BIK 2949 Den digitale endringsagenten
BIK 2949 Den digitale endringsagenten
Dette kurset har fokus på å gi medarbeidere og mellomledere relevante kunnskaper og ferdigheter innen digitalisering. Målet er at de skal kunne bli pådrivere og endringsagenter for digitalisering i egen virksomhet. Digital kompetanse handler om å forstå hvilke trusler og muligheter som digitale teknologier og verktøy skaper for å kunne identifisere hva man skal gjøre (digitale initiativ) og hvorfor man skal gjøre det (forretningsmessige effekter). I kurset brukes en digitaliseringskanvas, et verktøy for å forstå digitalisering kan påvirke egen virksomhet og bransje. Den gir et grunnlag for å identifisere hva man skal gjøre og hvorfor i egen virksomhet.
Digitale ferdigheter handler om hvordan digitale initiativ kan gjennomføres, og deltakerne vil få praktisk trening i det gjennom demonstrasjoner, aktiviteter og øvelser. Dette inkluderer praktiske oppgaver som f.eks. hvordan man setter opp enkle løsninger og temaer som organisering, prosesser og verktøy. En digital pådriver og endringsagent må kunne utforske digitale teknologier og muligheter.
I kurset vil vi bruke eksempler fra ulike næringer som har fokus på digital omstilling. Finansbransjen er en næring som utvikler pådrivere og endringsagenter for digitalisering. Der er det både store strategiske satsninger innen digitalisering, og mange mer avgrensede tiltak, for eksempel automatisering ved hjelp av virtuelle roboter. I begge typer av tiltak jobbes det med nye prosesser og nye former for organisering for å skape en mer smidig og fleksibel organisasjon.
- Å kunne forstå og anvende begreper knyttet til digitalisering og digital omstilling
- Ha kjennskap til digitale teknologier og utviklingstrekk
- Ha kjennskap til metoder og verktøy for å jobbe med digitalisering
- Ha kjennskap til nyere former for organisering
- Å være en digital pådriver og endringsagent
- Å kunne identifisere, skape og gjennomføre digitale initiativ
- Å kunne prototype digitale løsninger
- Å kunne sette opp enkle teknologiske løsninger
- Deltakerne skal kunne skille mellom det som er teknisk mulig, det som er hensiktsmessig i en forretningsmessig kontekst, og det som er ønskelig mht. etikk og samfunnsutvikling.
Kurset vil omfatte følgende temaer:
- Digitalisering og digital omstilling
- Bransjeeksempler på digitaliering
- Digitaliseringskanvas: forstå effekter av digitalisering og identifisere digitale initiativ
- Digital teknologi: Status og utviklingstrekk
- Problemløsning med ny teknologi (f.eks. blokkjede, kunstig intelligens, og virtuell virkelighet)
- Teknologi: Hvordan sett opp enkle løsninger (for eksempel en chatbot)
- Hvordan skape digitale løsninger: Fra idé til illustrasjon på 1-2-3
- Metoder og verktøy for digital innovasjon
- Organisering for smidig og fleksibel samhandling
- Den digitale endringsagenten
Kurset gjennomføres med en kombinasjon av samlingsdager med undervisning og aktiviteter i klasserom, webinarer og nettbaserte selvstudieenheter.
- Samlinger i klasserom (tilsvarende fire dager)
- Selvstudieenheter med fokus på begreper, konsepter og modeller
- Selvstudieaktiviteter med fokus på praktiske ferdigheter
- Webinarer som kombinerer presentasjon med diskusjon og veiledning
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave. Tema for oppgaven kan hentes fra egen arbeidsplass hvor man belyser (mulige) digitale initiativ og hvordan rollen som digital pådriver og endringsagent fungerer.
Vi vil bruke en verktøykasse med elementer som er tilgjengelig via nettleser og/eller apper i kurset. For prosjektoppgaven kan det være nødvendig å sette seg inn i andre dataverktøy.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: BIK 29491 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | Delta i undervisning og aktiviteter på samlingsdager |
Gruppearbeid / oppgaver | 100 Time(r) | Egne aktiviteter knyttet til webinarer og selvstudieaktiviteter, lese litteratur |
Eksamen | 72 Time(r) | Prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.