme sin profesjon og representere sine oppdragsgivere på en profesjonell måte.

Oppdrags- og arbeidsgivere kan være mange ulike organisasjoner: bedrifter, fagforbund, offentlige virksomheter, politiske partier, non-profit organisasjoner, media, stiftelser, sykehus, skoler, religiøse institusjoner, sportsklubber eller kommunikasjonsbyråer. Studentene vil også kunne arbeide som småbedriftsentreprenører eller freelancere.

KunnskapsmålStudentene vil få en generell forståelse av organisasjoner gjennom økonomistyring og finans, organisasjonsfag, strategi og markedsføring, i tillegg til inngående kunnskap om PR, PR-fagets historie og teorigrunnlag, planleggings- og implementeringsprosesser og PR-funksjonens plass i organisasjoner. Spesielle fokusområder vil være PR i offentlig sektor, kampanjer i politikk og valg, intern kommunikasjon, medierelasjoner, og krisehåndtering. Studentene skal også tilegne seg grunnleggende statistikk- og metodekunnskaper som er nødvendig for å drive forskning og utredning både i akademia og i praksis.

FerdighetsmålSom trenede kommunikatorer vil studentene være i stand til å:

  • produsere skriftlig materiale for sine organisasjoner,

  • utvikle forskningsbasert kommunikasjonsstrategier,

  • ha interaksjon med ulike media,

  • lage presentasjoner

  • gi råd om effektiv kommunikasjon både internt og eksternt

  • bistå organisasjoner i å evaluere kommunikasjonsstrategier i forhold til strategiske mål.

I tillegg vil de kunne integrere teori og praksis gjennom reell interaksjon med organisasjoner der studentene utvikler en omfattende kampanjeplan for en faktisk oppdragsgiver.

HoldningsmålStudentene opparbeider forståelse for interessentperspektivet og legitimitetsspørsmål, slik at det preger studentenes syn på næringslivet og samfunnet.

Last Modified: 13.08.2013 10:51