PRK 3663 Strategisk medieplanlegging - KONTINUASJONSEKSAMEN
PRK 3663 Strategisk medieplanlegging - KONTINUASJONSEKSAMEN
Det tilbys kontinuasjonseksamen høsten 2021 og siste gang våren 2022.
Kurset bygger på tidligere kurs som handler om forbrukeratferd, markedskommunikasjon, påvirkning og overtalelse.
Strategisk medieplanlegging defineres som viktige valg i forhold til hvordan budskapet skal distribueres på tvers av kontaktflater for å skape ønskede effekter, og valg av hvordan initiativ fra målgrupper skal håndteres.
Sentrale spørsmål i kurset er: når, hvor, hvor ofte og hvordan når du målgruppen mest mulig effektivt med ditt budskap og hvilke medier er mest hensiktsmessig både i forhold til målgruppens medievaner, beslutningsprosess og ulike kommunikasjonsmål.
Studentene skal tilegne seg en bred forståelse av strategisk medieplanlegging, både i forhold til digitale kanaler og tradisjonelle medier.
- Studentene skal tilegne seg forståelse om medielandskapet: om aktører, strukturer, markedsutvikling, målemetoder og valuta
- Studentene skal kunne identifisere og gjøre rede for ulike kommunikasjonsflater og samspillet mellom disse
- Studentene skal kunne beskrive og vurdere ulike mediekanalers kvalitative og kvantitative egenskaper som bærere av et budskap, dvs tilegne seg inngående kunnskaper om medievalgsmodellen.
- Studentene skal kunne demonstrere stor empirisk kunnskap om ulike målgruppers mediebruk, hvordan og hvorfor publikum konsumerer de ulike mediene (forventninger til redaksjonelt og kommersielt innhold) - Kantar, SSB og andre databaser.
- Studentene skal være i stand til å definere konkrete kommunikasjonsmål, målgrupper og kontaktflater i utviklingen av en mediestrategi gjennom å argumentere for valg av mediekanal, redegjøre for ulike mediers rolle i en medieplan og sette sammen en mediemix som samspiller for å løse kommunikasjonsoppgavene. I utarbeidelse av en mediestrategi skal studentene kunne hente inn informasjon om målgruppers medievaner fra aktuelle databaser.
- Studentene skal trenes i å vise atferd som er i samsvar med gjeldende samfunnsnormer, lovverk og retningslinjer, spesielt i forhold til etiske problemstillinger, som for eksempel falske grasrotkampanjer, innholdsmarkedsføring og grønnvasking.
- Planlegging av en mediestrategi gjennom 5 faser: oppgaven, innsikt, strategi, medieplan, evaluering
- Mål og ønskede effekter; reklamemål, kommunikasjonsmål, atferdsmål, forretningsmål
- Valg av målgrupper; kategorier (kunder, myndigheter, opinionsledere etc), størrelse, verdi, og konverteringssannsynlighet
- Målgruppens medievaner; publikumsstatistikk, innhold og bruk
- Kommunikasjonsidè; konsistens og samspill mellom budskap i ulike kanaler
- Kvantitative og kvalitative karakteristikker ved mediekanaler (TV, avis, radio, kino, magasiner, digitale medier, sosiale medier, utendørsreklame mm.)
- Bruk av ulike sosiale medier, apper, mobilmarkedsføring og søkeordsmarkedsføring i en kommunikasjonsplan
Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid.
Studentene bør mestrer bruken av Gallup PC og IPSOS MMI til eksamen.
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Kurset bygger på basiskurs fra de første årene av bachelorstudiet.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Uke(r) Eksamenskode: PRK 36631 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | Forelesninger 33 + 3 timer bibliotekveiledning |
Forberedelse til undervisning | 70 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 64 Time(r) | |
Eksamen | 30 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.