Bachelor i markedskommunikasjon
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon
Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på de ulike studievariantene, også kalt normert studietid.
Fra og med studieåret 2009/2010 revideres bachelorstudiene, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.
Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013.
Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no
Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2009/2010. Ønsker du å se hvordan revidert studieplan for 2. og 3. år ser ut i henholdsvis 2010/2011 og 2011/2012 kan du åpne disse nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.
Læringsmål for studiet Bachelorstudiet i markedskommunikasjon er et spesialisert studieprogram rettet mot de kommunikasjonsutfordringer som for eksempel annonsører, medie- og reklamebyråer må håndtere hver dag. Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til å påvirke markedsaktørene, i første rekke kunder, på en måte som øker sannsynligheten for å bli en foretrukket leverandør av varer eller tjenester i et marked preget av konkurranse. Programmet har et integrert perspektiv på markedskommunikasjon som grunnlag.
Kunnskapsmål
- Studentene skal etablere grunnleggende kunnskaper innen generelle økonomisk-administrative fag.
- Kunne forstå og forklare markedsaktørers valg, da særskilt forbrukeres valg og atferd og kunne identifisere implikasjoner av dette for kommunikasjonsstrategi.
- Kjenne til metodiske prinsipper for kvantitativ og kvalitativ analyse av målgrupper.
- Kjenne til grunnleggende teorier og prinsipper for merkevareutvikling, integrert markedskommunikasjon, interaktiv kommunikasjon og kampanjeplanlegging.
Ferdighetsmål
Studenter som fullfører bachelorstudiet i markedskommunikasjon skal kunne utvikle en markedskommunikasjonsstrategi, herunder konkretisere denne i en kommunikasjonskampanje. Dette innebærer følgende ferdigheter:
- Anvende teori om kommunikasjon, målgrupper og metode til å definere konkrete kommunikasjonsmål og utvikle kampanjeelementer for å nå disse.
- Utvikle en merkevarestrategi.
- Kunne kombinere kommunikasjonsvirkemidler og –kanaler for å nå og påvirke målgruppen(e) mest mulig effektivt.
- Kunne sette opp et budsjett for kampanjens kjøp av tjenester.
- Kunne utvikle og gjennomføre en kvantitativ undersøkelse for å dokumentere relevante kommunikasjonseffekter.
Studiet er først og fremst tenkt å kvalifisere til stillinger innen kommunikasjon på annonsørsiden, mediebyråsiden, planner/konsulent/rådgiver på reklamebyråsiden, og rådgiver hos pr/ kommunikasjonsbyrå.
Holdningsmål
Samtidig som studentene lærer hvordan de effektivt skal påvirke målgrupper, skal de også etablere evne til å kritisk vurdere hvor grenser for etisk forsvarlig kommunikasjon går. De bør forstå sin rolle som kommunikatører i et samfunnsperspektiv hvor truslene mot miljø blir styrket av høyt forbruk.
1. studieår 2009/2010 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
BØK 3411 | Finans og økonomistyring I | 7,5 | X | |
MRK 3405 | Kommunikasjonsatferd | 7,5 | X | |
MRK 2914 | Markedsføring | 7,5 | X | |
HIS 3410 | Bedriften | 7,5 | X | |
MET 3431 | Statistikk | 7,5 | X | |
MRK 2980 | Forbrukeratferd | 7,5 | X | |
ORG 3401 | Organisasjonsatferd og ledelse | 7,5 | X | |
SØK 3432 | Makroøkonomi | 7,5 | X |
2. studieår 2010/2011 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MET XX23 | Metode og dataanalyse | 7,5 | X | |
MRK XX23 | Integrert markedskommunikasjon | 7,5 | X | |
MRK XXX3 | Massepåvirkning | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 1 | 7,5 | X | |
BØK XXX5 | Økonomi og virksomhetsstyring (K5) | 7,5 | X | |
MRK XX10 | Forbrukersosiologi og kultur | 7,5 | X | |
MRK XXX9 | Merkevarebygging | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 2 | 7,5 | X |
Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2010.
3. studieår 2011/2012 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MRK XXX2 | Interaktiv kommunikasjon | 7,5 | X | |
STR XXX1 | Strategi | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 3 | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 4 | 7,5 | X | |
MRK XXX6 | Budskap og medievalg | 7,5 | X | |
MRK XXX7 | Kampanjeutvikling | 7,5 | X | |
MRK XXX8 | Bacheloroppgave i kampanjeutvikling | 15 | X |
Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011. 2. studieår 2009/2010
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
INS 2500 | Introduksjon til PR | 6 | X | |
MRK 2301 | Påvirkning og overtalelsesteori | 6 | X | |
MRK 2531 | Markedskommunikasjon | 6 | X | |
MRK 9801 | Markedsføringskanaler | 6 | X | |
ORG 9853 | Organisasjonsteori | 6 | X | |
MET 2360 | Metode og dataanalyse | 6 | X | |
MRK 2304 | Merkevarebygging | 6 | X | |
MRK 2402 | Forbrukersosiologi | 6 | X | |
MRK 2500 | Massekommunikasjonsteori | 6 | X | |
MRK 9803 | Direkte markedsføring | 6 | X |
Studenter som avslutter studiet etter fullført og bestått 1. år og 2. år, til sammen 120 studiepoeng, kan få utstedt vitnemål som Markedskandidat.
3. studieår 2009/2010
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MET 2430 | Kvalitative metoder | 6 | X | |
MRK 2601 | Reklameutforming | 6 | X | |
MRK 2603 | Mediestrategi | 6 | X | |
MRK 9620 | Kultur og medieanalyse | 6 | X | |
STR 2400 | Strategi | 6 | X | |
MRK 2501 | Bacheloroppgave i markedskommunikasjon | 15 | X | |
MRK 2600 | Kampanjeplanlegging | 9 | X | |
MRK 2701 | Medierelasjoner | 6 | X |