Bachelor i markedskommunikasjon

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon

Bachelorstudiet i markedskommuniskasjon er et 3-årig heltidsstudium.

Studiet er på mellomledernivå med fokus på markedsføring og skal gi kunnskaper som er nødvendige for å kunne ta stilling til strategiske og taktiske beslutninger. Pensum og det pedagogiske opplegg er basert på et markedsorientert og humanistisk ledelsesperspektiv. I studiet står beslutningstaking sentralt, og studentene gjøres kjent med komplekse beslutningssituasjoner der markedsmessige, økonomiske og etiske hensyn skal balanseres.

Mål Studiet tar sikte på å:

  • Gi økte kunnskaper og ferdigheter innen markedsføring og tilgrensende områder
  • Gi forståelse for bedrift og samfunn, herunder offentlig forvaltning og interesseorganisasjoner, og konsekvenser som økte krav til markedsorientering medfører
  • Utvikle evne til å anvende teori og modeller på praktiske problemstillinger

Pedagogisk opplegg Bachelorstudiet i markedsføring og ledelse er et arbeidsintensivt studium som stiller betydelige krav til studentene. Studiet forutsetter stor egeninnsats gjennom selvstudier og kollokvier. Studiet preges av problemorientert arbeid. Undervisningen holdes i seminar- og forelesningsform, supplert med en del gruppearbeid.

Studiets oppbygning Bachelorstudiet i markedsføring og ledelse består av grunnfag i markedsøkonomi, grunnfag i markedsføring og ledelse, samt tredje studieår bestående av obligatoriske kurs i samme spesialisering som er valgt det 2. året samt diplomoppgave.

1. år

  • Grunnfag i markedsøkonomi: (se normalstudieplanen)

2. år

  • Grunnfag i markedskommunikasjon (se normalstudieplanen)

3. år

  • Diplommarkedsfører i Markedsføring og ledelse (se normalstudieplanen)

Opptaksvilkår SeStudiereglement ved Handelshøyskolen BI.

Tilbake

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (1. år) - heltid

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Grunnfag i markedsøkonomi utgjør 1. år på de aller fleste Bachelorstudier i markedsføring.

Normalstudieplan for Grunnfag i markedsøkonomi – heltid over to semestre NMH

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
JUR 1030 6 Markedsrett X
MET 8006 6 Statistikk X
MRK 8614 6 Markedsføringsledelse X
MRK 9710 6 Medier og kommunikasjon X
ORG 9601 6 Organisasjonspsyk. og ledelse X
BØK 2301 12 Grunnleggende Bedriftsøkonomisk analyse I X
HIS 9710 6 Markedsøkonomiens utvikling X
MRK 2280 6 Forbrukeratferd X
SØK 8400 6 Makroøkonomi X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Tilbake

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (2. år) - heltid

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.

Grunnfag i markedskommunikasjon utgjør: 2. år på Bachelorstudiet i markedsføring og 2. år på Markedskandidatstudiet.

Normalstudieplan for grunnfag i markedskommunikasjon - ettårig heltidsstudium NMH:

OBS! Lokale varianter av kursplanen kan forekomme. Kontakt ditt studiested for nærmere informasjon.

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
INS 2301 6 Informasjon og samfunnskontakt/PR X
MET 2360 6 Metode og dataanalyse X
MRK 9831 6 Markedskommunikasjon X
MRK 2304 6 Branding X
MRK 2301 6 Påvirkning og overtalelsteori X
INF 9650 6 Informasjonsledelse X
MRK 2201 6 Visuell kommunikasjon og design X
MRK 9801 6 Markedsføringskanaler X
MRK 9803 6 Direkte markedsføring X
MRK 9802 6 Massekommunikasjon X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Tilbake

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (3. år) - heltid

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid. Utgjør 3. år på Bachelorstudiet i markedsføring når man har valgt Grunnfag i markedskommunikasjon 2. år.

Normalstudieplan ettårig heltidsstudium for NMH og for Høyskolene med retningsspesifikk spesialisering:

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
MRK 9960 6 Vitenskapsfilosofi og utredningsarbeid X
MRK 2003 15 Markedskommunikasjon i et helhetsperspektiv X
ORG 9980 6 Organizational and Managerial Communication X
MRK 9620 6 Kultur og medieanalyse X
MRK 9920 12 Markedsplanlegging og strategi X
MRK 9950 15 Diplomoppgave X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Normalstudieplan ettårig heltidsstudium - BI Høyskolene med spesialisering fra Diplomøkonomstudiet i økonomi og administrasjon:

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
MRK 9960 6 Vitenskapsfilosofi og utredningsarbeid X
ORG 9980 6 Organizational and Managerial Communication X
MRK 9900 6 Markedsføring på bedriftsmarkedet X
DST* 30 Spesialiseringer X X
MRK 9920 12 Markedsplanlegging og strategi X

* Spesialiseringer studieåret 2002/2003: Spesialiseringene gjennomføres over to semestre og har en ramme på 180 kurstimer. Samtlige av spesialiseringene gjennomføres med en diplomoppgave på 5 vekttall. Se forøvrig den enkelte kursbeskrivelse for nærmere informasjon om gjennomføring og eksamen.

Studiepoeng* Kursnavn
30 Spesialiseringi Bedriftsutvikling
30 Spesialisering i Logistikkledelse - Supply Chain Management
30 Spesialisering i Menneskelig ressursforvaltning
30 Spesialisering i Prosjektledelse

Mulige valgbare spesialiseringer vil variere mellom de ulike BI høyskolene.

Tilbake

Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (3. år) - modul (NMH)

Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid. Utgjør 3. år på Bachelorstudiet i markedsføring når man har valgt Grunnfag i markedskommunikasjon 2. år.

Kurskode Studiepoeng* Kursnavn Høst 2003 Vår 2004
MRK 9960 6 Vitenskapsfilosofi og utredningsarbeid X
MRK 2003 15 Markedskommunikasjon i et helhetsperspektiv X
ORG 9980 6 Organizational and Managerial Comm. X
MRK 9620 6 Kultur og medieanalyse X
MRK 9920 12 Markedsplanlegging og strategi X
MRK 9950 15 Diplomoppgave X

* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.

Tilbake