BIK 2913 Retorikk - kunsten å overbevise i tale og tekst
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2913 Retorikk - kunsten å overbevise i tale og tekst Kursansvarlig Maria Isaksson Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Høst; Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Er det mulig å lære å bli en dyktig taler? Kan jeg lære å skrive gode tekster? Kan jeg styrke eller svekke min troverdighet gjennom dialog? Selvfølgelig. Tale- og skrivekunst kan læres og det er retorikk som gjør dette mulig. Retorikk er en kunst som grekerne så på som essensen i det å lede mennesker. Alle kan bli bedre talere; alle kan bli bedre samtalepartnere; alle kan lære å skrive overbevisende og effektivt. Retorikk skal påvirke tilhørerne eller leserne til å akseptere et synspunkt eller et budskap. Dialog skal demonstrere respekt for og evnen til å høre på hverandre. Taler og tekster skal alltid tilpasses avsender, sak, argumentasjon, tilhørere, øyeblikk og sted; det som kalles den retoriske situasjon. Jo bedre sammenheng det er mellom disse elementene, desto bedre retorisk effekt. Læringsmål Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
Forkunnskaper Yrkeserfaring. Obligatorisk litteratur Bøker: Gabrielsen, Jonas, Tanja Juul Christiansen. 2010. Talens magt : indføring i mundtlig retorik. 2. udg. Reitzel. 191 Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid : en innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Spartacus. 1,3-4,6,7,8,11-12: 196 ss. Artikler: Argyris, Chris. 1991. Teaching smart people how to learn.. Harvard Business Review. s. 99 -109 Anbefalt litteratur Emneoversikt Dag 1. Hva er retorikk?
Ferdighet: Jobber med struktur til taletekst; praktisk framføring. Dag 2. Etos: Troverdighet – kompetanse, moral, velvilje
Ferdighet: Konstruerer egen skrive-/talerrolle; stemme og kroppsspråk. Dag 3. Patos: Følelser, appell og påvirkning.
Ferdighet: Jobber med 2. utkast til taletekst basert på tilbakemelding; stil og tonefall; praktisk framføring med fokus på tilhørere. Dag 4. Logos: Argumentasjon, tese og argumenter.
Ferdighet: Jobber med tese, argumenter, helhet til tekst og tale. Dag 5. Dialog: Forståelse, lytting, gjensidighet.
Ferdighet: Analyserer, skriver og gjennomfører vanskelige samtaler. Dag 6. Evaluering: Framføring av egen tale eller presentasjon. Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Seks dager, 36 kurstimer over ett semester. Eksamen Prosessevaluering består av tre deler. Del 1-2 innleveres på gitt dato etter kursavslutning. Del 3 framføres og evalueres dag 6 i kurset. Del 1. Utarbeide en taletekst (2 s.) om et selvvalgt tema relatert til et kommunikasjonsproblem eller en utfordring på studentens arbeidsplass. Oppgaven skrives individuelt, men studentene jobber i grupper. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer. Del 2. Skrive essay om prosessen med taleteksten, 8-10 sider. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer. Del 3. Muntlig framføring (7min) av taleteksten foran klassen som publikum. Framføring og evaluering dag 6 i kurset. Eksamenskode(r) BIK 29131- Prosessevaluering; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 2913, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI