MAN 2627 Påbyggingskurs i kvalitativ metode

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 2627 Påbyggingskurs i kvalitativ metode


Kursansvarlig
Tor Grenness

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
0

Undervisningsspråk


Innledning


    Læringsmål
    Kurset tar sikte på å gi studentene kunnskaper i kvalitativ metode som anses tilstrekkelig for å kunne gjennomføre arbeidet med prosjekt- og masteroppgaver på det nivå som kreves av studenter som velger å spesialisere seg innenfor MM utdanningen. Tilnærmingen vil være problemorientert, hvilket innebærer at kurset primært tar sikte på å bidra til at studentene løser de metodiske utfordringene de opplever i arbeidet med oppgavene. To områder vil særlig stå i fokus:
    · videreutvikle studentens kritiske bevissthet og evne til å reflektere rundt metodevalget
    · formidle innsikt og ferdigheter når det gjelder analyse og tolkning av kvalitative data. I den sammenheng vil det også bruk av PC-basert programvare bli omtalt

    Forkunnskaper


    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Richards, Lyn. 2009. Handling qualitative data : a practical guide. 2nd ed. Sage
    Silverman, David. 2013. Doing qualitative research : a practical handbook. 4th ed. Sage


    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Andersen, Svein S. 2013. Casestudier : forskningsstrategi, generalisering og forklaring. 2. utg. Fagbokforlaget. 1. utg. med tittel: Case-studier og generalisering : forskningsstrategi og design
    Askheim, Ola Gaute Aas og Tor Grenness. 2008. Kvalitative metoder for markedsføring og organisasjonsfag. Universitetsforlaget
    Ryen, Anne. 2002. Det kvalitative intervjuet : fra vitenskapsteori til feltarbeid. Fagbokforlaget


    Emneoversikt
    I tråd med hva som er anført under mål for kurset vil to emner stå i fokus:

    1. Begrunnelser og konsekvenser av å velge kvalitativ metode
    · Vitenskapsteoretiske begrunnelser
    · Praktiske begrunnelser
    · Det kvalitative designet
    · Kvalitative datainnsamlingsmetoder

    2. Analyse av kvalitative data
    · Valg av analysestrategi
    · Analyseprosessen; faser og teknikker
    · Innføring i bruk av PC-basert programvare i analysearbeidet.

    Dataverktøy
    Ikke obligatorisk bruk av dataverktøy, men eventuelt demonstrasjon av PC-basert verktøy til bruk for analyse av kvalitative data

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset gjennomføres i form av samling over to dager (ca 16 timer). Gjennomføringen vil ta utgangspunkt i de konkrete utfordringer deltakerne står overfor i arbeidet med prosjekt- eller masteroppgaven og blir derfor i stor grad workshop-basert. Dette innebærer betydelig aktiv deltakelse fra studentenes side.


    Eksamen
    Ingen eksaminasjon

    Eksamenskode(r)


    Hjelpemidler til eksamen


    Kontinuasjon


    Tilleggsinformasjon