BIK 2003 Personalledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 2003 Personalledelse

Kursansvarlig
Cathrine Filstad

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Læringsmål
    Nye krav til dagens ledere. "Våre ansatte er vår viktigste ressurs" er en påstand vi ofte møter. Hvordan bidrar moderne ledelse til å synliggjøre dette? Kurset skal gi en oversikt over lederens oppgaver i dagens arbeidsliv. Holdninger, verdier, lover, avtaler og samfunnsforhold som påvirker ledelse av medarbeidere vil være sentrale temaer i kurset.
    Etter at kurset er avsluttet skal deltakerne :

    Kunnskapsmål :
    Ha tilegnet seg en oversikt over viktige prinsipper og oppgaver i moderne personalledelse
    Ha fått kunnskap om ulike ledelsesverktøy i personalledelse
    Ha kunnskap om relavente lov- , avtaleverk og samfunnsforhold som påvirker ledelse av medarbeidere.
    Ferdighetsmål :
    Bli mer bevisst sin egen adferd som personalleder
    Kunne ta i bruk verktøy som gjennomgås i kurset ved utøvelse av personalledelse
    Holdningsmål :
    Se verdien i å kunne videreutvikle seg som leder
    Se potensialet i å utnytte styrker og se utviklingsmuligheter for den enkelte medarbeider og organisasjonen som helhet

    Forkunnskaper
    ORG 9601 Organisasjonspsykologi og ledelse eller tilsvarende ( eller yrkeserfaring ).

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Kuvaas, Bård, red. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget. Ny utgave ventet høst 2012
    Storeng, Nils H., Tom Henrik Beck og Arve Due Lund. 2012. Arbeidsrett. 8. utg. Cappelen Damm akademisk
    Ståle Einarsen og Anders Skogstad. 2011. Det Gode arbeidsmiljø : krav og utfordringer. 2.utg.. Fagbokforlaget. kapittel 6,9,10,11,12,14,16 og 17


    Annet:
    Bokkapitler fra følgende bøker - Publiseres på It's Learning:.
    Frode Nyeng. 2002. Etikk og økonomi - en innføring. Fagbokforlaget
    - Kapittel 22: Næringslivsetikk - ettertankens kontra følsomhetens etikk, 299-308.
    Grimsø, R.E. 2005. Personaladministrasjon. Teori og praksis. 4.utg. Gyldendal
    - Personaladministrasjon - fortid og fremtid (ss 30-39).
    - Organisasjon, administrasjon og personaladministrasjon (ss17-27)



    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    • Prinsipper og praksis i moderne personalledelse
    • Personalfunksjonens utvikling
    • Personalpolitikk
    • Læring, kompetanse og karriereutvikling
    • Lønn og belønning
    • Arbeidsmiljø, sikkerhet og helse
    • Medarbeidersamtaler
    • Rekruttering av medarbeidere
    • Sosiale ytelser
    • Etikk, arbeidsrett og personalledelse

    Dataverktøy
    itslearning

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset gjennomføres med 45 kurstimer undervisning, der plenumsundervisning, case- og gruppearbeid, samt plenumsdiskusjoner inngår.
    Som en del av læringsprosessen, skal deltakerne bidra med et innlegg på BIs læringsplattform fra et nærmere delfinert emne.

    Studentenes tidsbruk på kurset illustreres i følgende tabell:
    Aktivitet
    Timebruk
    Deltagelse i undervisningen
    36
    Foreleserledet casearbeid i grupper og plenumsdiskusjoner
    9
    Forberedelse til forelesningene
    45
    Selvstudium og kollokvier
    105
    Eksamen
    5
    Anbefalt tidsbruk totalt
    200


      Eksamen
      En 5-fem timers individuell skriftlig eksamen.

      Eksamenskode(r)
      BIK 20031, 5-timers skriftlig eksamen. Eksamen teller 100% for å oppnå karakter i kurset BIK 2003, 7,5 studiepoeng.

      Hjelpemidler til eksamen
      Storeng, N.H., Beck, T.H. og Due Lund, A. 2012. Arbeidsrett. 8utg. Cappelen Akademisk Forlag. Vær oppmerksom på bestemmelser om henvisninger og notater i tekst som er tillatt som hjelpemiddel til eksamen. Følg link til @BI - https://at.bi.no/NO/Pages/Exa_Henvisninger-og-notater.aspx.

      Kontinuasjon
      Kontinuasjon ved neste gjennomføring av kurset.

      Tilleggsinformasjon