KLS 3636 Musikkbransjen
Kursansvarlig Audun Molde
Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
Semester Vår
Studiepoeng 7,5
Undervisningsspråk Norsk
Innledning Musikkbransjen er en dynamisk bransje i skjæringspunktet mellom langsiktighet og rask endring, mellom åndsverk og teknologi, mellom idealisme og forretningsdrift, mellom kunst og kapital. Bransjen er sammensatt av en rekke små og store aktører, og det er en bransje med store utfordringer og behov for omstilling og utvikling. Kurset vil gi en oversikt over bransjens egenart og struktur fra en rekke ulike perspektiver og innfallsvinkler som økonomi, estetikk, organisering og teknologi. Kurset er avgrenset til i hovedsak å omhandle populærmusikken.
Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal tilegne seg kunnskap om musikkbransjens egenart og organisering, samt kjenne til og forstå bransjens ulike aktører, modeller for verdiskapning, rammevilkår og historie.
Ferdighetsmål Studenten skal kunne redegjøre for musikkbransjens egenart og organisering. Studenten skal videre kunne gjennomføre grunnleggende analyser av musikkbransjens organisatoriske og markedsmessige utfordringer, samt utarbeide bransjescenarioer.
Holdningsmål Studenten skal kunne foreta selvstendige vurderinger av musikkbransjen utfra både kunstneriske og kommersielle perspektiver og forstå samspillet mellom ulike synsvinkler, samt de dilemmaer som naturlig følger. Dette krever at studenten har opparbeidet seg respekt og toleranse for flere perspektiver.
Forkunnskaper Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Obligatorisk litteratur Bøker: Dalchow, Jørn. 2004. Hjelp, jeg er i popbransjen!. Norsk musikkråd
Shuker, Roy. 2012. Understanding popular music culture. 4th ed. Routledge
Artikkelsamling: Molde, Audun (red.). 2012. Artikkelsamling til Musikkbransjen. Handelshøyskolen BI
Anbefalt litteratur Bøker: Blokhus, Yngve og Audun Molde. 2004. Wow! : populærmusikkens historie. 2. utg. Universitetsforlaget
Gripsrud, Jostein, red. 2002. Populærmusikken i kulturpolitikken. Norsk kulturråd. Utvalgte kapitler
Passman, Donald S. 2011. All you need to know about the music business. 7th ed. Penguin books
Aas, Mikkel. 2007. Spilletid : norsk platebransjes historie i 100 år. Macta forlag
Annet: Nettsteder: www.ballade.no (norsk bransjenettsted)
Emneoversikt
-
Historiske, teknologiske og estetiske perspektiver (norsk, britisk og amerikansk musikkbransje)
-
Bransjens struktur, egenart og organisasjoner
-
Verdikjedene, de ulike aktørene
-
Produksjon av populærmusikk: Produsenten, opphaveren, utøveren, støtteapparatet
-
Distribusjon, salg og konsum av populærmusikk: fysiske og digitale kanaler, markedsføringsstrategier, forbrukeradferd
-
Platebransjen og de ulike selskapsstrukturene
-
Konsertmarkedet
-
Management
-
Kulturpolitiske og økonomiske rammevilkår
-
Medienes rolle i musikkbransjen
- Musikkbransjens relasjoner til andre bransjer
Dataverktøy Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger, casearbeid i grupper og casefremlegging i klasse. Det vil bli gitt 36 timer undervisning i kursets emner, og 9 timer vil benyttes til studentenes casefremlegg og diskusjon av disse. Kurset inneholder også besøk fra bransjeaktører og -organisasjoner.
Aktivitet |
Timebruk |
Deltagelse i forelesning I - Forelesninger |
36 |
Deltagelse i forelesning II - Casefremlegg |
9 |
Foreberedelse til undervisning / selvstudium |
85 |
Caseoppgave |
30 |
Eksamen |
40 |
Anbefalt tidsbruk totalt |
200 |
Eksamen En ukes individuell fagoppgave, som teller 100 prosent av karakteren.
Eksamenskode(r) KLS 36361- Fagoppgave, som teller 100 % av karakteren i kurset KLS 3636 Musikkbransjen, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon
|