PRK 3515 Anvendt retorikk
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
PRK 3515 Anvendt retorikk
Kursansvarlig
Ratna Elisabet Kamsvåg
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Alle organisasjoner er avhengige av å ha et bevisst forhold til hva og hvordan de kommuniserer, for å kunne virke inn på måten de blir tatt imot og oppfattet på. I dette kurset lærer derfor studentene om retorikk, slik at de kan anvende relevante metoder og prinsipper i enhver kommunikasjonssituasjon basert på retorisk tenkning. De vil få innføring i retorikkfaglig forskning, teori og kritikk; en kunnskapsplattform til hjelp for å analysere og utforme tekster og budskap for ulike kontekster og bestemte situasjoner. Det kan for eksempel handle om organisasjoners behov for å utvikle og opprettholde identitet, lede kommunikasjon knyttet til utfordringer, risiki og kriser eller å kommunisere med ansatte.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenter som gjennomfører kurset opparbeider en grundig forståelse av retorisk analyse, og lærer seg å tilpasse kommunikative handlinger til bestemte oppgaver. De skal kunne forstå typiske situasjoner og strategier, være i stand til å kritisk analysere og evaluere, bruke sine konklusjoner til å foreslå tiltak og hjelpe sine organisasjoner eller annen oppdragsgiver til å bruke et klart, passende og virkningsfullt språk.
Ferdighetsmål
Etter fullført emne skal studentene være i stand til å:
- Identifisere en retorisk situasjon og kartlegge handlingsrommet
- Benytte retorisk tenkning i analyse av internt og eksternt materiale óg i egen tekstproduksjon
- Forstå og nyansere mellom intern og ekstern publikumsrolle
- Tilpasse kommunikasjonen til relevante kanaler og sjangre
- Forholde seg til kontekst på både makro- og mikronivå
- Beskrive fellesskapet mellom form og innhold
- Forklare samspillet mellom organisasjonsretorikk og dagliglivets offentlige diskurs
- Selvstendig tilpassing eller utvikling av nye framgangsmåter i kommunikasjonsutfordringer
Refleksjon
Studenter som gjennomfører dette kurset vil utvikle en forståelse for den retoriske tenkemåte, med blant annet etikk og virkning som viktige perspektiver i all kommunikativ aktivitet.
Forkunnskaper
Studenter bør ta kurset "Påvirkning og overtalelse" først
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid : en innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Spartacus
Bokutdrag:
Svennevig, Jan. 2009. Språklig samhandling : innføring i kommunikasjonsteori og diskursanalyse. 2. utg. Cappelen akademisk forlag. Kapittel 5 (side 143 - 173)
Artikler:
Bitzer, L. F. 1968. Det retoriske situation. Rhetorica Scandinavica. 3
Rosengren, Mats. 1998. Doxa och den nya retorikens kunskapssyn. Rhetorica Scandinavica. 8
Anbefalt litteratur
Bøker:
Goffman, Erving. 1992. Vårt rollespill til daglig : et studie i hverdagslivets dramatikk. Pax
Hoffman, Mary F. and Debra J. Ford. 2010. Organizational rhetoric : situations and strategies. Sage
Emneoversikt
- Virksomhetsretorikk i samtidskulturen
- Identifisere retoriske strategier
- Retorisk situasjon
- Kritisk tilnærming til retoriske handlinger
- Evaluere og kritisere organisasjoners eller personer i offentligheten sin retorikk
- Retorikk rundt utvikling og opprettholdelse av identitet
- Retorikk om utfordringer
- Retorikk om risiko i organisasjoner
- Kriseretorikk
- Organisasjonsretorikk for internt publikum
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Undervisningen bygger på pensumlitteraturen for kurset, men tar også utgangspunkt i samtidsaktuelle og ofte lokale eksempler. Aktiv deltakelse er en forutsetning for læringsmodellen.
Dette emnet krever aktiv deltakelse i veiledet gruppearbeid og godkjent kvalifiseringsoppgave for å få avsluttende karakter i faget. Kvalifiseringsoppgaven består av en muntlig presentasjon i klassen. Studentene skal to og to sammen legge fram to eksempler på fagrelevante organisatoriske artefakter, og besvare oppfølgingsspørsmål fra foreleser.
Anbefalt arbeidsmengde i timer:
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse i undervisning | 36 |
Gruppearbeid (med veiledning) | 6 |
Forberedelse til undervisning | 28 |
Hjemmearbeid og egne studier | 50 |
Prosjektarbeid | 60 |
Forberedelse til eksamen og eksamen | 20 |
Sum anbefalt arbeid | 200 |
Eksamen
Kursets sluttkarakter består av følgende aktiviteter og vekting:
Del 1) Studentene skal i grupper på to gjennomføre en muntlig presentasjon i klassen (legge frem to eksempler på fagrelevante organisatoriske artefakter, og besvare oppfølgingsspørsmål fra foreleser). Begge gruppemedlemmene må være til stede under presentasjonen. Vurderes til Bestått / ikke bestått
Del 2) Et skriftlig prosjektarbeid i gruppe teller 60 % av sluttkarakteren. Prosjektet er et gruppearbeid med inntil tre deltakere. (Studenter som ønsker å arbeide alene, må søke spesielt om dette til faglærer.)
Del 3) En tre (3) timers skriftlig eksamen som teller 40 % av sluttkarakteren.
Eksamenskode(r)
PRK 35151- Prosessevaluering teller 100 % av sluttkarakteren i PRK 3515 Anvendt retorikk, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler til skriftlig eksamen.
Alle hjelpemidler til prosjektarbeidet
Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon