| KLS 3636 Musikkbransjen 
 Kursansvarlig
 Audun Molde
 
 Institutt
 Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
 
 Semester
 Vår
 
 Studiepoeng
 7,5
 
 Undervisningsspråk
 Norsk
 
 Innledning
 Musikkbransjen er en dynamisk bransje i skjæringspunktet mellom langsiktighet og rask endring, mellom åndsverk og teknologi, mellom idealisme og forretningsdrift, mellom kunst og kapital. Bransjen er sammensatt av en rekke små og store aktører, og det er en bransje med store utfordringer og behov for omstilling og utvikling. Kurset vil gi en oversikt over bransjens egenart og struktur fra en rekke ulike perspektiver og innfallsvinkler som økonomi, estetikk, organisering og teknologi. Kurset er avgrenset til i hovedsak å omhandle populærmusikken.
 Læringsmål
 Kunnskapsmål
 Studenten skal tilegne seg kunnskap om musikkbransjens egenart og organisering, samt kjenne til og forstå bransjens ulike aktører, modeller for verdiskapning, rammevilkår og historie.
 
 Ferdighetsmål
 Studenten skal kunne redegjøre for musikkbransjens egenart og organisering. Studenten skal videre kunne gjennomføre grunnleggende analyser av musikkbransjens organisatoriske og markedsmessige utfordringer, samt utarbeide bransjescenarioer.
 
 Holdningsmål
 Studenten skal kunne foreta selvstendige vurderinger av musikkbransjen utfra både kunstneriske og kommersielle perspektiver og forstå samspillet mellom ulike synsvinkler, samt de dilemmaer som naturlig følger. Dette krever at studenten har opparbeidet seg respekt og toleranse for flere perspektiver.
 
 Forkunnskaper
 Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper.
 
 Obligatorisk litteratur
 Bøker:
 Dalchow, Jørn. 2004. Hjelp, jeg er i popbransjen!. Norsk musikkråd
 Shuker, Roy. 2012. Understanding popular music culture. 4th ed. Routledge
 
 Artikkelsamling:
 Molde, Audun (red.). 2012. Artikkelsamling til Musikkbransjen. Handelshøyskolen BI
 
 Anbefalt litteratur
 Bøker:
 Blokhus, Yngve og Audun Molde. 2004. Wow! : populærmusikkens historie. 2. utg. Universitetsforlaget
 Gripsrud, Jostein, red. 2002. Populærmusikken i kulturpolitikken. Norsk kulturråd. Utvalgte kapitler
 Passman, Donald S. 2011. All you need to know about the music business. 7th ed. Penguin books
 Aas, Mikkel. 2007. Spilletid : norsk platebransjes historie i 100 år. Macta forlag
 
 Annet:
 Nettsteder: www.ballade.no (norsk bransjenettsted)
 
 
 Emneoversikt
 
Historiske, teknologiske og estetiske perspektiver (norsk, britisk og amerikansk musikkbransje)
Bransjens struktur, egenart og organisasjoner
Verdikjedene, de ulike aktørene
Produksjon av populærmusikk: Produsenten, opphaveren, utøveren, støtteapparatet
Distribusjon, salg og konsum av populærmusikk: fysiske og digitale kanaler, markedsføringsstrategier, forbrukeradferd
Platebransjen og de ulike selskapsstrukturene
Konsertmarkedet
Management
Kulturpolitiske og økonomiske rammevilkår
Medienes rolle i musikkbransjen
Musikkbransjens relasjoner til andre bransjer Dataverktøy
 Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
 
 Læreprosess og tidsbruk
 Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger, casearbeid i grupper og casefremlegging i klasse. Det vil bli gitt 36 timer undervisning i kursets emner, og 9 timer vil benyttes til studentenes casefremlegg og diskusjon av disse. Kurset inneholder også besøk fra bransjeaktører og -organisasjoner.
 
| Aktivitet | Timebruk |  
| Deltagelse i forelesning I - Forelesninger | 36 |  
| Deltagelse i forelesning II - Casefremlegg | 9 |  
| Foreberedelse til undervisning / selvstudium | 85 |  
| Caseoppgave | 30 |  
| Eksamen | 40 |  
| Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |  
 Eksamen
 En ukes individuell fagoppgave, som teller 100 prosent av karakteren.
 
 Eksamenskode(r)
 KLS 36361- Fagoppgave, som teller 100 % av karakteren i kurset KLS 3636 Musikkbransjen, 7,5 studiepoeng.
 
 Hjelpemidler til eksamen
 Alle hjelpemidler tillatt.
 
 Kontinuasjon
 Kontinuasjonseksamen avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
 
 Tilleggsinformasjon
 |