BMP 2500 Retorikk, kommunikasjon og ledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BMP 2500 Retorikk, kommunikasjon og ledelse Kursansvarlig Maria Isaksson Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst; Vår Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Norsk Innledning Dette Bachelor-programmet formidler en helhetlig tilnærming til kommunikasjon i ledelse. Deltakerne vil få kunnskap om hvordan kommunikasjon er essensen i det å lede mennesker. I moderne kunnskapsorganisasjoner søker ansatte mer enn økonomisk trygghet, de søker en meningsfull jobb. Det er lederens oppgave å skape og formidle denne meningen. Programmet fokuserer derfor på ledelse som en meningsskapende aktivitet, og på lederens evne til å skape engasjement og identifikasjon gjennom slike ting som historiefortelling og symboler. Videre er en god leder en god lytter. Vi arbeider derfor også med kommunikasjon som samhandling, der lederens oppgave er å tilrettelegge for dialog og gjensidig læring mellom ulike aktører. Retorikk har historisk sett vært ledelsesfag nummer en, med en velutviklet teori om formidling og argumentasjon. Denne tradisjonen føres her videre i kombinasjon med andre humanistiske og samfunnsvitenskapelige kommunikasjonsteorier. Det legges stor vekt på å se teoretiske modeller i lys av praktisk anvendelse gjennom erfaringsdeling og praktiske øvelser. Læringsmål I henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap skal studentene etter endt kurs ha:
I henhold til følgende mål for ferdigheter skal studentene etter endt kurs ha:
I henhold til følgende mål for holdninger skal studentene etter endt kurs kunne:
Forkunnskaper Det kreves ingen spesielle forkunnskaper, men deltakerne bør ha yrkeserfaring. Obligatorisk litteratur Bøker: Andersen, Øivind. 1995. I retorikkens hage. Universitetsforlaget. Kapitel 1-2, 5 og 7 (ca 100 sider) Gabrielsen, Jonas, Tanja Juul Christiansen. 2010. Talens magt : indføring i mundtlig retorik. 2. udg. Reitzel. 191 Isaacs, William. 1999. Dialogue and the art of thinking together : a pioneering approach to communicating in business and in life. Currency. Utdrag, ca. 200 s Johansen, Winni og Finn Frandsen. 2007. Krisekommunikation : når virksomhedens image og omdømme er truet. Samfundslitteratur. Kapitel 1-2, 4-5 (ca 200 sider) Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid : en innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Spartacus. minus kap. 10 Svennevig, Jan. 2009. Språklig samhandling : innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. 2. utg. Landslaget for norskundervisning : Cappelen Akademisk. Kap. 1-6, 185 s Tietze, Susanne,Gill Musson and Laurie Cohen. 2003. Understanding organizations through language. Sage. 180 s. Artikkelsamling: Argyris, Chris.. 1991. Teaching smart people how to learn.. Harvard Business Review.. 10 sider Brønn, Peggy og Roberta Wiig, red. 2005. Corporate communication : a strategic approach to building reputation. 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. kap. 9, 20 s. Czarniawska, Barbara. 1997. Narrating the organization : dramas of institutional identity. Chicago : University of Chicago Press. Kap. 2 i Narrating the organization. Dramas of institutional identity, s. 30-53 Denning, Stephen. 2004. Telling tales. Harvard Business Review. 7 sider Gardner, Howard. 1995. Leading minds : an anatomy of leadership. New York : BasicBooks. Kap. 2: Human development and leadership, s. 22–40 Greene, Richard og Florie Brizel. 2001. Words That Shook the World: 100 Years of Unforgettable Speeches and Event. New York : Prentice Hall. John F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner" (10 sider) Johansen, Anders & Kjeldsen, Jens (red.). 2005. Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005.. 1. Oslo: Universitetsforlaget. Gunnar Stålsett: Ved et vendepunkt (4 sider) Anbefalt litteratur Bøker: Aristoteles. 2006. Retorikk. Vidarforlaget Bakken, Tore. 2006. Risikokommunikasjon : en analytisk tilnærming til studiet av matsikkerhet. Unipub Hargie, Owen and David Dickson. 2011. Skilled interpersonal communication : research, theory, and practice. 5th ed. Routledge Johansen, Anders. 2002. Talerens troverdighet : tekniske og kulturelle betingelser for politisk retorikk. Universitetsforlaget Platon. 1999. Samlede verker : Bind 1: Forsvarstalen. Vidarforlagets Kulturbibliotek Emneoversikt 1. samling - Troverdighet og argumentasjon Ethos, logos og pathos i retorikk Troverdighet - ethos og autentisitet Ethos og autoritet; ethos og heder; ethos og ekthet Argumentasjon - det gode argumentet Talen som ledelsesverktøy Obligatorisk litteratur: Andersen, Øivind. 