MAN 2627 Påbyggingskurs i kvalitativ metode
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MAN 2627 Påbyggingskurs i kvalitativ metode Kursansvarlig Tor Grenness Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Studiepoeng 0 Undervisningsspråk Innledning Læringsmål Kurset tar sikte på å gi studentene kunnskaper i kvalitativ metode som anses tilstrekkelig for å kunne gjennomføre arbeidet med prosjekt- og masteroppgaver på det nivå som kreves av studenter som velger å spesialisere seg innenfor MM utdanningen. Tilnærmingen vil være problemorientert, hvilket innebærer at kurset primært tar sikte på å bidra til at studentene løser de metodiske utfordringene de opplever i arbeidet med oppgavene. To områder vil særlig stå i fokus: · videreutvikle studentens kritiske bevissthet og evne til å reflektere rundt metodevalget · formidle innsikt og ferdigheter når det gjelder analyse og tolkning av kvalitative data. I den sammenheng vil det også bruk av PC-basert programvare bli omtalt Forkunnskaper Obligatorisk litteratur Bøker: Richards, Lyn. 2009. Handling qualitative data : a practical guide. 2nd ed. Sage Silverman, David. 2010. Doing qualitative research : a practical handbook. 3rd ed. Sage Anbefalt litteratur Bøker: Andersen, Svein S. 1997. Case-studier og generalisering : forskningsstrategi og design. Fagbokforlaget Askheim, Ola Gaute Aas og Tor Grenness. 2008. Kvalitative metoder for markedsføring og organisasjonsfag. Universitetsforl Ryen, Anne. 2002. Det kvalitative intervjuet : fra vitenskapsteori til feltarbeid. Fagbokforlaget Emneoversikt I tråd med hva som er anført under mål for kurset vil to emner stå i fokus: 1. Begrunnelser og konsekvenser av å velge kvalitativ metode · Vitenskapsteoretiske begrunnelser · Praktiske begrunnelser · Det kvalitative designet · Kvalitative datainnsamlingsmetoder 2. Analyse av kvalitative data · Valg av analysestrategi · Analyseprosessen; faser og teknikker · Innføring i bruk av PC-basert programvare i analysearbeidet. Dataverktøy Ikke obligatorisk bruk av dataverktøy, men eventuelt demonstrasjon av PC-basert verktøy til bruk for analyse av kvalitative data Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres i form av samling over to dager (ca 16 timer). Gjennomføringen vil ta utgangspunkt i de konkrete utfordringer deltakerne står overfor i arbeidet med prosjekt- eller masteroppgaven og blir derfor i stor grad workshop-basert. Dette innebærer betydelig aktiv deltakelse fra studentenes side. Eksamen Ingen eksaminasjon Eksamenskode(r) Hjelpemidler til eksamen Kontinuasjon Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI