ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap Kursansvarlig Heidi Wiig Aslesen Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Globalisering er med å endre hvor og hvordan bedrifter utvikler sin innovative kapasitet og hvor de økonomiske prosesser finner sted. Flytting av arbeidsintensive produksjonsprosesser til lavkostland har funnet sted lenge. Med Kina og India i spissen er slike land også på full fart inn i utvikling av kompetanse med dertil kompetanseintensiv industri. Det å starte en bedrift innebærer i stadig større grad å etablere seg på et internasjonalt eller globalt marked og å samspille med andre miljøer i utlandet i utvikling av bedriften. I mange tilfeller er det nasjonale hjemmemarkedet for lite til å bære en bedriftsetablering. Verdikjeden kan inkludere utenlandske leverandører. Kurset ligger i skjæringspunktet mellom ’international business’ og entreprenørskap. Kurset ønsker først å sette fokus på generelle trender innenfor globalisering og utvikling av ulike markeder/økonomier gjennom å se på utvalgte regioner og se på forretningsmuligheter og utfordringer i såkalte ”emerging economies”. Videre vil kurset på ulike former for internasjonalisering; gradvis utenlandsetablering, born globals, og å følge kunder utenlands (nettverksinternasjonalisering). Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal forstå begreper knyttet til globalisering av produksjon og innovasjon, samt sentrale begreper knyttet til internasjonalt entreprenørskap. Studentene skal forstå hva som karakteriserer internasjonalisering av entreprenørielle aktiviteter samt hvordan dette skjer, samt forstå hvordan ulike internasjonale kontekster har betydning for entreprenørielle prosesser og virkemåter. Ferdighetsmål Studentene skal kunne se muligheter og risiko forbundet med internasjonalisering av aktiviteter i ulike regioner. Studentene skal kunne forstå hvordan entreprenøriell utvikling påvirker både hjemmeaktiviteter og aktiviteter internasjonalt. Studentene skal kunne operasjonalisere sentrale begreper og analysere faktorer av betydning for internasjonalisering av entreprenørielle aktiviteter. Holdningsmål Studentene skal utvikle en kritisk holdning til internasjonalisering og globalisering av produksjon og innovasjon og vurdere internasjonalt entreprenørskap ut i fra et etisk perspektiv Forkunnskaper Generelle kunnskaper innenfor økonomisk-administrative fag. Obligatorisk litteratur Annet: Følgende vitenskaplige artikler vil bli brukt i kurset. It's Learning. Mc Dougall and Oviatt (2000). International entrepreneurship. The intersection of 2 research paths. Academy of management journal 43. 902-906. (4 sider) B.M.Oviatt and P.P. McDougall (2005), “Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalisation”, Entrepreneurship Theory and Practise, 29 (5), September, 537-53. (16 sider) McDougall et al. (1994) ”Explaning the formation of international new ventures: the limits of theories from international business research”. Journal of Business Venturing 9, 469-487.(18 sider) KUEMMERLE; W. (2007) ”Note on conceptual foundations and contributions of the international entrepreneurship course”. (58 sider) Johanson, J. and Jan-Erik Vahlne (1977). “The Internationalization Process of the Firm-A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments”, Palgrave Macmillan Journals. (10 sider) Kuemmerle, W. (2002) “Home Base and Knowledge Management in International Ventures.” Journal of Business Venturing, 17: 99-122. (23 sider) Kuemmerle, W. (2005) “The Entrepreneur's Path to Global Expansion.” Sloan Management Review, 46(2): 42-49. (5 sider) Kuemmerle, W. (2005) “The Process of International Expansion: Comparing Resource Allocation in Established Firms and Entrepreneurial Start-ups.” From Resource Allocation to Strategy. J. L. Bower and C. Gilbert. Oxford, UK, Oxford University Press, 176-204. (28 sider) H.J.Sapienza, D.D.Clercq and W.R.Sandberg (2005), “Antecedents of International and Domestic Learning Effort’. Journal of Business Venturing, 20, 437-57. (20 sider) Zahra, S. A, (2005) A theory of international new ventures: A decade of research”. I Journal of International Business Studies. 36(1). s 20-28 (http://www.palgrave-journals.com/jibs/journal/v36/n1/index.html) (8 sider) Hofstede, G. (1983). ”National cultures in 4 dimensions. A research-based theory of cultural differences among nations”. International studies of management and organisation, Vol XIII, No. 1-2, pp. 46-74. (28 sider) J.Johanson and Jan-Erik Vahlne (2003). “Business Relationship Learning and Commitment in the Internationalization Process” Journal of International Entrepreneurship, 1 (1), March, 83-101. (18 sider) Freeman, S. Ron Edwards, and Bill Schroder (2006). “How Smaller Born-Global Firms Use Networks and Alliances to Overcome Constraints to Rapid Internationalization”. Journal of International Marketing © 2006, American Marketing Association Vol. 14, No. 3, 2006, pp. 33–63 ISSN 1069-031X (print) 1547-7215 (electronic)(30 sider) Sharon Loane, Jim Bell, (2006) "Rapid internationalisation among entrepreneurial firms in Australia, Canada, Ireland and New Zealand: An extension to the network approach", International Marketing Review, Vol. 23 Iss: 5, pp.467 – 485 (18 sider) GEM Norge 2009 (eller sist oppdatere versjon). http://www.gemconsortium.org/. (ca 50 sider) Shepherd, Dean A. and Jerome A. Katz, eds.. 2005. International entrepreneurship. Elsevier. Kapittel 2 (Kopi av kapittelet blir delt ut, 19 sider) Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Det forutsettes at studenten disponerer PC og kan bruke standard programvare og BIs informasjonssystemer som It's learning Læreprosess og tidsbruk Kurset inkluderer forelesninger, gjesteforelesninger og studentdeltakelse relatert til cases og pensum. Studentene skal i løpet av semesteret skrive 2 oppgaver og rapportere fra dette i klassen. Mappen som skal leveres til bedømming ved semesterets slutt skal bygges opp av følgende elementer:
Nærmere informasjon om frister og oppbygging av mappen vil bli gitt ved kursstart. Anbefalt tidsbruk for studentene:
Eksamen Karakter i kurset baseres på mappeevaluering som leveres i slutten av semesteret. Se punktet læreprosess og tidsbruk. Eksamenskode(r) ENT 36041 - Mappeevaluering, teller 100% for å oppnå karakter i ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap, 7.5 ECT Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI