ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching
ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching
Personlig utvikling og ledertrening er sentralt i kurset. Målgruppen er studenter som ønsker forberedelse til en rolle som leder, konsulent eller rådgiver. Det vitenskapelige fundamentet er positiv psykologi. Coaching og mentoring blir brukt som praktiske verktøy.
Hovedmålet er å sette i gang skrittvise læreprosesser for å utvikle seg som leder og menneske.
Kunnskapsmål
I løpet av kurset skal studentene tilegne seg:
- Innsikt i elementene i relasjonsledelse
- Økt innsikt i og bevistthet om egne relasjoner
- Kjennskap til positiv psykologi som et teoretisk fundament
- Forståelse av en narrativ tilnærmingsmåte for å oppnå endring
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Benytte kognitiv empati for å forstå andre
- Bruke coaching og mentoring for å hjelpe andre på vei til å nå sine mål
- Skape engasjement, mening og glede gjennom selvledelse og helsebringende mål
- Gi ikketruende tilbakemelding
- Å utvikle positive tanker, følelser og atferd, til å nå positive mål. Ta regien i eget liv
Det er et mål at studentene skal opparbeide holdninger og refleksjoner knyttet til:
- Tanker og drømmer om hvordan ledere, team og organisasjoner ideelt sett bør fungere
- Bygge på en altruistisk grunnholdning: Bidra til at andre lever et helhetlig og meningsfullt liv
- Betrakte ledelse og livet generelt som en skrittvis læreprosess; - på individ-, team- og organisasjonsnivå
- Ønske om å fremstå som en rollemodell ved personlig utvikling
Referanseramme
- Positiv psykologi som plattform: Å utvikle individ, team og organisasjon til å "blomstre"
- Narrativ tilnærming. Historien jeg forteller om og til meg selv. Historien jeg ønskerå fortelle om og til meg selv.
- Kunne anvende de forskjellige aspekter ved relasjonsledelse
- Kunne bruke relasjonsledelse sine elementer til å vise mot, ha en økt dialog og kommunikasjon
Selvledelse
- Identifisere og utvikle egne talenter. Å bygge bro mellom det reelle jeg og ideelle jeg
- Positive emosjoner: Glede. Optimisme. Mestringstro. Resiliens. Mindfulness m.m.
- Stress og stressmestring. Å arrestere tidstyver. Positivt selvsnakk. Selvdisiplin, kreativitet og mot
- Personlig effektivitet. Kunne si nei. Delegere oppgaver og gi fra seg makt
- Den retoriske prosess. Å forberede seg på et innlegg eller en samtale. Å være en god kommunikator
Teamledelse
- Sette smarte og helsebringende mål. Prioritere og fokusere
- Coaching: Å stille de gode spørsmål. Mentoring: Å gi de gode svarene
- Motivere gjennom selvledelse, engasjement og mening
- Konflikt og konfliktløsning. Identifisering av egen maktbase
- Lære seg til å gi og ta i mot tilbakemelding
Kurset går over 3 samlinger av 2 hele dager, totalt 6 dager (45 timer).
Læreprosessen foregår gjennom forelesninger, gruppearbeid, case-løsning, rollespill, tester m.m. Deler av læringen er i smågrupper med tre - fire deltakere. Det legges vekt på å utvikle en god og trygg læringskultur. Det er store muligheter for å involvere seg, prestere og få tilbakemelding.
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som deles ut første kursdag. Oppgaven løses individuelt. Det kan velges mellom tre typer oppgaver:
- Alternativ A: Diskutere egen utvikling gjennom å bruke "verktøy" fra kurset
- Alternativ B: Takle en reell utfordring eller et problem deltakerne står overfor i rollen som ledere, tillitsvalgt e.l.
- Alternativ C: Gjennomføre 5 – 8 utviklende samtaler. Analysere disse samtalene.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Noe innsikt i organisasjon og ledelse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Eksamenskode: ELE37451 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 45 Time(r) | Lærerstøttet aktiviteter: Forelesninger. Casediskusjoner. Tester. Trening m.m. |
Forberedelse til undervisning | 25 Time(r) | Praktisk arbeid med ledelsesutfordringer, bedre samarbeid eller hjelpe mennesker til å lykkes |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 20 Time(r) | |
Eksamen | 50 Time(r) | Prosjektoppgaven |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.