NVH 0239 Innovasjon i varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
NVH 0239 Innovasjon i varehandelen - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Peder Inge Furseth Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 6 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset presenterer feltet om innovasjon og viser hvordan innovasjon kan implementeres i handelsbedrifter. Mål Kurset skal gi studentene en introduksjon til fagfeltet innovasjon og presentere sentrale modeller og typer av innovasjon. Videre skal studentene få oversikt over innovasjon i utvalgte internasjonale handelsbedrifter. Det legges vekt på at studentene kan foreslå hvordan innovasjon kan implementeres i varehandelen. Forkunnskaper Studentene må ha kjennskap til internasjonalisering og strategisk ledelse. Obligatorisk litteratur Artikler: Drucker, P.F. 1985. The discipline of innovation. Harvard Business Review. 63 (3). 6 sider Mansury, M A & J H Love. 2008. Innovation, productivity and growth in the US business services: A firm level analysis. Technovation 28. ss 52-62 Oke, A. 2007. Innovation types and innovation management practices in the services companies. International journal of operations and production management. Vol 27(6). ss 564-587 Selden, L & I C MacMillan. 2006. Manage customer-centric innovation - systematically. Harvard Business Review. April. ss 108-116 Tether, B. Des. 2003. The sources and aims of innovation in services: variety between and within sectors. Economics of Innovation and New Technology. Vol 12, issue 6. 481-505 Annet: Furseth, Peder Inge. Kompendium i NVH 0239 Innovasjon i varehandelen. Følgende litteratur er satt inn i et kompendium: Deakins, David. 2003. Entrepreneurship and small firms. 3rd ed. London: McGraw-Hill. Kapittel 1 Harvard Business Review 2001. Harvard Business Review on Innovation. Knowing a Winning Business Idea when you see one. Harvard Business School Press. ss 77-102. Herlau, Henrik og Helge Tetzschner. 1999. Fra jobtager til jobmager : model 2. 2. utg. Fredriksberg: Samfundslitteratur. s 87-118. Spilling, Olav R. red. 1998. Entreprenørskap på norsk. Bergen, Fagbokforlaget. Kap 5 og 9 Spilling, Olav R. red. Utvalg fra NyskapingsNorge. Bergen, Fagbokforlaget. ss 15-31, 87-92, 114-117, 128-131. Tidd, Joe, John Bessant og Keith Pavitt. 2001. Key issues in innovation management. Managing innovation. 2nd ed. Chichester: Wiley. Kapittel 1, ss 3-35 Utterback, James M. 1996. Product innovation as a creative forece. Mastering the dynamics of innovation. Boston, Mass.: Harvard Business School Press. Kap 3 Wheeler, Steven og Evan Hirsh.1999. Channel champions: How leading companies build new strategies to serve customers. Kap 1 ss 3-17 og kap 7 ss 133-144. San Francisco. Calif.: Jossey Bass Wiley www.bedin.no/dokumenter. Eks på disposisjon på forretningsplan, 2 s Anbefalt litteratur Bøker: Elliot, Steve, ed. 2002. Electronic commerce : B2C strategies and models. Chichester : Wiley. s. 291-343 Emneoversikt
Dataverktøy Internett Gjennomføring Kurset gjennomføres med 36 kurstimer med forelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner. Eksamen Kurset avsluttes med en hjemmeeksamen på 72 timer som løses i grupper på 1-3 studenter. Eksamenskode(r) NVH 02391 - Hjemmeeksamen, teller 100% av karakteren i kurset NVH 0239 Innovasjon i varehandelen. 6 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt til eksamen. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler Kontinuasjon Dette kurset ble undervist siste gang våren 2011. Kontinuasjonseksamen tilbys hvert semester fom. høsten 2011 tom. våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI