Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

NVH 2603 Internasjonalisering av varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 2603 Internasjonalisering av varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Tor Morten Løland

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Høst

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Mål
    Målet med kurset er å gi studentene grunnleggende forståelse for de utfordringer som handelsnæringen stilles overfor mht. internasjonalisering av næringen. Basert på teori og empiri vil studentene lære seg å analysere handelsbedrifters strategivalg i en verden der globalisering i økende grad gjør seg gjeldende. De vil videre få innsikt i spesielle trekk ved varehandelen i ulike deler av verden: (Europa, Nord Amerika, Asia).

      Forkunnskaper
      2 år med bachelorstudier fra BI eller tilsvarende

      Obligatorisk litteratur
      Bøker:
      Dawson, John, Roy Larke and Masao Mykoyma, ed. 2006. Strategic issues in international retailing. London : Routledge
      Sternquist, Brenda. 2007. International retailing. 2nd ed. New York : Fairchild


      Artikkelsamling:
      Løland, Morten. 2008. Artikkelsamling til Internasjonalisering av varehandelen. Oslo: Handelshøyskolen BI

      Anbefalt litteratur
      Bøker:
      Bruce, Margaret, Christopher M. Moore, Grete Birtwistle. 2004. International retail marketing : a case study approach. Amsterdam : Elsevier Butterworth Heinemann
      Howe, Stewart, ed. 2003. Retailing in the European Union : structures, competition and performance. London : Routledge


      Emneoversikt
      • Internasjonalisering av varehandelen
      • Internasjonal varehandels teori og modeller
      • Lokaliseringsfaktorer
      • Internasjonale økonomiske, handelspolitiske og kulturelle rammebetingelser
      • Lisensiering, franchising og strategiske allianser
      • Strategi for internasjonal ekspansjon
      • Varehandel i multinasjonale markeder
      • Varehandel i utviklede land
      • Varehandel i Nord og Sør Amerika
      • Varehandel i Europa
      • Varehandel i Asia og Australia
      • Fremtidsperspektiver

      Dataverktøy


      Gjennomføring
      Kurset gjennomføres med forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og internet-søk, i alt 36 klassetimer.


      Eksamen
      En tre timers skriftlig skoleeksamen.

      Eksamenskode(r)
      NVH 26031 - Skriftlig skoleeksamen som teller 100 % for å få karakter i kurset NVH 2603 Internasjonalisering av varehandelen.

      Hjelpemidler til eksamen
      Ingen hjelpemidler er tillatt.

      Kontinuasjon
      Dette kurset ble undervist for siste gang høsten 2010. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

      Tilleggsinformasjon