BMP 2315 Prosjektledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
BMP 2315 Prosjektledelse
Kursansvarlig
Anne Live Vaagaasar
Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
30
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset skal gi en innføring i hva prosjektledelse er. Studentene skal gis en forståelse for bruken av prosjektarbeidsformen og få et grunnlag for planlegging, organisering og oppfølging av prosjekter. Kurset skal videre gi en forståelse for problemer som er knyttet til prosjektledelse og gjennom teori og praksis vise hvordan man bør kunne styre et prosjekt mot sitt eller sine mål.
Læringsmål
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
- ha gode kunnskaper om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelse, knyttet til ledelse, planlegging, organisering, gjennomføring og avslutning av prosjekt
- ha kunnskaper om grunnleggende begreper innenfor fagområdet
- ha grunnleggende kunnskaper om menneskelig samarbeid i prosjektets forskjellige faser
- ha grunnleggende kunnskaper om kvalitetssikring i et prosjekt
- ha forståelse for at det finnes ulike typer av prosjekter, som må behandles forskjellig
- ha grunnleggende kunnskaper om økonomisk analyse av et prosjekt
- ha grunnleggende kunnskaper om usikkerhet knyttet til et prosjekt og til en prosjektportefølje
- ha grunnleggende kunnskaper om ledelse en prosjektportefølje
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kunne holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor fagområdet
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
- kunne formulere formål og mål for et prosjekt
- kunne gjennomføre og bruke interessentanalyse for et prosjekt
- kunne planlegge et prosjekt med hjelp av milepælplan
- kunne detaljplanlegge et prosjekt
- kunne organisere et prosjekt med bruk av ansvarskart og fordeling av roller, ansvar og myndighet
- kunne gjennomføre en økonomisk analyse for et prosjekt
- kunne gjennomføre en usikkerhetsanalyse for et prosjekt
- kunne analysere fagstoff og trekke egne slutninger
- kunne anvende de prosjektfaglige kunnskapene på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kunne anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kunne søke, behandle og vurdere informasjon om prosjektledelse kritisk og etisk
- kunne skrive en resonnerende tekst om et prosjekt
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
- kunne kommunisere om faglige temaer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet
- kunne bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer
- kunne bidra til utvikling av en prosjektkultur i egen virksomhet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer
- ha forståelse for hvilken rolle prosjekter kan spille i utviklingen av en bedrift eller offentlig virksomhet og i samfunnet
Forkunnskaper
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper. Målgruppen for studiet er primært voksne mennesker med yrkeserfaring.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S., Kristoffer Grude og Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-forlaget
Briner, Wendy, Colin Hastings og Michael Geddes. 2000. Prosjektledelse. Gyldendal akademisk
Husby, Otto ... [et al.]. 1999. Usikkerhet som gevinst : styring av usikkerhet i prosjekter : mulighet - risiko, beslutning, handling. Norsk senter for prosjektledelse
Karlsen, Jan Terje. 2013. Prosjektledelse : fra initiering til gevinstrealisering. 3. utg. Universitetsforlaget
Anbefalt litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S. og Eva Schwenke. 2012. Prosjektarbeid : en veiledning for studenter. 4. utg. NKI-forlaget
Jessen, Svein Arne. 2002. Prosjektadministrative metoder. 5. utg. Gyldendal akademisk
Emneoversikt
Samling 1 - Prosjektkonseptet og oversikt over prosjektarbeidet
Samling 2 - Prosjektplanlegging og usikkerhet
Samling 3 - Prosjektorganisering
Samling 4 - Prosjektgjennomføring og -kontroll
Samling 5 - Prosjektledelse
Se nærmere beskrivelse av samlingene under "norsk tekst" nedenfor.
Prosjektoppgaven skal være en praktisk oppgave, hvor studentene ved hjelp av teori og metodekunnskaper skal løse et praktisk problem i tilknytning til prosjektarbeid for en virksomhet (bedrift, offentlig myndighet, organisasjon, osv.). Omfanget av oppgaven skal være på maksimalt 30 sider tekst.
Dataverktøy
itslearning. Det kan bli aktuelt å demonstrere bruken av it-støtte i prosjektarbeidet.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres med 150 undervisningstimer over to semestre. Av administrative årsaker er kurset organisert med to undervisningskurs. Til orientering for deltakerne vil de i 1. semester bli registrert på undervisningskurset BMP 2316 og i 2. semester på undervisningskurset BMP 2317.
Eksamen
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en eksamen som teller 40 % av totalkarakteren i kurset.
Det gis nærmere retningslinjer for formkrav til prosjektoppgave. Oppgavene kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Eksamenskode(r)
BMP 23151 -5- timers skriftlig individuell eksamen, teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2315, 30 studiepoeng.
BMP 23152 - prosjektoppgave, teller 60% for å oppnå godkjent karakter i kurset BMP 2315, 30 studiepoeng.
Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset.
Hjelpemidler til eksamen
BI-definert kalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM.
Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære eksamen.
Tilleggsinformasjon
Samling 1: Prosjektkonseptet og oversikt over prosjektarbeidet
Mål: Studentene skal få en forståelse for hva et prosjekt er og hvordan man etablerer et godt utgangspunkt for et prosjektarbeid
Emner:
- Prosjektbegrepet (karakteristiske trekk ved et prosjekt, fallgruver i prosjektarbeidet, det daglige prosjektarbeidet)
- Prosjektets mål og rammebetingelser
- Forskjellige prosjekttyper
- Prosjektenes hovedforløp
- Interessentanalyse
- Prosjektprogrammer og prosjektportefølje
Samling 2: Prosjektplanlegging og usikkerhet
Mål: Studentene skal få kunnskaper om hvordan man planlegger et prosjekt, både på overordnet nivå og på aktivitetsnivå. Man lærer hvordan man kan behandle usikkerheten knyttet til prosjektarbeidet
Emner:
- Prosjektplanlegging, milepælplanlegging og nettverksplanlegging
- Usikkerhet i prosjekter
Samling 3: Prosjektorganisering
Mål: Studentene skal få kunnskaper om hvordan man organiserer et prosjekt. Det blir lagt vekt på betydningen av menneskelig samarbeid i prosjektet i dets forskjellige faser. Betydningen av å skape en egen prosjektkultur i virksomheten blir understreket.
Emner:
- Forskjellige organisasjonsmodeller
- Aktører og ansvarsforhold, ansvarskart
- Team og teamutvikling
- Prosjektkultur
Samling 4: Prosjektgjennomføring og -kontroll
Mål: Studentene skal få forståelse for betydningen av god prosjektgjennomføring og jevnlig kontroll og evaluering. Kvalitetssikring av prosjekter blir tatt opp
Emner:
- Det daglige prosjektarbeidet
- Styring av prosjektaktiviteter i en virksomhet
- Prosjektoppfølging
- Kvalitetssikring
Samling 5: Prosjektledelse
Mål: Studentene skal få forståelse av hva det kreves av en prosjektleder og hvilke utfordringer vedkommende står overfor
Emner:
- Prosjektlederens oppgaver
- Prosjektlederens egenskaper
Prosjektoppgaven
På alle samlingene er det satt av tid til å drøfte forskjellige sider ved prosjektoppgaven. På samling 1og 2 skal studentene få hjelp til å finne fram til tema for prosjektoppgaven. På samlingene 3 og 4 vil man drøfte arbeidet med å samle inn informasjon og skaffe seg litteratur til belysning av temaet. På samling 5 er det satt av tid til at studentene kan presentere et foreløpig utkast til prosjektoppgave for medstudentene.
© Copyright Handelshøyskolen BI