BIK 2950 Bærekraft som konkurransefortrinn
BIK 2950 Bærekraft som konkurransefortrinn
FNs bærekraftsmål bidrar til at rammebetingelsene i offentlig og privat sektor er i ferd med å endres. Krav til grønn vekst, teknologiske nyvinninger og økt fokus på bærekraftige produkter og tjeneste påvirker forretningsmodeller og praksis blir utfordret, tjenester digitaliseres og verdikjeder transformeres. Parallelt trekkes fremtidens forbrukere mot virksomheter som ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Det leder næringslivet i retning av ikke bare finansiell avkastning, men også sosialt ansvar som påvirker strategi, markedsføring og kommunikasjonsformer.
Kurset fokusere på at det i grensesnittet mellom ny teknologi, digitalisering, nye markeder og bærekraft ligger enorme muligheter for verdiskapning. Vi ser på norske og internasjonale trender i virksomheter som har gjort bærekraft til et konkurransefortrinn for egen virksomhet gjennom innovasjon, markedsføring, kommunikasjon og salg av produkter og tjenester på nye måter, i nye markeder og kanaler. Studentene skal også kunne kritisk vurdere økonomiske konsekvenser ved klimaendringen og etiske sider ved grønn forretningsdrift
Kurset passer for personer som søker kunnskap og praktiske ferdigheter knyttet til bærekraft og fremtidig forretningsmodellinnovasjon. Kurset passer for også deg som jobber med markedsføring, strategisk kommunikasjon, posisjonering og markedskommunikasjon knyttet til bærekraftig utvikling i privat og offentlig sektor.
Etter endt kurs skal studentene:
- ha oversikt over sentrale teorier, metoder og tilnærminger innen bærekraft og miljøøkonomi
- ha kunnskap om ledelse av bærekraftig forretning og hvordan utvikle en bærekraftig forretningsstrategi
- ha innsikt i samspillet mellom forretningsmodellinnovasjon og teknologi
- kunne anvende teori for innovasjon av smarte ideer/forretningsmodeller og grønn vekst i egen virksomhet
- ha kunnskap om betydningen av kommunikasjon og markedsføring av bærekraftige selskaper, produkter og tjenester
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- anvende teori og metoder for å utforske og utrede fremtiden for bærekraftig forretningsmodellering
- bidra i omstilling til bærekraftig vekst i egen organisasjon; strategi, ledelse og organisering
- medvirke i vurdering og gjennomføring av bærekraftige innovasjoner og deres lønnsomhet
- planlegge og gjennomføre markedsføringstiltak for synliggjøring av bærekraft i egen virksomhet
Etter endt kurs skal studentene:
- ha innsikt i og kunne reflektere over hvordan politiske mål om bærekraft bidrar til at det grønne skiftet er inne i en ny fase
- kritisk vurdere økonomiske konsekvenser ved klimaendringen og etiske sider ved grønn forretningsdrift
- kommunisere og diskutere relevante faglige problemstillinger og åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i klimakommunikasjon for å få gjennomslag for sine budskap
- Globale utfordringer, et miljømessig, økonomisk, og sosialt, problem
- Bærekraft og det grønne skiftet, gjeldende trender og fremtidige scenarier for grønn vekst mot 2030?
- Bærekraft som forretningsmodell og konkurransekraft
- Bærekraftige markeder, produkter og tjenester, hva er mulighetene? Hvor er markedene?
- Grønn ledelse og strategiutforming
- Segmentering og markedsutvikling for bærekraftig forbruk
- Samspill mellom bærekraftig forretningsmodellinnovajson og ny teknologi
- Innovasjon og design av bærekraftig og lønnsom forretning
- Klimarisiko som finansiell risiko og etiske sider ved bærekraftig forretningsdrift
- Markedsføring og kommunikasjon i det grønne skiftet
Kurset gjennomføres over 10 uker, som en kombinasjon av 2 x 2 dager med klasseromsundervisning, nettundervisning mellom samlingene og faglig diskusjon rundt eksamensrelevante refleksjonsspørsmål i kursets digitale klasserom. Det vil være tydelige broer mellom nett og samling slik at aktivitetene overlapper og bygger på hverandre.
Pensum vil på de fysiske samlingene suppleres med eksterne forelesere hentet fra norske bedrifter i privat og offentlig sektor som enten har gjennomført, eller er i prosess med å innovere eksisterende forretningsmodeller for bærekraft som er attraktive og lønnsomme.
Det forventes aktiv deltakelse og at studentene bidrar med egne erfaringer, både i klassediskusjoner og mellom samlingene.
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven går ut på å utvikle og dokumentere en grønn innovasjon i egen virksomhet, eller annet tema studenten brenner for, og kan kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) personer. Prosjektoppgaven leveres ut ved semesterstart. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte sett i lys av kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag. Besvarelsen skal være på maksimum 15 sider, eksklusive egenevaluering og eventuelle andre vedlegg.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Besvarelsen skal være på maksimum 15 sider, eksklusive egenevaluering og eventuelle andre vedlegg. Eksamenskode: BIK 29501 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Eksamen | 72 Time(r) | Arbeidet med prosjektoppgaven er stipulert til 72 timer. |
Undervisning | 32 Time(r) | 2 x 2 dager samling på campus. |
Digitale læringsressurser
| 13 Time(r) | Digitale læringsressurser og veiledning . |
Gruppearbeid / oppgaver | 23 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.