BIK 2940 Styrekompetanse
BIK 2940 Styrekompetanse
Kurset skal gi kunnskaper om sentrale problemstillinger og teorier som har betydning for praktisk utøvelse av styreverv i privat og offentlig sektor. Sentralt i kurset er forståelsen for sammenhengen mellom bedriftens overordnede styringsimpulser git av eierne/aksjonærene - selskapets trategiske dimensjon og innretning, bedriftens styringssystem - organisatoriske, ledelsesmesige, juridiske og økonomiske forhold, den praktiske organisering av styrets arbeid og prosessene i styrerommet. Kurset retter i hovedsak sitt fokus mot små og mellomstore bedrifter som utgjør den absolutte majoritet av norske virksomheter
- Kunne drøfte teoretiske perspektiver rundt styrearbeid
- Kjenne til de viktigste lover og regler som styrer de sentrale selskapsformene i tillegg til aksjeselskapet (AS)
- Forstå styrets rolle som beslutnings – og ledelsesorgan
- Kjenne til sentrale prinsipper for strategisk utvikling, samfunnsansvar (CSR), økonomi – og risikostyring,
- Utvikle metoder for samspillet mellom daglig leder og styret
- Utvikle metoder for å godt arbeid i styrerommet
- Kunne gjennomføre en strategisk prosess
- Ha et bevisst forhold til rollen som styremedlem
- Ha et bevisst forhold til hvilket ansvar og forpliktelser styret har overfor bedriftens ulike interessenter.
- Ha et bevisst forhold til å forstå hva bærekraftig ledelse innebærer i et styre – og ledelseperspektiv
- Ha et bevisst forhold til å forstå hva bærekraftig ledelse innebærer i et styre- og ledelseperspektiv.
- Perspektiver på styret – styrefunksjonen – styreledelse og styrets arbeid
- Styrets oppgaver sett fra eiernes, bedriftens og samfunnets side – Bærekraftig ledelse
- Styrets oppgaver sett fra eiernes – bedriftens og samfunnets side
- Rollefordelingen i styret. Formell oppbygging og uformell samhandling
- Styrets kompetanse og egenskaper ved styrene
- Styret og situasjonsbestemte forhold (endring, omstilling, kriser, konflikter)
- Styrets funksjon i ulike typer bedrifter og organisasjoner
- Det digitale skiftet – styre og ledelse i digitaliseringen
- Formelle sider ved styrets arbeid med utgangspunkt i selskapslovgivningen, forskrifter, vedtekter og standarder
- Rekruttering av styre og daglig leder
- Styrets ansvar for utvikling av bedriftens overordnede styringsverktøy gjennom fokus på innovasjon, strategi og verdiskaping
- Styrets ansvar i forhold til økonomi – og risikostyringen
Kurset gjennomføres med 36 undervisningstimerfortrinnsvis organisert i moduler.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Ingen krav til formelle kunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave, som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer. Eksamenskode: BIK 29401 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
BST 9742 | 100 |
Kurset BIK 2940 sperrer 100% mot kurset BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 32 Time(r) | Deltagelse i undervisning |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | Selvstudium og kollokvier |
Gruppearbeid / oppgaver | Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 62 Time(r) | Forberedelse til forelesning/lese litteratur |
Eksamen | 72 Time(r) | Arbeidet med prosjektoppgaven stipuleres til 72 timer totalt |
Webinar | 4 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.