ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap
ENT 3604 Internasjonalt entreprenørskap
Markedet for norske tjenester og produkter er begrenset, og internasjonalisering er en viktig del av entreprenørskap både i forhold til å øke markedsmulighetene, men også for å få tilgang til ressurser og kunnskap. Mange ideer utvikles og finansieres i samarbeid med utenlandske aktører. Det å starte en bedrift innebærer i stadig større grad å etablere seg på et internasjonalt eller globalt marked og å samspille med andre miljøer i utlandet i utvikling av bedriften. I mange tilfeller er det nasjonale hjemmemarkedet for lite til å bære en bedriftsetablering.
Kurset ligger i skjæringspunktet mellom "International business" og entreprenørskap. Videre vil kurset på ulike former for internasjonalisering; gradvis utenlandsetablering, born globals, og å følge kunder utenlands (nettverksinternasjonalisering).
Studentene skal forstå begreper knyttet til globalisering av produksjon og innovasjon, samt sentrale begreper knyttet til internasjonalt entreprenørskap. Studentene skal forstå hva som karakteriserer internasjonalisering av entreprenørielle aktiviteter samt hva som skal til for å etablere seg internasjonalt. Dette innebærer innsikt i teorier om institusjoner, kontekster, kulturer, internasjonaliseringsprosesser, organisering og nettverk.
Studentene skal kunne se muligheter og risiko forbundet med internasjonalisering av aktiviteter i ulike regioner. Studentene skal kunne forstå hvordan entreprenøriell utvikling påvirker både hjemmeaktiviteter og aktiviteter internasjonalt. Studentene skal kunne operasjonalisere sentrale begreper og analysere faktorer av betydning for internasjonalisering av entreprenørielle aktiviteter.
Studentene skal utvikle en kritisk holdning til internasjonalisering og globalisering av produksjon og innovasjon og vurdere internasjonalt entreprenørskap ut i fra et etisk perspektiv.
- Den internasjonale konteksten
- Kultur
- Internasjonaliseringsprosesser
- Internasjonal strategi
- Organisering av internasjonale aktiviteter
- Internasjonale nettverk
Kurset inkluderer forelesninger, gjesteforelesninger og krav til muntlig studentaktivitet som faglige innspill, diskusjon og presentasjon relatert til cases og pensum. Det er eksamenselementer i kurset. Oppgavene skal løses i grupper på 2 - 3 studenter. (Det er mulig å søke om individuell gjennomføring. Kontakt kursansvarlig.)
Deltakelse er avgjørende for læringsutbytte i kurset. Det er et teoritungt og krevende kurs hvor læringen mellom studentene øker når flere er til stede og deltar i undervisningen.
Evalueringen i kurset er basert på følgende:
Begge oppgavene må besvares.
1) Skriftlig oppgave, teller 30% av totalkarakteren. Et gitt tema fra pensum, undervisningen eller annet. Se kursbeskrivelse for detaljer. (Leveres inn tidlig i semesteret.)
2) Skriftlig oppgave, teller 70% av totalkarakteren. Entreprenør- og landundersøkelsesrapport. (Levers inn i slutten av semesteret.)
Nærmere informasjon om frister og oppbygging av oppgavene vil bli gitt ved kursstart.
Det forutsettes at studenten disponerer PC og kan bruke standard programvare og BIs informasjonssystemer som Itslearning.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Generelle kunnskaper innenfor økonomisk-administrative fag.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 30 Gruppering: Gruppe/Individuell (2 - 3) Varighet: 2 Måned(er) Eksamenskode: ENT 36043 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 70 Gruppering: Gruppe/Individuell (2 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: ENT 36044 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | Deltakelse er avgjørende for læringsutbytte i kurset. Det er et teoritungt og krevende kurs men hvor læringen mellom studentene øker når flere er tilstede og deltar i undervisningen. |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 20 Time(r) | Forberede presentasjoner og deltakelse i klassen |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.