BIK 2941 Digital forretningsforståelse
BIK 2941 Digital forretningsforståelse
Automatisering og bruk av teknologi gjør for alvor inntog i norske verdikjeder. Digitalisering av varer og tjenester fører til nye og disruptive forretningsmodeller, som vil ha stor påvirkning på og transformere de fleste sektorer i nærings- og arbeidsliv. Kurset gir en overordnet forståelse for hvordan tilgjengelig digitalt innhold griper inn i sentrale prosesser i forretningsdriften. Vi tar for oss hvordan virksomheter kan utnytte tilgjengelig digitalt innhold som ressurs for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn, samt hvordan økt grad av samhandling og delekultur påvirker strategisk tenkning, bedriftskommunikasjon, markedsføring og innovasjon.
- Kjenne til hvordan informasjon, data og systemer støtter opp om viktige prosesser i bedriften verdiskaping
- Forstå hvordan digitalisering, automatisering og store data påvirker forretningsmodeller og forretningsdrift
- Forstå hvordan data kan brukes til å ta gode beslutninger og gjennomføre operative oppgaver for å oppnå gevinster og konkurransefortrinn
- Kjenne til noen av teknologiene som hører inn under begrepet Industri 4.0 og hvordan de kan representere muligheter og trusler for bransjer og bedrifter
- Kunne drøfte hvordan datasamfunnet og bruk av teknologi endrer premisser for kommunikasjon og markedsføring
- Kartlegge informasjonsbehovet til sentrale prosesser i virksomheter
- Identifisere hovedtyper av data som er tilgjengelige i og tenfor virksomheten, og reflektere rundt informasjonsinnholdet i disse dataene.
- Analysere trusler og muligheter ulike teknologier kan representere.
- Bruke innsikt om/fra store data til å utforske nye muligheter som er forretningsrelevante og lønnsomme
- Redegjøre for hvordan teknologi forenkler og forbedrer markedsføring, kommunikasjon og samhandling med interne og eksterne interessenter
Studentene skal i planleggingen og gjennomføringen av tiltak knyttet til innhold over internett;
- Kunne se etiske dilemmaer,
- Kunne vurdere konsekvenser
- Kunne legge vekt på redelighet
- Kunne ta etiske forsvarlige valg .
- Det digitale nettsamfunnet: store data, nettskyen, tingenes internett
- Digital økonomi, transaksjonskostnader, nettverkseffekter
- Forretningsmodeller og forretningsutvikling for digitalisert forretningsdrift
- Gevinstperspektivet; styringsgevinster, rasjonaliseringsgevinster, organisatoriske gevinster, markedsgevinster
- Sosiale nettverk, web, søk og forbrukeratferd på nett
- Strategisk forankring, spørre, lytte, måle, lære
- Sosial CRM; Involvering, kommunikasjon og beslutningsstøtte
- Digital markedsføring
- Sikkerhet, juss og etikk
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av klasseromsundervisning, videoforelesninger samt nettundervisning og faglig diskusjon i klassens lukkede Facebookgruppe. Det vil være tydelige broer mellom nett og samling slik at aktivitetene overlapper og bygger på hverandre. Kurset har fysiske samlinger der også forelesere hentet fra bransjene forsikring, bank, helse og energi bidrar.
Generell studiekompetanse
Ingen særskilte
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) personer. Prosjektoppgaven leveres ut ved semesterstart. Den gir mulighet for å løses i nærhet til egen arbeidssituasjon. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Eksamensbesvarelsen skal følge BIs mal for referanseteknikk. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte sett i lys av kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag. Besvarelsen skal være på maksimum 20 sider, eksklusive egenevaluering og eventuelle andre vedlegg. Eksamenskode: BIK 29411 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | Deltagelse i klasseromsundervisning |
Gruppearbeid / oppgaver | 106 Time(r) | Webinar/ lese litteratur/diskusjon og oppgaveløsning på klassen facebookside |
Eksamen | 70 Time(r) | Prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.