PRK 3515 Anvendt retorikk
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015
|
PRK 3515 Anvendt retorikk
Kursansvarlig
Peggy S Brønn, Ratna Kamsvåg
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Alle organisasjoner bruker tekster og budskap strategisk for å kunne øve innflytelse over tanker, følelser og atferd. Det er kjent som retorikk. I dette kurset skal studenter lære å bruke språk effektivt, særlig med tanke på å kunne påvirke og overtale andre. Studenter skal lære å integrere retorisk teori og metode med prinsipper kjent fra organisasjonskommunikasjon. De vil få innføring i retorisk forskning, teori og kritikk for å kunne bygge en kunnskapsplattform for å kunne analysere og utvikle organisasjonstekster og -budskap for ulike kontekster, fra organisasjoners behov for å utvikle og opprettholde identitet, til å lede kommunikasjon om utfordringer, risiki og kriser, og til å kunne kommunisere med ansatte.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenter som gjennomfører kurset, får en grundig forståelse for retorisk analyse i en organisasjonskontekst. De skal kunne forstå vanlige retoriske strategier og situasjoner, kunne evaluere og kritisk analysere og bruke sine konklusjoner til å foreslå tiltak, og/eller hjelpe sine organisasjoner til å bruke språk for å påvirke og øve innflytelse.
Ferdighetsmål
Studentene skal kunne:
Forklare hvordan organisasjonsretorikk former dagliglivet og legger rammeverk for offentlig diskurs
Artikulere teorier og metoder anvendbare i organisasjoners retoriske praksis
Artikulere interne og eksterne publikums rolle, og den retoriske situasjon i organisasjonsretorisk kontekst
Anvende organisasjonsretoriske metoder for å analysere tekster, sosiale fenomener og praksiser fra teoretisk fundert retorisk perspektiv
Bruke organisasjonsretoriske metoder til å fremføre organisasjonsretorisk kritikk
Kunne fremføre en organisasjons retoriske kritikk i et konferanseformat
Refleksjon
Studenter vil utvikle forståelse for det omliggende samfunnets forventninger til organisasjonen, til forventninger og samsvar mellom ord og handling, og til lederes personlige ansvar for transparens og åpenhet.
Forkunnskaper
Studenter bør ta kurset "Påvirkning og overtalelse" først
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Hoffman, Mary F. and Debra J. Ford. 2010. Organizational rhetoric : situations and strategies. SAGE
Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid : en innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Spartacus
Anbefalt litteratur
Emneoversikt
- Organisasjonsretorikk i samtidskulturen
- Identifisere retoriske strategier i organisasjonsretorikk
- Retorisk situasjon i organisasjoner
- Kritisk tilnærming til organisasjonsretorikk
- Evaluere og kritisere organisasjonsretorikk
- Retorikk rundt utvikling og opprettholdelse av identitet
- Retorikk om utfordringer
- Retorikk om risiko i organisasjoner
- Kriseretorikk
- Organisasjonsretorikk for internt publikum
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Diskusjoner er en viktig del av dette kurset. For å bestå kurset, må studentene ta med materiale fra tre ulike organisasjoner, som de presenterer for sine klassekolleger. Studentene leder selv diskusjoner om det materialet de har skaffet til veie. Materialet kan bestå av avisutklipp, annonser, årsrapporter, brosjyrer, nyhetsbrev, rapporter og forskrifter om bedrifters policy, opplæringsvideoer, eller ethvert annet materiale de kommer over som illustrerer, motsier, eller på noen måte peker på utfordringer løftet frem i litteraturen. Studenter kan arbeide i grupper på inntil to.
Anbefalt arbeidsmengde i timer:
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse i undervisning | 36 |
Gruppearbeid (under oppsikt) | 6 |
Forberedelse til undervisning | 28 |
Hjemmearbeid og egne studier | 50 |
Prosjektarbeid | 60 |
Forberedelse til eksamen og eksamen | 20 |
Sum anbefalt arbeid | 200 |
Eksamen
Kursets sluttkarakter består av følgende aktiviteter og vekting:
Del 1) Et skriftlig prosjektarbeid i retorisk analyse teller 60 % av sluttkarakteren. Prosjektet er et gruppearbeid med inntil tre deltakere. Studenter som ønsker å arbeide alene, må avtale det med faglærer.
Del 2) En tre (3) timers skriftlig eksamen som teller 40 % av sluttkarakteren.
Eksamenskode(r)
PRK 35151- Prosessevaluering teller 100 % av sluttkarakteren i PRK 3515 Anvendt retorikk, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler til skriftlig eksamen.
Alle hjelpemidler til prosjektarbeidet
Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon