ORG 3640 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
ORG 3640 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner Kursansvarlig Peggy S Brønn Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk og engelsk Innledning Kommunikasjon er prosessen som håndterer og styrer interessentgrupperelasjonene, som er verdidrivere og omdømme byggere i organisasjoner. Kommunikasjon blir ofte tatt for gitt, mens den egentlig er kjernen i all organisering og organisasjonsvirksomhet. Organisasjoner anses derfor som grunnleggende kommunikative skaperverk. Videre blir effektiv kommunikasjon også ansett som fundamentet i moderne organisasjoner. Det er viktig at studenter ved handelshøyskoler får en fullgod mulighet til å forstå praksis og teori for kommunikasjon i organisasjonssammenheng. Ikke minst siden mesteparten av lederes og mellomlederes arbeid er kommunikasjonsrelatert. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal lære de grunnleggende konseptene for kommunikasjon i organisasjoner, og vil bedre sin forståelse for organisasjonskommunikasjon. Studentene lærer også hvordan kommunikasjon er relatert til generell ledelse og oppnåelse av organisasjonens mål. Dette inkluderer å lære hvordan organisasjonsstruktur og kultur bidrar til kommunikasjonen, kommunikasjonens rolle i organisasjoner og hva slags krefter og interessentgrupper som kan påvirke en organisasjon og dens omdømme. Ferdighetsmål
Holdningsmål Studentene skal utvikle evnen til å oppfatte meninger og følelser på en korrekt måte, både hos en selv og andre i organisasjonen. Man skal også utvikle evnen til å oppfatte organisatorisk og mellommenneskelig etikk. Forkunnskaper Obligatorisk litteratur Bøker: Shockley-Zalabak, Pamela. 2012. Fundamentals of organizational communication : knowledge, sensitivity, skills, values. 8th ed. Pearson Education Anbefalt litteratur Bøker: Brønn, Peggy Simcic og Øyvind Ihlen. 2009. Åpen eller innadvendt : omdømmebygging for organisasjoner. Gyldendal akademisk Hatch, Mary Jo and Majken Schultz. 2008. Taking brand initiative : how companies can align strategy, culture, and identity through corporate branding. Jossey-Bass Pjetursson, Leif. 2011. Når ledelse er kommunikation : en medreflekterende bog om lederens kommunikative kompetencer. 2. utg. L&R Business Smythe, John. 2007. The CEO - the chief engagement officer : turning hierarchy upside down to drive performance. Gower Emneoversikt
Dataverktøy Ingen spesielle databaserte verktøy kreves. Læreprosess og tidsbruk Dette kurset består av 36 forelesningstimer. I forelesningene vil hovedvekten legges på sentrale konsept og begrep, men vi vil også gi rom for diskusjoner, oppgaver, aktiviteter m.m. Det blir gitt veiledning i forbindelse med semesteroppgaven.
Eksamen Kurset avsluttes med en prosjektoppgave. Oppgaven blir delt ut i begynnelsen av semesteret og kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Eksamenskode(r) ORG 36401 – Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i ORG 3640 Kommunikasjon for ledere og organisasjoner 7,5 poeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen tilbys ved neste kursgjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI