PRK 3413 Kommunikasjon

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

PRK 3413 Kommunikasjon


Kursansvarlig
Peggy S Brønn

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Dette kurset er et introduksjonskurs for studenter som er interessert i public relations og markedskommunikasjon. Kurset dekker kommunikasjonsfaglig historie, det sentrale teoriapparatet i kommunikasjon, kontekster for kommunikasjon, og utfordringer som kommunikasjonsstudenter må være klar over. Studentene møter mange slags kommunikasjonsformer som anvendes i organisasjoner: personlig, små grupper, konsernkommunikasjon, markedsføring, organisasjonskommunikasjon, massekommunikasjon og interkulturell kommunikasjon. Kurset er utviklet for at studentene skal kunne bli kjent med kommunikasjonsfeltet, i et bredt og spennende perspektiv. Det skal legge et grunnlag for å kunne forstå kommunikasjonskonsepter som brukes i organisasjoner. Kursets hovedfokus er på individer, og på kommunikasjon som grunnleggende ferdighet for effektiv kommunikasjon mellom en organisasjon og dens INTERESSENTER.


Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal få grunnleggende kunnskap for å kunne fortsette sine studier i public relations og markedskommunikasjon.

Ferdighetsmål
Etter kurset skal studentene kunne:

  • Identifisere og definere grunnleggende karakteristika ved kommunikasjon
  • Beskrive karakteristiske trekk i ulike kommunikasjonskontekster
  • Forklare sentrale teorier knyttet til kommunikasjonsprosesser
  • Beskrive karriereveier i kommunikasjonsfaget
  • Beskrive hva som forener og hva som skiller grunnleggende kommunikasjonsfunksjoner i organisasjoner
  • Ha forbedret egen kommunikasjon

Holdningsmål
Studentene skal kunne reflektere kritisk og empatisk over egen kommunikasjon, andres kommunikasjon og kommunikasjon i organisasjoner, med oppmerksomhet og bevissthet mot etiske implikasjoner

Forkunnskaper
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Wood, Julia T. 2014. Communication mosaics : an introduction to the field of communication. 7th ed. Wadsworth Cengage Learning

Annet:
Extra articles as needed. Tilgjengelig på its learning


Anbefalt litteratur
Bøker:
Brønn, Peggy Simcic og Øyvind Ihlen. 2009. Åpen eller innadvendt : omdømmebygging for organisasjoner. Gyldendal akademisk
Cornelissen, Joep. 2014. Corporate communication : a guide to theory & practice. 4th ed. Sage


Emneoversikt
Bakgrunn for kommunikasjon
  • Teoretisk bakgrunn
  • Historiske- og samtidsperspektiver
  • Stakeholder-teori og problemhåndtering

Kommunikasjonsprosesser og -ferdigheter
  • Oppfatte og forstå
  • Engasjere seg i muntlig og ikke-muntlig kommunikasjon
  • Lytting og respons
  • Skape godt klima for kommunikasjon
  • Anvende kommunikasjon i ulike kulturer og samfunn

Kommunikasjonskontekst
  • Identitet
  • Personlige relasjoner
  • Grupper og team
  • Organisasjon, ledelse, public relations og markedsføring
  • Massekommunikasjon
  • Digitale medier og nett

Dataverktøy
Det kreves ingen spesielle dataverktøy.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres hovedsakelig som forelesninger. I læringsprosessen forventes det at studenter engasjerer seg ved å studere kommunikasjon i forskjellige sammenhenger, nedtegne sine observasjoner og presentere sine funn og analyser i klassen. 42 timer fordelt mellom forelesninger og presentasjoner.

Aktivitet
Timebruk
Forelesninger
36
Presentasjoner
6
Forberedelser til forelesninger
36
Journalarbeid
18
Hjemmearbeid
69
Forberedelse til eksamen
35
Sum anbefalte timer
200

    Arbeidskrav


    Eksamen
    Sluttkarakteren blir fastsatt etter følgende aktivitet og veiing
    1) Studentene skal, i grupper på tre, presentere materiale fra pensumlitteaturen sin til klassen. Alle gruppemedlemmene må være til stede under presentasjonen. Vurderes til Bestått / ikke bestått
    2) To timer mid-term eksamen, teller 40 % av sluttkarakteren
    3) Prosjektarbeid teller 60 %. Det skal utarbeides i grupper som består av inntil tre studenter. Studenter som ønsker å arbeide på egenhånd må ha tillatelse fra foreleser.

    Den endelige karakteren blir gitt basert på alle elementene i evalueringen. Det vil være mulig å stryke på enkeltdeler av evalueringen og likevel få karakter for kurset.

    For studenter med gyldig fravær til mid-term eksamen, vil det bli gitt kontinuasjonseksamen i samme semester som eksamensgjennomføringen.
    (Det vil ikke bli gitt kontinuasjonseksamen for del 1 og 3 i undervisningssemesteret).


    Eksamenskode(r)
    PRK 34131 - Prosessevaluering teller 100 % av den endelige karakteren i PRK 3413 Kommunikasjon, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    To times eksamen – morsmål - engelsk ordbok
    Prosjektoppgave – alle hjelpemildler tillatt


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
    Ved kontinuasjon må alle eksamenskomponentene tas på nytt.


    Tilleggsinformasjon