MET 1190 Statistikk

MET 1190 Statistikk

Kurskode: 
MET 1190
Institutt: 
Samfunnsøkonomi
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Christian Brinch
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Basiskurs
Semester: 
2018 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Dette kurset gir en introduksjon i grunnleggende sannsynlighetsregning og grunnleggende klassisk statistikk. Sannsynlighetsregning er et matematisk verktøy som brukes i mange sammenhenger studentene vil møte senere i studiet og i arbeidslivet. Metoder fra sannsynlighetsregningen benyttes til å analysere risiko og usikkerhet innen finans og samfunnsøkonomi. I dette kurset brukes sannsynlighetsregning til statistikk. Kurset gir en kort innføring i grunnleggende beskrivende statistikk. I tillegg gis en grundig innføring i klassisk statistisk inferens, metoder som benyttes for å beskrive usikkerhet i konklusjonene fra statistiske undersøkelser. Som en del av den klassiske statistikken, gis det også en innføring i regresjonsanalyse.

Kunnskapsmål

Kunnskapsmål:

Etter å ha gjennomgått læringsprosessen som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen, skal studentene:

  • Kjenne grunnleggende begreper fra sannsynlighetsregningen, som «stokastisk variabel», «forventning», «varians», «sannsynlighetsfordeling», «stokastisk uavhengighet» og «betinget sannsynlighet».
  • Kjenne grunnleggende modeller for diskrete og kontinuerlige stokastiske variabler, som normalfordelingen, binomialfordelingen og Poissonfordelingen.
  • Kjenne grunnleggende begreper fra klassisk statistikk, som «estimator», «nullhypotese», «tosidig test», «p-verdi» og «konfidensintervall».
  • Kjenne til grunnleggende metoder for å studere sammenheng mellom to variabler som «spredningsdiagram», «kovarians» og «regresjonsanalyse».
Ferdighetsmål

Etter å ha gjennomgått læringsprosessen som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen, skal studentene:

  • Kunne benytte grunnleggende standardmetoder, grafiske og i tabellform, for å beskrive et utvalg.
  • Kunne anvende regneregler fra sannsynlighetsregningen og sannsynlighetsmodellene til å løse enkle oppgaver, spesielt knyttet til kortspill, terningspill, uttrekk fra små utvalg og liknende.
  • Kunne gjennomføre ensidige og tosidige hypotesetester for hypoteser knyttet til populasjonsforventningen til en variabel når variansen i populasjonen er kjent eller ukjent, samt i tilfellet der vi studerer andelen i en populasjon – basert på tilfeldige utvalg.
  • Kunne lage konfidensintervaller for populasjonsforventinger, populasjonsandeler og populasjonsvarianser basert på tilfeldige utvalg.
  • Kunne gjennomføre enkle regresjonsanalyser for å beskrive sammenhengen mellom to variabler – herunder å gjennomføre hypotesetester eller lage konfidensintervaller.
Holdningsmål

Ved fullført kurs skal studentene ha opparbeidet en forståelse av viktigheten av å vite hvorfor og hvordan vi kommer fram til forskjellige teknikker og formler i statistikk, i tillegg til å være i stand til å benytte formlene.

Kursets innhold
  • Sannsynlighetsregning
  • Stokastiske variabler
  • Vanlige sannsynlighetsmodeller
  • Beskrivende statistikk
  • Estimering og hypotesetesting
  • Analyse av sammenhenger
Læreprosess og tidsbruk

Til hver av forelesningene vil det bli utarbeidet et arbeidsprogram med litteraturhenvisninger og oppgaver. Studenten må tilegne seg stoffet i litteraturhenvisningen og løse oppgavene. Eksamen vil bygge på at studenten har løst alle oppgavene gjennom semesteret. Kollektiv tilbakemelding og veiledning underveis blir gitt i form av løsningsforslag og/eller gjennomgang i plenum.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Generell studieompetanse.

Forkunnskapskrav

Matematikk- og statistikk-kunnskaper tilsvarende opptakskrav for siviløkonomstudiet og første del av matematikk-kurset for siviløkonomstudiet.

EksamenskategoriVektingTilsynVarighetHjelpemidlerGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
MET11901
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen hvert semester
100Ja5 Time(r)
  • Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Individuell
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Ja
Gruppering (størrelse):Individuell
Hjelpemidler:
  • Alle trykte og håndskrevne hjelpemidler
  • BI-definert eksamenskalkulator
  • Enkel kalkulator
Varighet:5 Time(r)
Kommentar:
Eksamenskode:MET11901
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen hvert semester
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Arbeidsinnsats - aktivitetVarighetType varighetKommentar arbeidsinnsats
Undervisning54Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver96Time(r)
Selvstudium40Time(r)
Eksamen10Time(r)Eksamen inkl. forberedelser
Forventet arbeidsinnsats:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Undervisning
Varighet:54 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Gruppearbeid / oppgaver
Varighet:96 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Selvstudium
Varighet:40 Time(r)
Kommentar:
Arbeidsinnsats - aktivitet:Eksamen
Varighet:10 Time(r)
Kommentar:Eksamen inkl. forberedelser
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Talis literature

Obligatorisk/Compulsory

Book
Authors/Editors År Tittel Edition Publisher StudentNote
Løvås, Gunnar G. cop. 2013 Statistikk for universiteter og høgskoler 3. utg Universitetsforl kap 1-7