BIK 2941 Digital forretningsforståelse
BIK 2941 Digital forretningsforståelse
Automatisering og bruk av teknologi gjør for alvor inntog i norske verdikjeder. Digitalisering av varer og tjenester fører til nye og disruptive forretningsmodeller som vil transformere de fleste sektorer i nærings- og arbeidsliv. Kurset gir en overordnet forståelse for hvordan tilgjengelig digitalt innhold griper inn i sentrale prosesser i forretningsdriften, og hvordan virksomheter kan utnytte tilgjengelig digitalt innhold som ressurs for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn
Kurset passer for deg som jobber i virksomheter som har digital strategi som en naturlig del av sine planer, og som trenger kunnskap i hvordan det digitale griper inn i forretningsdrift for å kunne utforske nye muligheter som er forretningsrelevante og lønnsomme.
- Ha forståelse for hvordan informasjon, data og systemer støtter opp om viktige prosesser i virksomheter
- Kunne forstå betydningen av hvordan digitalisering, automatisering og store data påvirker forretningsmodeller og forretningsdrift
- Ha fått kunnskap om hvordan mengden av data kan forstås for å ta gode beslutninger og gjennomføre operative oppgaver for å oppnå gevinster og konkurransefortrinn
- Etablert kunnskap om hvordan bruk av teknologi og et ellers fragmentert medielandskap endrer premisser for kommunikasjon og markedsføring
- Kunne kartlegge informasjonsbehovet til sentrale prosesser i virksomheter
- Kunne identifisere hovedtyper av data som er tilgjengelige i og utenfor virksomheten, og reflektere rundt informasjonsinnholdet i disse dataene.
- Kunne bruke innsikt om/fra store data til å utforske nye muligheter som er forretningsrelevante og lønnsomme
- Redegjøre for hvordan nettjenester forenkler og forbedrer markedsføring, kommunikasjon og samhandling med interne og eksterne interessenter
Studentene skal utvikle evnen til å se etiske dilemmaer, vurdere konsekvenser og legge vekt på redelighet og etiske forsvarlige valg i planleggingen og gjennomføringen av tiltak knyttet til innhold over internett.
- Digitalisering og den fjerde industrielle revolusjonen
- Teknologiutviklingen, gevinstperspektivet og ERP for digitalisering og forretningsutvikling
- Digital forretningsstrategi og forretningsmodell-innovasjon
- Store data; kjennetegn, kategorier, generering og utfordringer
- Forretningssystemer og verdiskaping
- Applikasjonsarkitektur og databaser
- Verdikonfigurasjoner
- Sosiale nettverk som teknologier i forretningsdrift
- Blokkkjeder og plattformøkonomi
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av klasseromsundervisning, videoforelesninger, podkaster og faglig diskusjon i klassens lukkede Facebookgruppe. Det vil være tydelige broer mellom nett og samling slik at aktivitetene overlapper og bygger på hverandre. På de fysiske samlingene vil eksterne foreleser fra ulike typer av bransjer delta med casebaserte forelesninger relevant for tematikken.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Ingen særskilte
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) personer. Prosjektoppgaven leveres ut ved semesterstart. Den gir mulighet for å løses i nærhet til egen arbeidssituasjon. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Eksamensbesvarelsen skal følge BIs mal for referanseteknikk. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte sett i lys av kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag. Besvarelsen skal være på maksimum 20 sider, eksklusive egenevaluering og eventuelle andre vedlegg. Eksamenskode: BIK 29411 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | Deltagelse i klasseromsundervisning |
Gruppearbeid / oppgaver | 106 Time(r) | Webinar/ lese litteratur/diskusjon og oppgaveløsning på klassen facebookside |
Eksamen | 70 Time(r) | Prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.