KLS 3550 Galleri og museum
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
KLS 3550 Galleri og museum Kursansvarlig Sigrid Røyseng Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Visuell kunst og kulturhistorie er ivaretatt i flere institusjonstyper i det norske museums- og gallerilandskapet. Bransjen har fellestrekk blant annet med teater-, dans og musikk både når det gjelder økonomiske rammebetingelser og bransjetradisjoner. Museene i Norge omfavner i stor grad museer innenfor visuell kunst, kunstindustri og kulturhistorie. Andre museumsinstitusjoner som etatsmuseene og universitetsmuseene har også synlige roller i museumslandskapet i Norge. Disse institusjonene har mange felles skjæringsfelt, og det er primært de institusjonene som opererer med samtidskunst, kunsthistorie og kulturhistorie som vil bli behandlet i kurset. Gallerilandskapet, biennalene og de større utstillingene er i stadig kontakt med museumsverdenen, slik at bransjen både fornyes og utfordres av både private og offentlige aktører. Til felles er disse institusjonene opptatt av det kulturhistoriske og/eller det kunstneriske uttrykket. Institusjonenes økonomiske utfordringer, publikumsbehov, administrative- samt organisatoriske forutsetninger er sentrale aspekter av deres evner til å aktivt fungere i samfunnet og i bransjelandskapet. Disse, samt de politiske rammevilkårene som ligger til grunn for institusjonenes vekst, vil derfor bli fundamentale deler av kurset. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal tilegne seg kunnskaper om kunstinstitusjoner som primært opererer innen visuell kunst, slik som gallerier, museer og biennaler. Dette inkluderer institusjonenes organisasjonsformer og karaktertrekk som arbeidsplasser, kulturprodusenter og formidlingsarenaer. Andre emner er institusjonenes historikk, kulturpolitikk, økonomiske utfordringer og publikumsspørsmål. Ferdighetsmål Studenten skal kunne analysere slike institusjoner på basis av interne karaktertrekk. Kritisk vurdere de faktorene som former og utfordrer dem. Med dette som bakgrunn skal studenten kunne være en ressurs for institusjoner som arbeider med visuell kunst, ved deres kjennskap og forståelse av den helhetlige institusjonen, dens historikk og dens rammevilkår. Holdningsmål Studentene skal utvikle respekt og toleranse for kunstneriske holdninger og verdier i visuell kunst virksomheter, samt utvikle en bevisst og profesjonell holdning til det å arbeide i kulturorganisasjoner som ikke nødvendigvis har en kommersiell grunninnstilling til sitt virke. Forkunnskaper Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Bøker: Solhjell, Dag og Jon Øien. 2012. Det norske kunstfeltet : en sosiologisk innføring. Universitetsforlaget. 300 sider Artikkelsamling: Røyseng, Sigrid. 2013. Artikkelsamling til Galleri og museum. Handelshøyskolen BI Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Dataverktøy benyttes ikke i dette kurset. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger av kursansvarlig og eksterne gjester, samt forelesninger ved institusjonsbesøk. Arbeidskrav
Arbeidskrav For å kunne levere den avslutende prosjektoppgaven må minimum tre av fire obligatoriske miniprøver være godkjent. Se punktet "Læreprosess og tidsbruk". Eksamen Prosjektoppgave som teller 100 prosent av karakteren. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Eksamenskode(r) KLS 35501 - Prosjektoppgave teller 100 % i kurset KLS 3550 Galleri og museum, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt ved prosjektoppgave. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring. Studenter som ikke får bestått på eksamen (prosjektoppgaven) eller som ønsker å forbedre karakteren, må ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI