Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

NVH 0239 Innovasjon i varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

NVH 0239 Innovasjon i varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Peder Inge Furseth

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Vår

Studiepoeng
6

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset presenterer feltet om innovasjon og viser hvordan innovasjon kan implementeres i handelsbedrifter.

Mål
Kurset skal gi studentene en introduksjon til fagfeltet innovasjon og presentere sentrale modeller og typer av innovasjon. Videre skal studentene få oversikt over innovasjon i utvalgte internasjonale handelsbedrifter. Det legges vekt på at studentene kan foreslå hvordan innovasjon kan implementeres i varehandelen.

Forkunnskaper
Studentene må ha kjennskap til internasjonalisering og strategisk ledelse.

Obligatorisk litteratur

Artikler:
Drucker, P.F. 1985. The discipline of innovation. Harvard Business Review. 63 (3). 6 sider
Mansury, M A & J H Love. 2008. Innovation, productivity and growth in the US business services: A firm level analysis. Technovation 28. ss 52-62
Oke, A. 2007. Innovation types and innovation management practices in the services companies. International journal of operations and production management. Vol 27(6). ss 564-587
Selden, L & I C MacMillan. 2006. Manage customer-centric innovation - systematically. Harvard Business Review. April. ss 108-116
Tether, B. Des. 2003. The sources and aims of innovation in services: variety between and within sectors. Economics of Innovation and New Technology. Vol 12, issue 6. 481-505


Annet:
Furseth, Peder Inge. Kompendium i NVH 0239 Innovasjon i varehandelen. Følgende litteratur er satt inn i et kompendium:
Deakins, David. 2003. Entrepreneurship and small firms. 3rd ed. London: McGraw-Hill. Kapittel 1
Harvard Business Review 2001. Harvard Business Review on Innovation. Knowing a Winning Business Idea when you see one. Harvard Business School Press. ss 77-102.
Herlau, Henrik og Helge Tetzschner. 1999. Fra jobtager til jobmager : model 2. 2. utg. Fredriksberg: Samfundslitteratur. s 87-118.
Spilling, Olav R. red. 1998. Entreprenørskap på norsk. Bergen, Fagbokforlaget. Kap 5 og 9
Spilling, Olav R. red. Utvalg fra NyskapingsNorge. Bergen, Fagbokforlaget. ss 15-31, 87-92, 114-117, 128-131.
Tidd, Joe, John Bessant og Keith Pavitt. 2001. Key issues in innovation management. Managing innovation. 2nd ed. Chichester: Wiley. Kapittel 1, ss 3-35
Utterback, James M. 1996. Product innovation as a creative forece. Mastering the dynamics of innovation. Boston, Mass.: Harvard Business School Press. Kap 3
Wheeler, Steven og Evan Hirsh.1999. Channel champions: How leading companies build new strategies to serve customers. Kap 1 ss 3-17 og kap 7 ss 133-144. San Francisco. Calif.: Jossey Bass Wiley
www.bedin.no/dokumenter. Eks på disposisjon på forretningsplan, 2 s



Anbefalt litteratur
Bøker:
Elliot, Steve, ed. 2002. Electronic commerce : B2C strategies and models. Chichester : Wiley. s. 291-343

Emneoversikt
  • Innovasjon som konkurransestrategi
  • Presentasjon av begrepet innovasjon
  • Innovasjon som skaping av et nytt market
  • Innovasjon som tilpasning (adaptation)
  • Strategisk innovasjon
  • Internett som innovasjon
  • Organisasjonsstruktur, omgivelser, og typer av innovasjon
  • Implementering av innovasjon

Dataverktøy
Internett

Gjennomføring
Kurset gjennomføres med 36 kurstimer med forelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner.


Eksamen
Kurset avsluttes med en hjemmeeksamen på 72 timer som løses i grupper på 1-3 studenter.

Eksamenskode(r)
NVH 02391 - Hjemmeeksamen, teller 100% av karakteren i kurset NVH 0239 Innovasjon i varehandelen. 6 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


Kontinuasjon
Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013.

Tilleggsinformasjon