SPÅ 2912 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk muntlig
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
SPÅ 2912 Kommunikasjon for næringslivet - Tysk muntlig
Kursansvarlig
Svein E Nilsen
Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset er et introduksjonskurs i muntlig kommunikasjon på tysk i profesjonell sammenheng. Det fokuserer på oppgaver og problemstillinger i næringslivet. Hovedvekten ligger på muntlige aktiviteter.
Læringsmål
Kunnskapsmål
- Kunnskaper om samtalestrategier til bruk i tyskspråklige land
- Kjennskap til tysk næringsliv og bedriftskultur
- Kjennskap til arbeidsoppgaver og forretningskommunikasjon
- Kjennskap til spesifikt etiske og kulturelle problemstillinger.
Ferdighetsmål
- Lede gruppearbeid, utarbeide og praktisere samtalestrategier på tysk
- Utvikle språklige ferdigheter for aktivt å kunne delta i samtaler, diskusjoner og forhandlinger
- Fremføre og vurdere presentasjoner
Holdningsmål
- Utvikle forståelse for språklige og kulturelle ulikheter og dermed utvikle evnen til samhandling
- Utvikle evnen til refleksjon om væremåte i møtet mellom norsk og tysk næringsliv
Forkunnskaper
Tysk C-språk fra videregående skole, BIs grunnkurs i tysk eller tilsvarende.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Eismann, Volker. 2008. Wirtschaftskommunikation Deutsch. Langenscheidt
Frønsdal, Harald. 2000. Tysk grammatikk med øvinger. 5. utg. Cappelen akademisk forlag
Anbefalt litteratur
Annet:
Stian Aske. 2005. Interkulturelle Wirtschaftskommunikation Norwegen - Deutschland. 140 sider. En pilotstudie, Germanistisk institutt, Universitetet i Bergen
Emneoversikt
- Oppdragsavvikling, salg, produktpolitikk, åpning av markeder
- Interkulturelle aspekter
- Samtaler, dfiskusjoner, forhandlinger
- Presentasjoner
Dataverktøy
Internett, It's learning, PowerPoint
Læreprosess og tidsbruk
Kurset har 36 timer klasseromsundervisning: Noe forelesning (kunnskapsoverføring), men stort sett samtaler og diskusjoner i grupper (øving, praktisk arbeid) og presentasjoner (aktivt utadrettet virksomhet).
Hver student bør gjennomføre 3 presentasjoner.
For å møte godt forberedt skal en detaljert fremdriftsplan benyttes.
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse i undervisningen | 36 |
Forberedelse til forelesningen | 54 |
Forberedelse til presentasjoner | 50 |
Selvstudium og kollokvier | 53 |
Forberedelse til eksamen | 6 |
Avsluttende eksamen | 1 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Muntlig eksamen (ca. 20 minutter) er individuell og består av to deler som vektes likt. Begge deler må bestås:
1) Muntlig presentasjon på 6 minutter av et emne valgt i samråd med faglærer. Bruk av Power Point.
2) En diskusjon/samtale om ett eller flere emner fra pensum eller diskusjon av cases etter loddtrekning.
Eksamenskode(r)
SPÅ 29121 - Muntlig eksamen teller 100% for å oppnå karakter i kurset SPÅ 2912 Wirtschaftskommunikation Deutsch II, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
PowerPoint
Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester.
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI