MET 1190 Statistikk
MET 1190 Statistikk
Dette kurset gir en introduksjon i grunnleggende sannsynlighetsregning og grunnleggende klassisk statistikk. Sannsynlighetsregning er et matematisk verktøy som brukes i mange sammenhenger studentene vil møte senere i studiet og i arbeidslivet. Metoder fra sannsynlighetsregningen benyttes til å analysere risiko og usikkerhet innen finans og samfunnsøkonomi. I dette kurset brukes sannsynlighetsregning til statistikk. Kurset gir en kort innføring i grunnleggende beskrivende statistikk. I tillegg gis en grundig innføring i klassisk statistisk inferens, metoder som benyttes for å beskrive usikkerhet i konklusjonene fra statistiske undersøkelser. Som en del av den klassiske statistikken, gis det også en innføring i regresjonsanalyse.
Etter å ha gjennomgått læringsprosessen som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen, skal studentene:
- Kjenne grunnleggende begreper fra sannsynlighetsregningen, som «stokastisk variabel», «forventning», «varians», «sannsynlighetsfordeling», «stokastisk uavhengighet» og «betinget sannsynlighet».
- Kjenne grunnleggende modeller for diskrete og kontinuerlige stokastiske variabler, som normalfordelingen, binomialfordelingen og Poissonfordelingen.
- Kjenne grunnleggende begreper fra klassisk statistikk, som «estimator», «nullhypotese», «tosidig test», «p-verdi» og «konfidensintervall».
- Kjenne til grunnleggende metoder for å studere sammenheng mellom to variabler som «spredningsdiagram», «kovarians» og «regresjonsanalyse».
Etter å ha gjennomgått læringsprosessen som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen, skal studentene:
- Kunne benytte grunnleggende standardmetoder, grafiske og i tabellform, for å beskrive et utvalg.
- Kunne anvende regneregler fra sannsynlighetsregningen og sannsynlighetsmodellene til å løse enkle oppgaver, spesielt knyttet til kortspill, terningspill, uttrekk fra små utvalg og liknende.
- Kunne gjennomføre ensidige og tosidige hypotesetester for hypoteser knyttet til populasjonsforventningen til en variabel når variansen i populasjonen er kjent eller ukjent, samt i tilfellet der vi studerer andelen i en populasjon – basert på tilfeldige utvalg.
- Kunne lage konfidensintervaller for populasjonsforventinger, populasjonsandeler og populasjonsvarianser basert på tilfeldige utvalg.
- Kunne gjennomføre enkle regresjonsanalyser for å beskrive sammenhengen mellom to variabler – herunder å gjennomføre hypotesetester eller lage konfidensintervaller.
Ved fullført kurs skal studentene ha opparbeidet en forståelse av viktigheten av å vite hvorfor og hvordan vi kommer fram til forskjellige teknikker og formler i statistikk, i tillegg til å være i stand til å benytte formlene.
- Sannsynlighetsregning
- Stokastiske variabler
- Vanlige sannsynlighetsmodeller
- Beskrivende statistikk
- Estimering og hypotesetesting
- Analyse av sammenhenger
Til hver av forelesningene vil det bli utarbeidet et arbeidsprogram med litteraturhenvisninger og oppgaver. Studenten må tilegne seg stoffet i litteraturhenvisningen og løse oppgavene. Eksamen vil bygge på at studenten har løst alle oppgavene gjennom semesteret. Kollektiv tilbakemelding og veiledning underveis blir gitt i form av løsningsforslag og/eller gjennomgang i plenum.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Matematikk- og statistikk-kunnskaper tilsvarende opptakskrav for siviløkonomstudiet og første del av matematikk-kurset for siviløkonomstudiet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 3 Time(r) Eksamenskode: MET11901 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 54 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 96 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 40 Time(r) | |
Eksamen | 10 Time(r) | Eksamen inkl. forberedelser |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.