MAN 2627 Påbyggingskurs i kvalitativ metode
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017 |
MAN 2627 Påbyggingskurs i kvalitativ metode
Kursansvarlig
Tor Grenness
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
0
Undervisningsspråk
Innledning
Læringsmål
Kurset tar sikte på å gi studentene kunnskaper i kvalitativ metode som anses tilstrekkelig for å kunne gjennomføre arbeidet med prosjekt- og masteroppgaver på det nivå som kreves av studenter som velger å spesialisere seg innenfor MM utdanningen. Tilnærmingen vil være problemorientert, hvilket innebærer at kurset primært tar sikte på å bidra til at studentene løser de metodiske utfordringene de opplever i arbeidet med oppgavene. To områder vil særlig stå i fokus:
· videreutvikle studentens kritiske bevissthet og evne til å reflektere rundt metodevalget
· formidle innsikt og ferdigheter når det gjelder analyse og tolkning av kvalitative data. I den sammenheng vil det også bruk av PC-basert programvare bli omtalt
Forkunnskaper
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Richards, Lyn. 2015. Handling qualitative data : a practical guide. 3rd ed. Sage
Silverman, David. 2013. Doing qualitative research. 4th ed. Sage
Anbefalt litteratur
Bøker:
Andersen, Svein S. 2013. Casestudier : forskningsstrategi, generalisering og forklaring. 2. utg. Fagbokforlaget. 1. utg. med tittel: Case-studier og generalisering : forskningsstrategi og design
Askheim, Ola Gaute Aas og Tor Grenness. 2008. Kvalitative metoder for markedsføring og organisasjonsfag. Universitetsforlaget
Ryen, Anne. 2002. Det kvalitative intervjuet : fra vitenskapsteori til feltarbeid. Fagbokforlaget
Emneoversikt
I tråd med hva som er anført under mål for kurset vil to emner stå i fokus:
1. Begrunnelser og konsekvenser av å velge kvalitativ metode
· Vitenskapsteoretiske begrunnelser
· Praktiske begrunnelser
· Det kvalitative designet
· Kvalitative datainnsamlingsmetoder
2. Analyse av kvalitative data
· Valg av analysestrategi
· Analyseprosessen; faser og teknikker
· Innføring i bruk av PC-basert programvare i analysearbeidet.
Dataverktøy
Ikke obligatorisk bruk av dataverktøy, men eventuelt demonstrasjon av PC-basert verktøy til bruk for analyse av kvalitative data
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres i form av samling over to dager (ca 16 timer). Gjennomføringen vil ta utgangspunkt i de konkrete utfordringer deltakerne står overfor i arbeidet med prosjekt- eller masteroppgaven og blir derfor i stor grad workshop-basert. Dette innebærer betydelig aktiv deltakelse fra studentenes side.
Eksamen
Ingen eksaminasjon
Eksamenskode(r)
Hjelpemidler til eksamen
Kontinuasjon
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI