ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship
ELE 3701 Innovation and Entrepreneurship
OBS!
Dette kurset har en del overlappende emner med fordypningskurset i Innovation Management, 15 studiepoeng. Man vil derfor ikke kunne få uttelling for begge kursene i en Bachelorgrad. Kurset kan heller ikke velges av studenter på Bachelorstudiet i entreprenørskap grunnet overlapping med andre kurs i studiet.
De siste årene har innovasjon og entreprenørskap fått økende betydning og interesse. Dette feltet er nå høyt prioritert både i næringslivet og i politikk. Den norske regjeringen har utviklet et rammeverk for helhetlig innovasjonspolitikk i dokumentet Fra ide til verdi, hvor de påstår at Norge skal bli et av verdens mest nyskapende land.
Innovasjon og entreprenørskap dreier seg om nyskaping og det å gjøre nye ting i næringslivet. Dette kan skje på mange måter; gjennom utvikling av nye produkter og tjenester, gjennom å starte nye virksomheter, gjennom å endre på arbeidsrutiner og organisasjoner, eller f.eks. gjennom nye måter å markedsføre på eller å samarbeide med kunder eller leverandører. Innovasjon og entreprenørskap dreier seg i stor grad om det samme, men det er en tendens å bruke begrepet innovasjon på det å gjøre endringer og skape nye aktiviteter i bestående bedrifter, mens entreprenørskap dreier seg om å starte nye bedrifter.
Kurset skal gi en grunnleggende teoretisk og praktisk innføring i innovasjon, diskutere hvordan disse fenomenene utspiller seg i praksis, både i etablerte bedrifter og gjennom oppstart av nye bedrifter.
Kunnskapsmål:
I løpet av kurset skal studentene tilegne seg oversikt over feltene innovasjon og entreprenørskap, og få kjennskap til sentrale konsepter og teorier.
Studentene skal utvikle ferdigheter i analyse av og deltakelse i utviklingsprosesser i bedrifter og oppstartsforetak.
Gjennom kurset skal studentene utvikle evne til kritisk refleksjon over hvilken rolle innovasjon spiller i økonomi og samfunn, og dessuten over politiske strategier for å støtte innovasjon og entreprenørskap i samfunnet.
Kurset legges opp med følgende temaer:
- Modeller for og typer innovasjon
- Organisering av innovasjon og entreprenørskap
- Proaktive relasjoner
- Utvikling av innovasjoner
- Identifisere og velge muligheter
- Implementering og kommersialisering av innovasjoner
- Strategisk ledelse av innovasjon
Kurset vil bestå av forelesninger, så vel som case-studier, øvelser og diskusjoner av sentralt pensumstoff.
Kurset inkluderer forelesninger, gjesteforelesninger og studentdeltakelse relatert til cases og pensum.
I løpet av semesteret skal studentene skrive en prosjektoppgave. Prosjektetarbeidet er en del av evalueringen, og kan skrives i grupper på inntil tre studenter. Max 20 sider, på ett av følgende emner:
- Analyser et innovasjonsprosjekt. Av oppgaven på totalt 20 sider skal den første halve delen av oppgaven redegjøre for den teoretiske tilnærminger du har valgt og som er relevant for din valgte problemstilling, resten av oppgaven skal skrives rundt selve innovasjonsprosjektet du har tatt for deg (produkt/tjenesteinnovasjoner, innovasjon i en bedrift mer generelt eller i en næring).
- Skriv en forretningsplan basert på egne ideer. Av oppgaven på totalt 20 sider skal første del være en teoretisk diskusjon rundt begreper/teorier fra pensum som kan knyttes til sentrale faktorer/tema som berører din forretningsplanen, den andre delen av oppgaven skal være den praktiske forretningsplanen.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Ingen spesielle forkunnskapskrav.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: ELE37011 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Annet i klasserom | 4 Time(r) | Deltagelse i seminarundervisning, veiledning (Delt klasse/individuelt) |
Forberedelse til undervisning | 75 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 25 Time(r) | Forberede presentasjoner og deltakelse i klassen |
Innlevering(er) | 66 Time(r) | Prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Endelig karakter i kurset vil være basert på følgende elementer:
1. Levering av prosjektskisse for prosjektoppgave: maks 5 sider, og må inneholde navn på deltakere, valgt tema og sak, og hvordan du har tenkt å utføre analysen. Dato vil bli offentliggjort i begynnelsen av semesteret. Teller 20% av karakteren.
2. Prosjektoppgave. Max 20 sider. Teller 80% av karakteren. Se punktet for læringsprosessen og arbeidsmengde for å finne informasjon om hvilke emner som kan velges.
Prosjektoppgaven kan skrives i grupper på inntil tre studenter, og kan besvares på norsk selv om undervisningsspråket kan være på engelsk.