BIK 2926 Effektive team - Innflytelse gjennom ledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2926 Effektive team - Innflytelse gjennom ledelse Kursansvarlig Geir Thompson Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. Men trenden med å jobbe i team har også en skyggeside. Ethvert samarbeid generer også prosesstap, og i mange team er dette tapet større enn gevinsten av å samarbeide. Det kan være uklarheter om målene, møtene kan skape misnøye og kjedsomhet, tillit kan utvikle seg til mistillit og konflikt, og eierskap og stolthet til gruppen kan forsvinne som konsekvens av uønsket gruppedynamikk. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om team. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen i målarbeidet vårt, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Gjennom forelesninger, diskusjoner og praktiske teamøvelser har dette kurset som mål å gi nettopp denne kunnskapen. Læringsmål Kunnskapsmål Programmet tar sikte på å innfri følgende mål: Kjenne til forskning på team og effektivitet. Ha innsikt i gruppepsykologiske prosesser som utspiller seg i team. Kjennskap til krav og forventninger i rollen som teamleder. Kjenne til følgende ledelsesteorier: Situasjonsbestemt ledelse, transaksjonsledelse og transformasjonsledelse. Ha kunnskap om teamsammensetning og teambygging. Ferdighetsmål Kunne påvirke samspill i team ved å benytte faglig forankrede intervensjoner. Vite hvordan man kan stimulere til prosesser som motvirker konflikt og fremhever effektivitet i team. Kunne sette sammen og utvikle team som har gode forutsetninger for å lykkes med samhandling og gode prestasjoner. Vite noe om hvilke lederstiler som egner seg til ulike situasjoner i team. Holdningsmål Kunne reflektere rundt hvordan man bør forstå forskningen på ledelse, psykologi og team. Utvikle en nyansert forståelse av fordeler og ulemper knyttet til team som arbeidsform. Være seg bevisst sine verdier og handlinger som leder eller medlem av et team. Utvikle en kritisk holdning til teorier og metoder i ledelse og være bevisst utilsiktede konsekvenser ved bruk av disse teoriene og metodene Forkunnskaper Obligatorisk litteratur Bøker: Sjøvold, Endre. 2006. Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper. Universitetsforlaget. Kapittel: 1-13, 16-17, 19-22, totalt 268 sider Thompson, Geir and Jane Zhen Li. 2010. Leadership : in search of effective influence strategies. Gyldendal Akademisk. pages 15-119 Artikler: Bang, H. 2008. Effektivitet i lederteam – hva er det, og hvilke faktorer påvirker det ?. Tidsskrift for den norske psykologiforeningen. Vol 45. 272-286 Bang, H. & T. N. Midelfart. 2010. Dialog og effektivitet i ledergrupper. Tidsskrift for norsk psykologforening. Vol 47. 4-15 Anbefalt litteratur Emneoversikt Grupper som oppgaveløsende og komplekse sosiale systemer. Effektiv teamledelse og effektive teammedlemmer. Hva bestemmer teamets prestasjoner? Sammensetning og utvikling av team. Verktøy for forbedring av teamets prestasjoner. . Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres over ett semester med modulbasert undervisning. Det er i alt tre moduler og hver modul består av to hele dager med undervisning. Undervisningen vil primært bestå av forelesninger over utvalgte temaer, samt gruppediskusjoner og ferdighetstrening. Forelesere vil ikke dekke alt pensumstoff. Hensikten med selve undervisningen er å trekke opp hovedlinjer, samt utdype og drøfte enkelte temaer. Deltakerne er selv ansvarlig for å lese og sette seg inn i hele pensum.
|