ELE 3637 Internship
ELE 3637 Internship
Hensikten med internshipkurset er å gi studentene mulighet til å kombinere næringslivserfaring med studier på en systematisk måte for å øke læringsutbyttet i begge situasjoner. Studentene får anledning til å bruke teorier og modeller de har lært til å løse konkrete arbeidsoppgaver i en bedrift, og dermed oppleve relevansen av sin akademiske kunnskap. Samtidig får de anledning til å reflektere over arbeidserfaringene på en systematisk måte, og er dermed mer forberedt på den tilværelsen som følger etter studietiden. Næringslivet får på sin side tilgang til oppdatert akademisk kunnskap, arbeidskraft og anledning til å være med på kunnskapsutviklingen gjennom å spille inn sine behov for kvalifisert kunnskap i utformingen av internshipopplegg for sine internships. Studenten er selv ansvarlig for å skaffe seg en oppdragsgiver.
- Kjenne til sammenhengen mellom de viktigste operative funksjonene i en bedrift/organisasjon.
- Ha oversikt over de formelle ledelses- og styringssystemer i bedriften.
- Forstå hvordan uformelle spilleregler og bedriftskultur former arbeidshverdagen.
- Kunne definere og forhandle frem en realistisk og utviklende arbeidsplan med nærmeste leder.
- Kunne fremskaffe, bruke og formidle relevant informasjon, teori og modeller både skriftlig og muntlig.
- Vise evne til å løse problemer i arbeidssituasjonen
- Vise respekt for kompleksiteten i næringsvirksomhet.
- Vise selvstendighet og ansvarlighet
- Vurderer bærekraft i forslag til løsninger av internshipbedriftens utfordringer.
- Vise evne til å reflektere over egen utvikling som profesjonell fagperson.
- Internshipfasene
- Læringskontrakt og arbeidsplan
- Om bedrifter og virksomheter, arbeidsoppgavene
- Problemstilling, pensum og prosjektoppgave
- Å bli profesjonell i sitt fag
- Bruk av teori
- Refleksjonsverktøy
I bedrift: 240 timer
Arbeidsoppgavene defineres i samarbeid med bedriften, inkludert tid til grunnlagsarbeid med prosjektrapport. Gjennomføres i løpet av semesteret, i form av to dagers arbeid (a 8 timer) pr. uke fra semesterstart og til etter siste samling. Om nødvendig kan intern og bedrift avtale at det jobbes mer noen uker, mot tilsvarende mindre andre, i forbindelse med spesielle jobbtilknyttede aktiviteter, f.eks en messe, et survey el. Arbeidet skal utføres innenfor en ramme på 15 uker fra semesterstart. Arbeidet er ubetalt og vekten skal legges på interns læring. Hvis intern ønsker større endringer i internshipsavtalen skal disse avtales med bedriften og BI.
På skole: 160 timer
- Kick-off med interns og bedrifter
- 4 studentsamlinger
- 4 samlinger om faglige spørsmål/prosjektoppgaven
- It's learning-oppgaver
- Litteratursøk og skriving av prosjektoppgave (individuell).
- Forberede muntlig presentasjon.
Endelig karakter i kurset er et resultat av løpende vurdering av flere eksamenskomponenter, prosessevaluering, i løpet av kursets gjennomføringssemester/e. Hver eksamenskomponent poengvurderes på en skala fra 0-100. Komponentene blir deretter vektet sammen i henhold til informasjonen i kursbeskrivelsen, som så fører frem til endelig bokstavkarakter. Studenter som ikke oppnår poeng i ett eller flere av eksamenskomponentene vil få en lavere karakter eller kan stryke i kurset. Detaljert informasjon om poengsystemet og hvilke bokstavkarakterer de gir vil bli opplyst ved kursstart.
Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene, som hovedregel, gjennomføres på nytt ved neste kursgjennomføring.
Det er maks 60 plasser pr. gjennomføring/klasse, med maksimum 3 klasser.
Dette kurset er definert med engelsk som undervisningsspråk. Undervisningsspråket vil imidlertid bli tilpasset de gruppene av studenter kurset skal undervises for. Eksamensoppgaven vil bli gitt på begge språk og studentene kan velge hvilket språk de vil benytte i forbindelse med eksamen.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Gjennomført bachelor employability kurs.
God studieprogresjon og C snitt fra kurs relevante for internshipet i de gjennomførte semestrene. Dette er veiledende krav da det vil bli gjort en helhetlig vurdering av alle søknadsgrunnlag; progresjon, karakterer, bekreftelsesbrev, motivasjonsbrev og CV, Motivasjonsbrev skal gi en faglig begrunnelse for valg av bedrift og relevans av arbeidsoppgaver. Brev fra bedrift skal angi arbeidsoppgaver, nytteverdi for bedriften og læringsmål for studenten, fremdriftsplan, navn, signatur og kontaktdetaljer på ansvarlig kontaktperson i bedriften. Del av pensum og noen forelesninger vil være på engelsk og vi forutsetter at studenten har forkunnskaper nok til å følge med på dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Eksamenskode: ELE36371 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Aktivitet Vurderingsform: Muntlig eksamen Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 30 Minutt(er) Kommentar: Muntlig eksamen er på 30 minutter. pr. student, og gjennomføres på følgende måte; 10 minutter presentasjon, 10 min. samtale med sensor, 10 minutter når sensorene setter karakter og gir eleven begrunnelse for karakteren. Ved kontinuasjonseksamen er det et krav at både prosjektoppgaven (teller 60%) og muntlig eksamen (teller 40%) gjennomføres på nytt. Eksamenskode: ELE36371 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Alle komponenter må, som hovedregel, tas på nytt ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | Kursopplegget er modulbasert med ett kick-off-seminar a 2 timer, og a) 4 samlinger a 4 timer forelesning og b) 4 samlinger a 3 timer forelesning Type a)samlinger følger den grunnleggende læringsplattformen (PREDIS-modellen). Type b) samlinger er for det disiplin-/fagnære læringsutbyttet, som hovedregel gitt av studentens studieprogram. |
Bedriftsbesøk og/eller studietur | 240 Time(r) | Student har 240 i bedrift. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 130 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.
Oppgaven skal skrives individuelt. Følgende vedlegg må være med:
- Referanseliste til minimum 350 siders pensum.
Studenten er selv ansvarlig for å velge pensum, og det anbefales å velge litteratur fra avlagte kurs. Det valgte pensum skal fremgå av referanselisten som vedlegges besvarelsen.
- Signert sluttattest fra bedriften om oppnådde mål ihht. læringsavtalen.