MET 1190 Statistikk
MET 1190 Statistikk
Kurset MET 1190 gir en grunnleggende innføring i faget statistikk. Innholdet i faget kan deles i to hovedtemaer, data-analyse og sannsynlighetsteori. Data-analyse er prosessen å bearbeide og analysere innsamlet data med den hensikt å trekke konklusjoner (inferens) om fenomener i en populasjon. Sannsynlighetsteori utgjør det matematiske fundamentet for utvikling av metodene som anvendes i data-analysen. Bruken av data-analyse og sannsynlighetsteori er blitt svært viktig for modellering av data innen økonomiske retninger som samfunnsøkonomi, finans og regnskap. Kurset er sammensatt av temaer som beskrivende statistikk, sannsynlighetsteori, klassisk statistisk inferens og regresjonsanalyse. Kurset vil i tillegg inneholde opplæring i bruk av statistisk programvare og enkel programmering.
Etter å ha gjennomgått læringsprosessen som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen, skal studentene:
- Kjenne til grunnleggende begreper innen sannsynlighet, som «tilfeldig eksperiment», «utfallsrom», «begivenhet», «sannsynlighet» og «betinget sannsynlighet».
- Kjenne til begreper knyttet til tilfeldige variabler, som «forventning», «varians», «sannsynlighetsfordeling», «lineær kombinasjon» og «tilfeldig utvalg».
- Kjenne til ulike modeller for diskrete og kontinuerlige tilfeldige variabler, samt sentralgrenseteoremet.
- Kjenne til begreper fra klassisk statistikk, som «estimator», «konfidensintervall» «hypotesetesting» og «p-verdi».
- Kjenne til metoder for å studere sammenhengen mellom to variabler som «spredningsdiagram», «kovarians/korrelasjon» og «regresjonsanalyse».
- Kjenne til bruken av statistisk programvare samt enkle programmeringsrutiner.
Etter å ha gjennomgått læringsprosessen som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen, skal studentene:
- Kunne benytte metoder for beskrivende statistikk.
- Kunne anvende regneregler for sannsynlighet.
- Kunne utføre statistisk inferens basert på data.
- Kunne utføre regresjonsanalyse for å beskrive sammenhengen mellom to variabler – herunder inferens knyttet til parameterne i modellen.
- Kunne bearbeide og analysere data ved bruk av programvare samt enkel programmering.
Ved fullført kurs skal studentene ha opparbeidet en forståelse av hvordan vi kommer fram til de ulike metoder og fremgangsmåter brukt innen statistikkfaget, samt være i stand til å anvende metodene på en effektiv måte.
- Tallsekvenser
- Beskrivende statistikk
- Sannsynlighetsmodeller
- Sannsynlighetsregning
- Tilfeldige variabler
- Sentralgrenseteoremet
- Estimering
- Inferens
- Regresjonsanalyse
Til understøtting av pensumlitteraturen, er det til hvert tema i kurset utarbeidet notater og oppgaver med tilhørende løsninger. Studentene er selv ansvarlige for å tilegne seg stoffet i pensum. Eksamen vil bygge på at studentene har fulgt forelesningene og løst oppgavene gjennom semesteret. Kollektiv tilbakemelding og veiledning underveis blir gitt i form av løsningsforslag og/eller gjennomgang i plenum. Kurset gjør bruk av matematisk/statistisk programvare for beregninger, håndtering av data, samt enkel programmering.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Matematikk- og statistikk-kunnskaper tilsvarende opptakskrav for siviløkonomstudiet og første del av matematikk-kurset for siviløkonomstudiet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - penn og papir Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MET11901 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 54 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 96 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 40 Time(r) | |
Eksamen | 10 Time(r) | Eksamen inkl. forberedelser |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.