PRK 3413 Kommunikasjon
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017 English version |
PRK 3413 Kommunikasjon
Kursansvarlig
Peggy S Brønn
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk og engelsk
Innledning
Dette kurset er et introduksjonskurs for studenter som er interessert i public relations og markedskommunikasjon. Kurset dekker kommunikasjonsfaglig historie, det sentrale teoriapparatet i kommunikasjon, kontekster for kommunikasjon, og utfordringer som kommunikasjonsstudenter må være klar over. Studentene møter mange slags kommunikasjonsformer som anvendes i organisasjoner: personlig, små grupper, konsernkommunikasjon, markedsføring, organisasjonskommunikasjon, massekommunikasjon og interkulturell kommunikasjon. Kurset er utviklet for at studentene skal kunne bli kjent med kommunikasjonsfeltet, i et bredt og spennende perspektiv. Det skal legge et grunnlag for å kunne forstå kommunikasjonskonsepter som brukes i organisasjoner. Kursets hovedfokus er på individer, og på kommunikasjon som grunnleggende ferdighet for effektiv kommunikasjon mellom en organisasjon og dens INTERESSENTER.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal få grunnleggende kunnskap for å kunne fortsette sine studier i public relations og markedskommunikasjon.
Ferdighetsmål
Etter kurset skal studentene kunne:
- Identifisere og definere grunnleggende karakteristika ved kommunikasjon
- Beskrive karakteristiske trekk i ulike kommunikasjonskontekster
- Forklare sentrale teorier knyttet til kommunikasjonsprosesser
- Beskrive karriereveier i kommunikasjonsfaget
- Beskrive hva som forener og hva som skiller grunnleggende kommunikasjonsfunksjoner i organisasjoner
- Ha forbedret egen kommunikasjon
Holdningsmål
Studentene skal kunne reflektere kritisk og empatisk over egen kommunikasjon, andres kommunikasjon og kommunikasjon i organisasjoner, med oppmerksomhet og bevissthet mot etiske implikasjoner
Forkunnskaper
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wood, Julia T. 2016. Communication mosaics : an introduction to the field of communication. 8th ed. CENGAGE Learning Custom Publishing
Annet:
Extra articles as needed. Tilgjengelig på its learning
Anbefalt litteratur
Bøker:
Brønn, Peggy Simcic og Øyvind Ihlen. 2009. Åpen eller innadvendt : omdømmebygging for organisasjoner. Gyldendal akademisk
Cornelissen, Joep. 2014. Corporate communication : a guide to theory & practice. 4th ed. Sage
Emneoversikt
Bakgrunn for kommunikasjon
- Teoretisk bakgrunn
- Historiske- og samtidsperspektiver
- Stakeholder-teori og problemhåndtering
Kommunikasjonsprosesser og -ferdigheter
- Oppfatte og forstå
- Engasjere seg i muntlig og ikke-muntlig kommunikasjon
- Lytting og respons
- Skape godt klima for kommunikasjon
- Anvende kommunikasjon i ulike kulturer og samfunn
Kommunikasjonskontekst
- Identitet
- Personlige relasjoner
- Grupper og team
- Organisasjon, ledelse, public relations og markedsføring
- Massekommunikasjon
- Digitale medier og nett
Dataverktøy
Det kreves ingen spesielle dataverktøy.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres hovedsakelig som forelesninger. I læringsprosessen forventes det at studenter engasjerer seg ved å studere kommunikasjon i forskjellige sammenhenger, nedtegne sine observasjoner og presentere sine funn og analyser i klassen. 39 timer fordelt mellom forelesninger og presentasjoner.
Aktivitet | Timebruk |
Forelesninger | 33 |
Presentasjoner | 6 |
Forberedelser til forelesninger | 36 |
Journalarbeid | 18 |
Hjemmearbeid | 69 |
Forberedelse til eksamen | 35 |
Sum anbefalte timer | 200 |
Eksamen
Sluttkarakteren blir fastsatt etter følgende aktivitet og veiing
1) Studentene skal, i grupper på tre, presentere materiale fra pensumlitteaturen sin til klassen. Alle gruppemedlemmene må være til stede under presentasjonen. Vurderes til Bestått / ikke bestått
2) To timer mid-term eksamen, teller 40 % av sluttkarakteren
3) Prosjektarbeid teller 60 %. Det skal utarbeides i grupper som består av inntil tre studenter. Studenter som ønsker å arbeide på egenhånd må ha tillatelse fra foreleser.
Den endelige karakteren blir gitt basert på alle elementene i evalueringen. Det vil være mulig å stryke på enkeltdeler av evalueringen og likevel få karakter for kurset.
For studenter med gyldig fravær til mid-term eksamen, vil det bli gitt kontinuasjonseksamen i samme semester som eksamensgjennomføringen.
(Det vil ikke bli gitt kontinuasjonseksamen for del 1 og 3 i undervisningssemesteret).
Eksamenskode(r)
PRK 34131 - Prosessevaluering teller 100 % av den endelige karakteren i PRK 3413 Kommunikasjon, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
To times eksamen – morsmål - engelsk ordbok
Prosjektoppgave – alle hjelpemildler tillatt
Kontinuasjon
Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt.
Tilleggsinformasjon