DIG 3420 Kommunikasjon og engasjement
DIG 3420 Kommunikasjon og engasjement
DIG 3421 - Høstsemester | |
DIG 3422 - Vårsemester |
Kurset består av fire deler: digital engasjement, digital kommunikasjon, merkevarebygging og krisekommunikasjon. De to første delene går i høstsemesteret, de to andre i vårsemesteret.
Kurset er forankret i teorier om markedskommunikasjon, overtalelse, påvirkningsmuligheter og effekter.
Kurset handler først og fremst om engasjement, som kan være både positiv og negativt. Sentrale tema er hvordan engasjement kobles til viral kommunikasjon, budskap og merkevarer. Et viktig mål i kurset er at studentene skal kunne analysere og bruk digitale medier i praksis.
- Analysere og diskutere bruken av digitale medier, både på individnivå, gruppenivå og samfunnsnivå.
- Beskrive kjerneteorier knyttet til kommunikasjon og merkevarer.
- Kritisk diskutere påvirkningsmuligheter i og effekter av kommunikasjon.
- Nyttiggjøre relevant teori, nøkkelkonsepter og prinsipper for å forstå digital kommunikasjon, merkevarebygging og engasjement (positivt og negativt)
- Analysere digitalt engasjement via sosiale mediekanaler og
- Evaluere effektiviteten av kommunikasjonsinnsats
- Beherske god kildebruk og referanseteknikk
- Samarbeide med andre og aktivt dele tilegnet kunnskap
- Benytte digitale kommunikasjonsplattformer
- Holde en presentasjon og gi tilbakemelding på andres arbeid
Del 1 - Digital engasjement
- Digital historieforteller med bruk av audiovisuelle virkemidler
- Prinsipper for god skriftlig og visuell kommunikasjon
- Teamarbeid i praksis
- Introduksjon til kommunikasjonsstrategi og taktiske virkemidler, eks. bruk av «influencers» og "hashtags"
- Etisk dømmekraft
Del 2 - Digital kommunikasjon
- Bruk av sosiale medier i ulike bransjer
- Kommunikasjonsbegrep- og teorier
- Relasjoner til interessegrupper
- Omdømme og samfunnsansvar
- Funksjoner og verktøy innen kommunikasjon, samt målemetoder
Del 3 - Merkevarebygging
- Forstå hva merkevarer er og ikke er
- Ha kunnskap om de ledende teorier som knyttes til å gjøre merkevarer sterke i markedet
- Bruke modeller og metoder for å strategisk planlegge endringer og nye elementer i et merke
- Ha kunnskap om merkekommunikasjon
Del 4 - Krisekommunikasjon
- Negativ engasjement
- «Issue management», grunnleggende teorier
- Utvikle strategier og planer for effektiv bruk av digitale medier før, under og etter krisen
Workshops, seminargrupper, forelesninger i klasserom, gjesteforelesere, studentpresentasjoner, nettbaserte læringsaktiviteter, praktiske oppgaver knyttet til digitale, sosiale plattformer.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Ingen
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Gruppering: Gruppe (2 - 4) Varighet: 2 Måned(er) Kommentar: Utlevering ved semesterstart og innlevering medio oktober. Nærmere informasjon vil bli gitt ved studiestart. (Høst) Eksamenskode: DIG 34201 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 40 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 2 Time(r) Kommentar: (Høst) Eksamen er endret fra (tradisjonell) eksamen 3 timer til flervalgseksamen (multiple choice) 2 timer 06.09.2021 Eksamenskode: DIG 34202 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 12 Uke(r) Kommentar: Prosjektoppgave deles ut ved semesterstart (Vår) Eksamenskode: DIG 34203 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 20 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Uke(r) Kommentar: Analyse/diskusjon av et praktisk case knyttet til krisekommunikasjon. (Vår) Alle eksamenselementene må bestås for å oppnå karakter i kurset. Det er mulig å kontinuere i hvert av eksamenselementene. Eksamenskode: DIG 34204 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | Høst (Del 1 18 timer og del 2 21 timer) |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Høst |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Høst - inkludert arbeid med presentasjon |
Eksamen | 25 Time(r) | Høst - Eksamen inkludert forberedelse |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 54 Time(r) | Høst- og vår - Lese litteratur |
Undervisning | 42 Time(r) | Vår |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Vår |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | Vår |
Eksamen | 40 Time(r) | Vår - Arbeid med 2 innleveringer |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.