BIK 2949 Digital innovasjon
BIK 2949 Digital innovasjon
Målet med kurset er at medarbeidere og ledere skal bli pådrivere for problemløsing og utvikling av virksomheten. Kurset gir en veiledet innføring i verktøy og metodikk for praktisk arbeid med dette.
Innovasjon er et begrep som dekker alt fra kon toinuerlig forbedring til radikal innovasjon og oppfinnelser. Kurset gir en oversikt over dette landskapet og anvender en metodikk som er velegnet for systematisk problemløsing.
Med utganspunkt i en metodikk (Innovator's Method) og en verktøykasse med teknikker har kurset en praktisk tilnærming der deltakerne kan arbeide med konkrete utfordringer hentet fra deltakernes virksomheter. Dette arbeidet kan inngå i eksamensprosjektet.
Deltakerne skal etter gjennomført kurs:
- Ha kjennskap til ulike former utviklingsarbeid og innovasjon
- Ha kunnskap om metoder og verktøy for innovasjon
- Ha kunnskap om prinsipper for ulike tilnærminger til innovasjon
Deltakerne skal etter gjennomført kurs kunne:
- Gjennomføre en problemløsningsprosess med anvendelse av metoder og verktøy
- Utvikle ulike prototyper (for digitale løsninger)
- Kunne teste og validere antagelser som gjøres i et innovasjonsarbeid
Deltakerne skal kunne anvende en praktisk metodikk for problemløsing. Metodikken er velegnet for utvikling av digitale løsninger, men er også egnet for fysiske produkter og andre problemer. Deltakerne skal være i stand til å ta hensyn til temaer som etikk, personvern og bærekraft i innovasjonsarbeidet.
Kurset vil omfatte følgende temaer:
- Hvordan digitalisering påvirker hvordan vi jobber med problemløsing
- Innovasjon og utviklingsarbeid i et større perspektiv
- Ulike tilnærminger til utviklingsarbeid og innovasjon
- Innføring i en problemløsingsprosess og en verktøykasse
- Praktisk arbeid med verktøy
- Hvordan starte vi, og hvor skal vi?
- Skape innsikt innsiktsarbeid - kunnskapsgrunnlag
- Problemdefinisjon og verdibudskap
- Løsningsfasen - datadrevet eksperimentering
- Hvordan kan vi realisere en løsning og sikre gevinster?
- Hvordan håndtere et prosjekt gjennom ulike faser og kursendringer?
Kurset gjennomføres med to alternative gjennomføringsmodeller, en med fysiske samlinger og en ren digital gjennomføring.
Gjennomføring med samlinger
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av samlingsdager med undervisning og aktiviteter i klasserom og digitale læringsressurser.
• Samlinger i klasserom (tilsvarende fire dager)
• Selvstudieenheter med fokus på begreper, konsepter og modeller
• Selvstudieaktiviteter med fokus på praktiske ferdigheter
Digital gjennomføring
Den digitale gjennomføringen er en kombinasjon av webinarer med undervisning og diskusjon samt andre aktiviteter i klasserom og nettbaserte selvstudieenheter.
• En serie med webinarer som er følger kursets hovedtemaer og
• Selvstudieenheter med fokus på begreper, konsepter og modeller
• Selvstudieaktiviteter med fokus på praktiske ferdigheter
Felles for begge gjennomføringsmodeller er at kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som beskriver et praktisk arbeid med innovasjonsmetodikken i kurset. Tema for prosjektet kan hentes fra egen arbeidsplass og bearbeides gjennom kurset.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Vi vil bruke en verktøykasse med elementer som er tilgjengelig via nettleser og/eller apper i kurset. For prosjektoppgaven kan det være nødvendig å sette seg inn i andre dataverktøy.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: BIK 29491 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | Delta i undervisning og aktiviteter på samlingsdager |
Gruppearbeid / oppgaver | 100 Time(r) | Egne aktiviteter knyttet til webinarer og selvstudieaktiviteter, lese litteratur |
Eksamen | 72 Time(r) | Prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.