BIK 2950 Bærekraft som konkurransefortrinn
BIK 2950 Bærekraft som konkurransefortrinn
Rammebetingelsene i offentlig og privat sektor endres. EUs klimaplan, krav til grønn vekst, og økt fokus på bærekraftige prosesser, produkter og tjenester, påvirker forretningsmodeller, strategi og praksis i a alle sektorer. Samtidig trekkes fremtidens forbrukere mot virksomheter som ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Det leder næringslivet i retning av ikke bare finansiell avkastning, men også et sosialt ansvar som påvirker innovasjon, strategi, markedsføring og kommunikasjon.
Etter endt kurs skal studentene:
- ha oversikt over sentrale teorier, metoder og tilnærminger innen bærekraft og miljøøkonomi
- ha kunnskap om ledelse av bærekraftig forretning og hvordan utvikle en bærekraftig forretningsstrategi
- kunne anvende teori for innovasjon av smarte ideer/forretningsmodeller i egen virksomhet
- ha kunnskap om markedsføring av bærekraftige selskaper, produkter og tjenester
Etter endt kurs skal studentene kunne:
· anvende teori for å utforske og utrede fremtiden for bærekraftig forretningsmodellering
· bidra i omstilling til bærekraftig vekst i egen organisasjon; strategi, ledelse og organisering
· medvirke i vurdering av bærekraftige innovasjoner og deres lønnsomhet
· planlegge og gjennomføre markedsføringstiltak for synliggjøring av bærekraft i egen virksomhet
Etter endt kurs skal studentene:
· ha innsikt i og kunne reflektere over hvordan trender og politiske mål om bærekraft bidrar til at det grønne skiftet er inne i en ny fase
· kritisk kunne vurdere etiske sider ved egen forretningsdrift
· kommunisere og diskutere relevante faglige problemstillinger og åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i bærekraftskommunikasjon for å få gjennomslag for sine budskap
- Globale utfordringer, et miljømessig, økonomisk, sosialt, problem
- Det grønne skiftet, gjeldende trender og fremtidige scenarier for grønnvekst mot 2030?
- FNs Bærekraftsmål og næringslivets rolle
- Grønn Vekst og bærekraftige forretningsmodeller
- Grønn ledelse og strategiutforming
- Segmentering og markedsutvikling for bærekraftig forbruk
- Grønne innovasjoner og innovasjonsprosessen
- Klimarisiko
- Klimakommunikasjon og psykologiske barrierer
- Bærekraft og merkeposisjonering
- Mediestrategi - kommunikasjonskanaler og nettverk
Kurset gjennomføres over 10 uker, som en kombinasjon av 2 x 2 dager med klasseromsundervisning, nettundervisning mellom samlingene og faglig diskusjon rundt eksamensrelevante refleksjonsspørsmål i kursets digitale klasserom. Det vil være tydelige broer mellom nett og samling slik at aktivitetene overlapper og bygger på hverandre.
Pensum for de fysiske samlingene suppleres med eksterne forelesere hentet fra norske bedrifter i privat og offentlig sektor som enten har gjennomført, eller er i prosess med å innovere eksisterende forretningsmodeller for bærekraft. Det legges opp til aktiv deltakelse og at studentene bidrar med egne erfaringer, både i klassediskusjoner og mellom samlingene.
Eksamen: Prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven går ut på å utvikle og dokumentere en grønn innovasjon/endring i egen virksomhet, eller annet tema studenten brenner for, samt utvikle en plan for hvordan innovasjonen skal markedsføres. Prosjektoppgaven, som skal være på maks ord, leveres ut ved semesterstart og skal leveres inn etter at kurset er ferdig
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte. Besvarelsen skal være på maksimum 20 sider, eks egenevaluering, litteraturliste, sammendrag og evt innholdsfortegnelse. Eksamenskode: BIK 29501 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Eksamen | 72 Time(r) | Arbeidet med prosjektoppgaven er stipulert til 72 timer. |
Undervisning | 32 Time(r) | 2 x 2 dager samling på campus. |
Digitale læringsressurser
| 13 Time(r) | Digitale læringsressurser og veiledning . |
Gruppearbeid / oppgaver | 23 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.