BIK 2913 Retorikk - kunsten å overbevise i tale og tekst
BIK 2913 Retorikk - kunsten å overbevise i tale og tekst
Er det mulig å lære å bli en dyktig taler? Kan jeg lære å skrive gode tekster? Kan jeg styrke min profesjonelle og personlige troverdighet? Selvfølgelig. Tale- og skrivekunst kan læres og det er retorikk som gjør dette mulig. Retorikk er en kunst som grekerne så på som essensen i det å lede mennesker. Alle kan bli bedre talere; alle kan bli bedre samtalepartnere; alle kan lære å skrive overbevisende og effektivt. Retorikk skal påvirke tilhørerne eller leserne til å akseptere et synspunkt eller et budskap. Taler og tekster skal alltid tilpasses avsender, sak, argumentasjon, tilhørere, øyeblikk og sted; det som kalles den retoriske situasjon. Jo bedre sammenheng det er mellom disse elementene, desto bedre retorisk effekt.
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
- ha elementær kunnskap om retorisk teori og terminologi
- ha grunnleggende innsikt i språk, stil og samhandling som tar sikte på overbevisning i tale og tekst
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:
- ha retoriske ferdigheter som er relevante for kommunikasjon i arbeidslivet og andre sammenhenger der budskap skal presenteres
- kunne framstille en sak klart og forståelig
- kunne argumentere effektivt og troverdig
- kunne skape sin egen rolle som taler med hensyn til konteksten
- kunne engasjere sitt publikum i tale og i tekst
- kunne retorisk analyse for å vurdere hvordan taler (etos), tekst (logos) og tilhørere (patos) henger sammen og påvirker helheten
- kunne holde en tale
Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:
- kunne kommunisere betydningen av god og effektiv språkbruk
- kunne bidra til å skape et bedre miljø på arbeidsplassen, basert på gjensidighet og samhandling
Dag 1. Hva er retorikk?
- Å overbevise, vekke interesse, skape forståelse og handling
- Produksjon av gode språklige uttrykk og troverdige tekster
- Analyserer, fortolker, konstruerer, evaluerer, er kritisk
- Har et helhetsperspektiv
Ferdighet: Jobber med struktur til taletekst; praktisk framføring.
Dag 2. Etos: Troverdighet kompetanse, moral, velvilje
- Talerens troverdighet
- Autoritet, autentisitet, tillit
- Personlig og profesjonell etos
Ferdighet: Konstruerer egen skrive-/talerrolle; stemme og kroppsspråk.
Dag 3. Patos: Følelser, appell og påvirkning.
- Tekstens påvirkning på lesere eller tilhørere
- Engasjement; forpliktelse, identifikasjon
Ferdighet: Jobber med 2. utkast til taletekst basert på tilbakemelding; stil og tonefall; praktisk framføring med fokus på tilhørere.
Dag 4. Logos: Argumentasjon, tese og argumenter.
- Ordet, argumentasjonen fakta og fornuft
- Det gode argumentet
- Argumentasjon og posisjonering
Ferdighet: Jobber med tese, argumenter, helhet til tekst og tale.
Dag 5.Tale. Kropp og muntlighet.
- Fra tekst til tale. Teori og praksis
- Kroppsspråk. Individuell trening og øvelser
- Muntlig framføring: trening
Ferdighet: Muntlig framføring
Dag 6. Evaluering: Framføring av egen tale eller presentasjon.
Seks dager, 36 kurstimer over ett semester.
Karakter i kurset baseres på en prosessevaluering bestående av tre deler. Del 1-2 innleveres på gitt dato etter kursavslutning. Del 3 framføres og evalueres dag 6 i kurset.
- Del 1. Utarbeide en taletekst (2 s.) om et selvvalgt tema relatert til et kommunikasjonsproblem eller en utfordring på studentens arbeidsplass. Oppgaven skrives individuelt, men studentene jobber i grupper. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
- Del 2. Muntlig framføring (7min) av taleteksten foran klassen som publikum. Framføring og evaluering dag 6 i kurset.
- Del 3. Hjemmeeksamen.
Generell studiekompetanse
Yrkeserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Kommentar: Del 1. Utarbeide en taletekst (2 s.) om et selvvalgt tema relatert til et kommunikasjonsproblem eller en utfordring på studentens arbeidsplass. Oppgaven skrives individuelt, men studentene jobber i grupper. Tilbakemelding fra medstudenter og faglærer. Eksamenskode: BIK 29131 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Aktivitet Vurderingsform: Presentasjon Vekting: 20 Gruppering: Individuell Kommentar: Del 2. Muntlig framføring (7min) av taleteksten foran klassen som publikum. Framføring og evaluering dag 6 i kurset. Eksamenskode: BIK 29131 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Del 3. Hjemmeeksamen Eksamenskode: BIK 29131 Karakterskala: Poengskala som leder til ECTS bokstavkarakter Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.