ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching
Kursansvarlig
Stig Ytterstad
Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Personlig utvikling og ledertrening er sentralt. Målgruppe er studenter som ønsker forberedelse til en rolle som leder, konsulent eller rådgiver. Det vitenskapelige fundamentet er positiv psykologi. Coaching og mentoring blir brukt som praktiske verktøy.
Læringsmål
Hovedmålet er å sette i gang skrittvise læreprosesser for å utvikle seg som leder og menneske.
Kunnskapsmål
- Innsikt i elementene i relasjonsledelse
- Økt innsikt i og bevistthet om egne relasjoner
- Kjennskap til positiv psykologi som et teoretisk fundament
- Forståelse av en narrativ tilnærmingsmåte for å oppnå endring
Ferdighetsmål
- Benytte emosjonell intelligens og spesielt kognitiv empati for å forstå andre
- Bruke coaching og mentoring for å hjelpe andre på vei til å nå sine mål
- Skape engasjement, mening og glede gjennom selvledelse og helsebringende mål
- Gi ikketruende tilbakemelding
- Å utvikle positive tanker, følelser og atferd, til å nå positive mål. Ta regien i eget liv
Holdningsmål
- Ha tanker og drømmer om hvordan ledere, team og organisasjoner ideelt sett bør fungere
- Bygge på en altruistisk grunnholdning: Bidra til at andre lever et helhetlig og meningsfullt liv
- Betrakte ledelse og livet generelt som en skrittvis læreprosess; - på individ-, team- og organisasjonsnivå
- Ønske om å fremstå som en rollemodell ved personlig utvikling
Forkunnskaper
Noe innsikt i organisasjon og ledelse.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Berg, Morten Emil og Ellen Ribe. 2013. Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 3. utg. Universitetsforlaget
Spurkeland, Jan. 2013. Relasjonsledelse. 4. utg. Universitetsforlaget. Hele boken
Anbefalt litteratur
Bøker:
Stout-Rostron, Sunny. 2014. Business coaching international : transforming individuals and organizations. 2nd ed. Karnac
Artikler:
Berg, Morten Emil. 2010. Coaching og jakten på identitet. Magma. nr. 2
Berg, M.E. 2011. Coaching : bro mellom teori og praksis. Psykologisk tidsskrift. nr. 3
Berg, M.E. and J. T. Karlsen. 2012. An evaluation of management training and coaching. Journal of Workplace Learning. 24 (3)
Emneoversikt
Referanseramme
- Positiv psykologi som plattform: Å utvikle individ, team og organisasjon til å "blomstre"
- Narrativ tilnærming. Historien jeg forteller om og til meg selv. Historien jeg ønskerå fortelle om og til meg selv.
- Kunne anvende de forskjellige aspekter ved relasjonsledelse
- Kunne bruke relasjonsledelse sine elementer til å vise mot, ha en økt dialog og kommunikasjon
Selvledelse
- Identifisere og utvikle egne talenter og signaturstyrker. Å bygge bro mellom det reelle jeg og ideelle jeg
- Positive emosjoner: Glede. Optimisme. Mestringstro. Resiliens. Mindfulness m.m.
- Stress og stressmestring. Å arrestere tidstyver. Positivt selvsnakk. Selvdisiplin, kreativitet og mot
- Personlig effektivitet. Kunne si nei. Delegere oppgaver og gi fra seg makt
- Den retoriske prosess. Å forberede seg på et innlegg eller en samtale. Å være en god kommunikator
Teamledelse
- Sette smarte og helsebringende mål. Prioritere og fokusere
- Coaching: Å stille de gode spørsmål. Mentoring: Å gi de gode svarene
- Motivere gjennom selvledelse, engasjement og mening
- Konflikt og konfliktløsning. Identifisering av egen maktbase
- Lære seg til å gi og ta i mot tilbakemelding
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset går over 3 samlinger av 2 hele dager, totalt 6 dager (45 timer).
Læreprosessen foregår gjennom forelesninger, gruppearbeid, case-løsning, rollespill, tester m.m. Deler av læringen er i smågrupper med tre - fire deltakere. Det legges vekt på å utvikle en god og trygg læringskultur. Det er store muligheter for å involvere seg, prestere og få tilbakemelding.
Anbefalt tidsforbruk:
Aktivitet | Timebruk |
Lærerstøttet aktiviteter: Forelesninger. Casediskusjoner. Tester. Trening m.m. | 45 |
Praktisk arbeid med ledelsesutfordringer, bedre samarbeid eller hjelpe mennesker til å lykkes | 25 |
Lesing av pensum. Skrive "loggbok" eller dagbok | 60 |
Samarbeid, trening og læring i kollokvier | 20 |
Prosjektarbeid | 50 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Vær oppmerksom på at de ulike aktivitene kan flyte noe over i hverandre. .
Eksamen
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som deles ut første kursdag. Oppgaven løses individuelt. Det kan velges mellom tre typer oppgaver:
Alternativ A: Diskutere egen utvikling gjennom å bruke "verktøy" fra kurset
Alternativ B: Takle en reell utfordring eller et problem deltakerne står overfor i rollen som ledere, tillitsvalgt e.l.
Alternativ C: Gjennomføre 5 – 8 utviklende samtaler. Analysere disse samtalene.
Eksamenskode(r)
ELE 37451 Prosjektoppgave som teller 100% for å oppnå endelig karakter i kurset ELE 3745 Ledertrening, personlig utvikling og coaching, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste ordinære kursgjennomføring.
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI