Bachelor i markedskommunikasjon
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon
Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på normert studietid. Fra og med studieåret 2009/2010 er bachelorstudiene revidert, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.
Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013. Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no
Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2010/2011. Ønsker du å se hvordan revidert studieplan for 3. år ser ut i 2011/2012 kan du åpne denne nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.
Læringsmål for studiet Bachelorstudiet i markedskommunikasjon omhandler kommunikasjonsutfordringer som annonsører, medie- og reklamebyråer må håndtere. Gjennom studiet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter for å påvirke de ulike aktørene i markedet på en måte som øker sannsynligheten for å bli en foretrukket leverandør av varer eller tjenester. Studiet er først og fremst tenkt å kvalifisere til stillinger innen kommunikasjon på annonsørsiden, konsulent/rådgiver på reklame- og mediebyråsiden og rådgiver hos PR/kommunikasjonsbyråer.
Kunnskapsmål
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper innen generelle økonomisk-administrative fag. For å kunne utvikle gode kommunikasjonsstrategier må studentene også tilegne seg kunnskap om hva som påvirker valg og atferd hos forbrukere og andre viktige aktører i markedet. Dette krever at studentene tilegner seg kunnskap til kvantitative og kvalitative metoder for å kunne analysere disse ulike aktørene. I tillegg må studentene tilegne seg kunnskap om teorier og metoder innen merkevareutvikling, masse- og interaktiv kommunikasjon samt kampanjeplanlegging.
Ferdighetsmål
Studenter som fullfører dette studiet skal kunne utvikle markedskommunikasjonsstrategi, og konkretisere denne i en kommunikasjonskampanje. For å etablere en slik ferdighet, må studentene kunne definere konkrete kommunikasjonsmål og utvikle kampanjeaktiviteter for å nå disse. Dette innebærer også evne til å utforme en merkevarestrategi, utvikle en mediestrategi og budsjettere kampanjeinvesteringer. Studentene må også kunne utforme og gjennomføre en undersøkelse for å dokumentere relevante kommunikasjonseffekter.
Holdningsmål
Som markedskommunikatører vil studentene ha som oppgave å påvirke markedsaktørers valg. Således er det viktig at studentene er bevisst sin påvirkningsmakt, at de ikke bruker denne på en manipulerende måte og at de viser en stor modenhet og vilje til å vurdere etiske og samfunnsmessige dilemma knyttet til sin yrkesutøvelse.
1. studieår 2010/2011 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
BØK 3411 | Finans og økonomistyring I | 7,5 | X | |
HIS 3410 | Bedriften | 7,5 | X | |
MRK 3414 | Markedsføringsledelse | 7,5 | X | |
MRK 3405 | Kommunikasjonsatferd | 7,5 | X | |
MET 3431 | Statistikk | 7,5 | X | |
MRK 3480 | Forbrukeratferd | 7,5 | X | |
ORG 3401 | Organisasjonsatferd og ledelse | 7,5 | X | |
SØK 3432 | Makroøkonomi | 7,5 | X |
2. studieår 2010/2011 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MET 2123 | Metode og dataanalyse | 7,5 | X | |
MRK 3560 | Massepåvirkning | 7,5 | X | |
MRK 3562 | Integrert markedskommunikasjon | 7,5 | X | |
Valgkurs 1 | 7,5 | X | ||
BØK 3551 | Praktisk økonomi og virksomhetsstyring | 7,5 | X | |
MRK 3564 | Merkevarebygging | 7,5 | X | |
MRK 3566 | Forbrukersosiologi og kultur | 7,5 | X | |
Valgkurs 2 | 7,5 | X |
VALGKURS
For valgkurs i høstsemesteret 2010 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan medio juli 2010.
For vårsemesteret 2011 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan medio november 2010.
For mer informasjon om valgkursordningen - Klikk her
Det tas forbehold om mange nok påmeldinger til de enkelte valgkurs for å kunne sette de i gang.
3. studieår 2010/2011
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MET 2430 | Kvalitative metoder | 6 | X | |
MRK 2601 | Reklameutforming | 6 | X | |
MRK 2603 | Mediestrategi | 6 | X | |
MRK 9620 | Kultur og medieanalyse | 6 | X | |
STR 2400 | Strategi | 6 | X | |
MRK 2501 | Bacheloroppgave i markedskommunikasjon | 15 | X | |
MRK 2600 | Kampanjeplanlegging | 9 | X | |
MRK 2701 | Medierelasjoner | 6 | X |
3. studieår 2011/2012 - revidert plan
Kurskode | Kursnavn | Studiepoeng | Høst | Vår |
MRK XXX2 | Interaktiv kommunikasjon | 7,5 | X | |
STR XXX1 | Strategi | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 3 | 7,5 | X | |
. | Valgkurs 4 | 7,5 | X | |
MRK XXX6 | Budskap og medievalg | 7,5 | X | |
MRK XXX7 | Kampanjeutvikling | 7,5 | X | |
MRK XXX8 | Bacheloroppgave i kampanjeutvikling | 15 | X |
Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011.