PR og markedskommunikasjon

Læringsmål for studiet

Bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon er en tverrfaglig tilnærming til kommunikasjon. Det integrerer business-studier med PR og markedskommunikasjon. Formålet er å utdanne kandidater som kan bidra til sine organisasjoners muligheter for å kunne utvikle og beholde gode relasjoner med sine ansatte og sin omverden.

Studentene vil få nødvendige ferdigheter for å kunne arbeide med kommunikasjon. Mange vil etter hvert kunne påta seg lederroller og representere sitt fag, sin organisasjon og sin bransje på en profesjonell måte. Utdanningen åpner for et vidt spektrum av arbeidsgivere: bedrifter, fagforbund, offentlig sektor, politiske partier, ideelle organisasjoner, media, stiftelser, sykehus, skoler, religiøse institusjoner, sportsklubber eller kommunikasjonsbyråer. Kandidater vil også kunne arbeide som frilansere, eller kanskje grunnlegge egen virksomhet.

KunnskapsmålStudentene skal tilegne seg en generell forståelse av forretningsdrift gjennom økonomistyring og finans, organisasjonsfag, strategi og markedsføring, i tillegg til inngående kunnskap om de to primære kommunikasjonsfunksjonene i en organisasjon; PR og markedskommunikasjon. De studerer relevant teori, planleggings- og implementeringsprosesser og kommunikasjonsfunksjonens plass i organisasjoner. Studentene skal også tilegne seg grunnleggende statistikk- og metodekunnskap, for å drive kommunikasjonsutredning, analysearbeid og forskning både i akademia og i praktisk kommunikasjonsutøvelse.

FerdighetsmålEtter bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon skal studentene være i stand til å:

  • Bidra til at en organisasjons kommunikasjon er effektiv og troverdig.
  • Være seg sitt etiske og kommunikasjonsfaglige ansvar bevisst
  • Utvikle forskningsbaserte kommunikasjonsstrategier
  • Vurdere relevante ulike mediekanaler
  • Gi råd om effektiv kommunikasjon internt og eksternt
  • Bistå organisasjoner i å evaluere kommunikasjonsstrategier i forhold til strategiske mål med ulike interessentgrupper.
  • Å kunne kombinere kommunikasjonsfaglig innsikt med innsikt i forretningsdrift og organisasjonsutvikling, for på den måten å kunne være en troverdig bidragsyter i samfunnet

I tillegg vil kandidater ha trening i å integrere teori og praksis gjennom reell interaksjon med organisasjoner der de, som studenter, utvikler en omfattende kampanjeplan for en faktisk oppdragsgiver.

HoldningsmålStudentene skal opparbeide forståelse for interessentperspektivet, slik at det preger studentenes syn på næringslivet og samfunnet.

De skal erkjenne at de representerer og har etisk ansvar overfor seg selv, sitt fag, sin organisasjon, sin bransje og sine medmennesker.

Last Modified: 30.05.2017 09:41