Bachelor i markedskommunikasjon

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på de ulike studievariantene, også kalt normert studietid.

Fra og med studieåret 2009/2010 revideres bachelorstudiene, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.

Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013.

Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no

Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2009/2010. Ønsker du å se hvordan revidert studieplan for 2. og 3. år ser ut i henholdsvis 2010/2011 og 2011/2012 kan du åpne disse nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.

Læringsmål for studiet Bachelorstudiet i markedskommunikasjon er et spesialisert studieprogram rettet mot de kommunikasjonsutfordringer som for eksempel annonsører, medie- og reklamebyråer må håndtere hver dag. Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til å påvirke markedsaktørene, i første rekke kunder, på en måte som øker sannsynligheten for å bli en foretrukket leverandør av varer eller tjenester i et marked preget av konkurranse. Programmet har et integrert perspektiv på markedskommunikasjon som grunnlag.

Kunnskapsmål

  • Studentene skal etablere grunnleggende kunnskaper innen generelle økonomisk-administrative fag.
  • Kunne forstå og forklare markedsaktørers valg, da særskilt forbrukeres valg og atferd og kunne identifisere implikasjoner av dette for kommunikasjonsstrategi.
  • Kjenne til metodiske prinsipper for kvantitativ og kvalitativ analyse av målgrupper.
  • Kjenne til grunnleggende teorier og prinsipper for merkevareutvikling, integrert markedskommunikasjon, interaktiv kommunikasjon og kampanjeplanlegging.

Ferdighetsmål

Studenter som fullfører bachelorstudiet i markedskommunikasjon skal kunne utvikle en markedskommunikasjonsstrategi, herunder konkretisere denne i en kommunikasjonskampanje. Dette innebærer følgende ferdigheter:

  • Anvende teori om kommunikasjon, målgrupper og metode til å definere konkrete kommunikasjonsmål og utvikle kampanjeelementer for å nå disse.
  • Utvikle en merkevarestrategi.
  • Kunne kombinere kommunikasjonsvirkemidler og –kanaler for å nå og påvirke målgruppen(e) mest mulig effektivt.
  • Kunne sette opp et budsjett for kampanjens kjøp av tjenester.
  • Kunne utvikle og gjennomføre en kvantitativ undersøkelse for å dokumentere relevante kommunikasjonseffekter.

Studiet er først og fremst tenkt å kvalifisere til stillinger innen kommunikasjon på annonsørsiden, mediebyråsiden, planner/konsulent/rådgiver på reklamebyråsiden, og rådgiver hos pr/ kommunikasjonsbyrå.

Holdningsmål

Samtidig som studentene lærer hvordan de effektivt skal påvirke målgrupper, skal de også etablere evne til å kritisk vurdere hvor grenser for etisk forsvarlig kommunikasjon går. De bør forstå sin rolle som kommunikatører i et samfunnsperspektiv hvor truslene mot miljø blir styrket av høyt forbruk.

1. studieår 2009/2010 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
MRK 3405 Kommunikasjonsatferd 7,5 X  
MRK 2914 Markedsføring 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
MET 3431 Statistikk 7,5   X
MRK 2980 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3401 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2010/2011 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MET XX23 Metode og dataanalyse 7,5 X  
MRK XX23 Integrert markedskommunikasjon 7,5 X  
MRK XXX3 Massepåvirkning 7,5 X  
. Valgkurs 1 7,5 X  
BØK XXX5 Økonomi og virksomhetsstyring (K5) 7,5   X
MRK XX10 Forbrukersosiologi og kultur 7,5   X
MRK XXX9 Merkevarebygging 7,5   X
. Valgkurs 2 7,5   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2010.

3. studieår 2011/2012 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MRK XXX2 Interaktiv kommunikasjon 7,5 X  
STR XXX1 Strategi 7,5 X  
. Valgkurs 3 7,5 X  
. Valgkurs 4 7,5 X  
MRK XXX6 Budskap og medievalg 7,5   X
MRK XXX7 Kampanjeutvikling 7,5   X
MRK XXX8 Bacheloroppgave i kampanjeutvikling 15   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011. 2. studieår 2009/2010

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
INS 2500 Introduksjon til PR 6 X  
MRK 2301 Påvirkning og overtalelsesteori 6 X  
MRK 2531 Markedskommunikasjon 6 X  
MRK 9801 Markedsføringskanaler 6 X  
ORG 9853 Organisasjonsteori 6 X  
MET 2360 Metode og dataanalyse 6   X
MRK 2304 Merkevarebygging 6   X
MRK 2402 Forbrukersosiologi 6   X
MRK 2500 Massekommunikasjonsteori 6   X
MRK 9803 Direkte markedsføring 6   X

Studenter som avslutter studiet etter fullført og bestått 1. år og 2. år, til sammen 120 studiepoeng, kan få utstedt vitnemål som Markedskandidat.

3. studieår 2009/2010

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MET 2430 Kvalitative metoder 6 X  
MRK 2601 Reklameutforming 6 X  
MRK 2603 Mediestrategi 6 X  
MRK 9620 Kultur og medieanalyse 6 X  
STR 2400 Strategi 6 X  
MRK 2501 Bacheloroppgave i markedskommunikasjon 15   X
MRK 2600 Kampanjeplanlegging 9   X
MRK 2701 Medierelasjoner 6   X