JUR 3608 Jus III
JUR 3608 Jus III
Kurset fokuserer på ulike offentligrettslige reguleringer av markedet, samt den privatrettslige konkurransebeskyttelse og bedriftenens forhold til menneskerettigheter. Kurset er inndelt i fire emner:
- Markedsrett og immaterialrett
- Konkurranserett
- Økonomisk kriminalitet
- Menneskerettigheter
Kurset er lagt opp til problembasert læring. Undervisningen er derfor lagt opp med både tradisjonelle forelesninger og seminarundervisning. Etter at tema for seminaret er introdusert, arbeider studentene med oppgaver i kollokviegrupper. Oppgavene gjennomgås deretter i samlet gruppe.
I løpet av kurset skal studentene:
- Kjenne til sentrale regler i markedsretten som beskytter forbrukernes kollektive interesser,
- kjenne de ulike beskyttelsesformer og regler for inngrep i immaterielle rettigheter,
- ha opparbeidet god forståelse for markedsrettslige regler som skal beskytte næringslivets interesser, og
- ha opparbeidet seg god forståelse for den konkurranserettslige regulering av næringslivet.
- De skal videre kjenne til den spesielle strafferetten og de alminnelige strafferettslige prinsipper,
- ha tilegnet seg kunnskap om de strafferettslige reglene om formuesforbrytelser, og da særlig de økonomiske forbrytelser i skatteretten.
- De skal til slutt ha tilegnet seg en oversikt over menneskerettighetene som del av norsk rett og folkeretten, og forstå hvordan menneskerettighetene inngår i bedriftenes samfunnsansvar.
Etter endt kurs skal studentene:
- Kunne identifisere og analysere immaterialrettslige og markedsrettslige problemstillinger, og redegjøre for de juridiske spørsmålene knyttet til disse fagområdene.
- De skal kunne redegjøre for konkurranselovens sentrale bestemmelser og sammenhengen med de EU-rettslige regler,
- kunne redegjøre for de spesielle strafferettslige prinsipper knyttet til formuesforbrytelser, og skal kunne vurdere om en handling er en straffbar formuesforbrytelse.
- Studentene skal til slutt kunne identifisere en menneskerettslig problemstilling og finne relevante kilder, samt vite hvordan og når man rettslig kan forfølge menneskerettslige problemstillinger.
Etter endt kurs forventes studentene:
- Å ha utviklet evnen til å se de etiske sidene av konkurranse- og markedsrettslige problemstillinger,
- å kunne vurdere innholdet i begreper som "god markedsføringsskikk" og "god forretningsskikk" i næringslivet,
- ha en bevisst holdning til de etiske avveininger i anvendelsen av straffebud og mulighetene for forebyggelse av kriminelle handlinger mot foretak, samt å kunne se sammenhengen mellom adferdsnormene og samfunnets behov for kriminalisering.
- Studentene forventes videre å forstå hvordan menneskerettighetsjussen er en metajuridisk problemstilling som kan komme inn på mange ulike nivåer, å innse at en inflatering av menneskerettighetsjussen kan medføre at dens kjerne devalueres, å kjenne til den gråsonen som ligger utenfor de klart definerte regler og de etiske prinsipper som er etablert ved rettslige standarder i lovgivningen, samt ha en bevisst holdning til hvordan dette kan løses i praksis.
Markedsrett og immaterialrett
- Varemerkerett, firmarett, designrett, patentrett og opphavsrett
- Forholdet mellom immaterialrett og markedsføringsrett
- Markedsføringslovens regler for beskyttelse av forbrukere
- Markedsføringslovens beskyttelse av næringsdrivendes interesser
- God markedsføringsskikk
- Håndheving av markedsføringslovens bestemmelser
Konkurranserett
- Forbud og inngrep i den konkurranserettslige regulering
- Privatrettslige virkninger av konkurranseregler
- Opplysningsplikt og sanksjoner
- Konkurranseloven og konkurransetilsynets kompetanse
- EØS-avtalens konkurranseregler
Økonomisk kriminalitet
- Generell strafferett
- Særtrekk ved økonomisk kriminalitet
- Utroskap, korrupsjon og påvirkningshandel
- Lovbrudd vedrørende regnskap, skatt og avgift
- Heleri og hvitvasking
- Kreditorvern
Menneskerettigheter
- Menneskerettigheter
- Omfanget av menneskerettigheter
- Norske grunnlovsbestemmelser og internasjonale konvensjoner
- Norske bedrifter og menneskerettigheter
Kurset gjennomføres med 81 undervisningstimer som består av forelesninger og seminarer fordelt på de fire delemnene.
Forelesningene består av ordinær undervisning i auditoriet. På seminarene organiseres studentene i kollokviegrupper for diskusjon og oppgaveløsning. Oppgavene som studentene har arbeidet med i kollokviegrupper gjennomgås i plenum. Det forutsettes at studentene deltar aktivt på seminarene. Det gis to til tre frivillige innleveringsoppgaver i kurset. Studentene får antydet karakternivå og individuelle tilbakemeldinger på disse innleveringsoppgavene.
JUR 3420 Forretningsjus eller JUR 3631 Markedsrett og etikk eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 6 Time(r) Eksamenskode: JUR36081 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 42 Time(r) | |
Annet i klasserom | 39 Time(r) | Seminarer. |
Forberedelse til undervisning | 85 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 154 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 74 Time(r) | |
Eksamen | 6 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.