2007. I retorikkens hage. 6. Oslo: Universitetsforlaget. Kapitel 1-2, 5. Kennedy, John F. "Ich bin ein Berliner". I Greene, Richard og Florie Brizel. 2001. Words That Shook the World: 100 Years of Unforgettable Speeches and Event. New York : Prentice Hall. 10 s. Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid: En innføring i moderne retorisk teori. Oslo: Spartacus forlag. (minus kap. 10) Stålsett, Gunnar: Ved et vendepunkt. I Johansen, Anders & Kjeldsen, Jens. 2005. Virksomme ord. Politiske taler 1814-2005. Oslo: Universitetsforlaget. 4 s. 2. samling - Stil og framføring Stil og sjanger Retoriske virkemidler: troper og figurer Ledelse, metaforer og fortellinger Ikke-verbal kommunikasjon og framføringsteknikk Obligatorisk litteratur: Czarniawska, Barbara. 1997. Narrating the organization: dramas of institutional identity. Chicago: University of Chicago Press. Kap. 2 i Narrating the organization. Dramas of institutional identity, s. 30-53. Denning, Stephen. 2004. Telling tales. Harvard Business Review. 7 s. Gardner, Howard. 1995. Leading minds : an anatomy of leadership. New York : BasicBooks. Kap. 2: Human development and leadership, s. 22–40. Gabrielsen, Jonas og Tanja Juul Christiansen. 2010. (2. utgave). Talens magt. Indføring i mundtlig retorik. København: Hans Reitzels Forlag. 191 s. 3. samling - Språk, kommunikasjon og ledelse Mening og ledelse Språk og virkelighet Språk og makt Kultur og kommunikasjon Obligatorisk litteratur: Andersen, Øivind. 2007. I retorikkens hage. 6. Oslo: Universitetsforlaget. Kapitel 7. Svennevig, Jan. 2001. Språklig samhandling: Innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 1-3, og 6. 110 s. Tietze, Susanne, Laurie Cohen og Gill Musson. 2003. Understanding organizations through language. London: Sage. 180 s. 4. samling - Dialog og mellommenneskelig kommunikasjon Dialog og sosiale relasjoner Samtalestrategier i ledelseskommunikasjon Enighet og konflikt i samtale Dialog og gjensidig læring Obligatorisk litteratur: Argyris, Chris.1991. Teaching smart people how to learn.Harvard Business Review. 10 s. Wiig, Roberta. 2005. I Brønn, Peggy og Roberta Wiig (red.) 2005. Corporate communication: A strategic approach to building reputation. 2. utg. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 9. 20 s. Isaacs, William. 1999. Dialogue and the art of thinking together. New York: Currency. Kap. 1-8. 202 s. Svennevig, Jan. 2001. Språklig samhandling: Innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 4-5. 75 s. 5. samling - Kommunikasjon og samfunn Paradokser i kommunikasjon Konflikt og konfliktløsning i samhandlingssystemer Krisekommunikasjon Obligatorisk litteratur: Johansen, Winni og Finn Frandsen. 2007. Krisekommunikation. Når virksomhedens image og omdømme er truet. Forlaget Samfundslitteratur. Kap. 1-2, 4-5. Ca 200 s. Dataverktøy itslearning. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 150 undervisningstimer over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2501 og i 2. semester BMP 2502. Eksamen Prosessevaluering som teller 60% av totalkarakteren i kurset. Prosessevaluering består av tre deler. Del 1-2 innleveres på gitt dato etter kursavslutning. Del 3 framføres og evalueres i samling 5. Del 1: En analyse av en tekst som kan utføres individuelt eller i grupper på inntil to (2) personer. Valg av tekst godkjennes av faglærer. Analysen skal være på inntil 20 sider, eksklusive vedlegg. Teller 30% av totalkarakteren i kurset. Del 2: Utarbeide en taletekst (2 s.) om et selvvalgt tema relatert til et kommunikasjonsproblem eller en utfordring på studentens arbeidsplass. Oppgaven skrives individuelt, men studentene jobber i grupper. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer i løpet av samling 1-3. Del 3: Muntlig framføring (7min) av taleteksten foran klassen som publikum. Framføring og evaluering i samling 5. Del 2-3 teller 30% av totalkarakteren i kurset. I tillegg evalueres studentene med en fem (5) timers individuell, skriftlig eksamen. Teller 40 % av totalkarakteren i kurset. Eksamenskode(r) BMP 25003 -prosessevaluering som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset BMP 2500, 30 studiepoeng. BMP 25004 - individuell skriftlig eksamen som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i kurset BMP 2500, 30 studiepoeng. Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Ved kontinuering i prosessevaluering må alle delelementene gjennomføres på nytt. Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI