BIK 2913 Retorikk - kunsten å overbevise i tale og tekst
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
BIK 2913 Retorikk - kunsten å overbevise i tale og tekst
Kursansvarlig
Maria Isaksson
Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Er det mulig å lære å bli en dyktig taler? Kan jeg lære å skrive gode tekster? Kan jeg styrke eller svekke min troverdighet gjennom dialog? Selvfølgelig. Tale- og skrivekunst kan læres og det er retorikk som gjør dette mulig. Retorikk er en kunst som grekerne så på som essensen i det å lede mennesker. Alle kan bli bedre talere; alle kan bli bedre samtalepartnere; alle kan lære å skrive overbevisende og effektivt. Retorikk skal påvirke tilhørerne eller leserne til å akseptere et synspunkt eller et budskap. Dialog skal demonstrere respekt for og evnen til å høre på hverandre. Taler og tekster skal alltid tilpasses avsender, sak, argumentasjon, tilhørere, øyeblikk og sted; det som kalles den retoriske situasjon. Jo bedre sammenheng det er mellom disse elementene, desto bedre retorisk effekt.
Læringsmål
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
- ha elementær kunnskap om retorisk teori og terminologi
- ha grunnleggende innsikt i språk, stil og samhandling som tar sikte på overbevisning i tale og tekst
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
- ha retoriske ferdigheter som er relevante for kommunikasjon i arbeidslivet og andre sammenhenger der budskap skal presenteres
- kunne framstille en sak klart og forståelig
- kunne argumentere effektivt og troverdig
- kunne skape sin egen rolle som taler med hensyn til konteksten
- kunne engasjere sitt publikum i tale og i tekst
- kunne retorisk analyse for å vurdere hvordan taler (etos), tekst (logos) og tilhørere (patos) henger sammen og påvirker helheten
- kunne oppvise evne til dialog
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
- kunne kommunisere betydningen av god og effektiv språkbruk
- kunne bidra til å skape et miljø for dialog på arbeidsplassen, basert på gjensidighet og samhandling
Forkunnskaper
Yrkeserfaring.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Gabrielsen, Jonas, Tanja Juul Christiansen. 2010. Talens magt : indføring i mundtlig retorik. 2. udg. Reitzel. 191
Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid : en innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Spartacus. 1,3-4,6,7,8,11-12: 196 ss.
Anbefalt litteratur
Emneoversikt
Dag 1. Hva er retorikk?
- Å overbevise, vekke interesse, skape forståelse og handling
- Produksjon av gode språklige uttrykk og troverdige tekster
- Analyserer, fortolker, konstruerer, evaluerer, er kritisk
- Har et helhetsperspektiv
Ferdighet: Jobber med struktur til taletekst; praktisk framføring.
Dag 2. Etos: Troverdighet – kompetanse, moral, velvilje
- Talerens troverdighet
- Autoritet, autentisitet, tillit
- Personlig og profesjonell etos
Ferdighet: Konstruerer egen skrive-/talerrolle; stemme og kroppsspråk.
Dag 3. Patos: Følelser, appell og påvirkning.
- Tekstens påvirkning på lesere eller tilhørere
- Engasjement; forpliktelse, identifikasjon
Ferdighet: Jobber med 2. utkast til taletekst basert på tilbakemelding; stil og tonefall; praktisk framføring med fokus på tilhørere.
Dag 4. Logos: Argumentasjon, tese og argumenter.
- Ordet, argumentasjonen – fakta og fornuft
- Det gode argumentet
- Argumentasjon og posisjonering
Ferdighet: Jobber med tese, argumenter, helhet til tekst og tale.
Dag 5. Dialog: Forståelse, lytting, gjensidighet.
- Kommunikasjonsmodellen for gjensidig læring og respekt
- Double-loop learning – å kunne lære å lære
- Redskaper for gjennomføring av etiske dialoger
Ferdighet: Analyserer, skriver og gjennomfører vanskelige samtaler.
Dag 6. Evaluering: Framføring av egen tale eller presentasjon.
Dataverktøy
itslearning
Læreprosess og tidsbruk
Seks dager, 36 kurstimer over ett semester.
Eksamen
Prosessevaluering består av tre deler. Del 1-2 innleveres på gitt dato etter kursavslutning. Del 3 framføres og evalueres dag 6 i kurset.
Del 1. Utarbeide en taletekst (2 s.) om et selvvalgt tema relatert til et kommunikasjonsproblem eller en utfordring på studentens arbeidsplass. Oppgaven skrives individuelt, men studentene jobber i grupper. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
Del 2. Skrive essay om prosessen med taleteksten, 8-10 sider. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
Del 3. Muntlig framføring (7min) av taleteksten foran klassen som publikum. Framføring og evaluering dag 6 i kurset.
Eksamenskode(r)
BIK 29131- Prosessevaluering; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 2913, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.
Tilleggsinformasjon