Bachelor i markedskommunikasjon
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon
Bachelorstudiet i markedskommuniskasjon er et 3-årig heltidsstudium.
Studiet er på mellomledernivå med fokus på markedsføring og skal gi kunnskaper som er nødvendige for å kunne ta stilling til strategiske og taktiske beslutninger. Pensum og det pedagogiske opplegg er basert på et markedsorientert og humanistisk ledelsesperspektiv. I studiet står beslutningstaking sentralt, og studentene gjøres kjent med komplekse beslutningssituasjoner der markedsmessige, økonomiske og etiske hensyn skal balanseres.
Mål Studiet tar sikte på å:
- Gi økte kunnskaper og ferdigheter innen markedsføring og tilgrensende områder
- Gi forståelse for bedrift og samfunn, herunder offentlig forvaltning og interesseorganisasjoner, og konsekvenser som økte krav til markedsorientering medfører
- Utvikle evne til å anvende teori og modeller på praktiske problemstillinger
Pedagogisk opplegg Bachelorstudiet i markedsføring og ledelse er et arbeidsintensivt studium som stiller betydelige krav til studentene. Studiet forutsetter stor egeninnsats gjennom selvstudier og kollokvier. Studiet preges av problemorientert arbeid. Undervisningen holdes i seminar- og forelesningsform, supplert med en del gruppearbeid.
Studiets oppbygning Bachelorstudiet i markedsføring og ledelse består av grunnfag i markedsøkonomi, grunnfag i markedsføring og ledelse, samt tredje studieår bestående av obligatoriske kurs i samme spesialisering som er valgt det 2. året samt diplomoppgave.
1. år
- Grunnfag i markedsøkonomi: (se normalstudieplanen)
2. år
- Grunnfag i markedskommunikasjon (se normalstudieplanen)
3. år
- Diplommarkedsfører i Markedsføring og ledelse (se normalstudieplanen)
Opptaksvilkår SeStudiereglement ved Handelshøyskolen BI.
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (1. år) - heltid
Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.
Grunnfag i markedsøkonomi utgjør 1. år på de aller fleste Bachelorstudier i markedsføring.
Normalstudieplan for Grunnfag i markedsøkonomi – heltid over to semestre NMH
Kurskode | Studiepoeng* | Kursnavn | Høst 2003 | Vår 2004 |
JUR 1030 | 6 | Markedsrett | X | |
MET 8006 | 6 | Statistikk | X | |
MRK 8614 | 6 | Markedsføringsledelse | X | |
MRK 9710 | 6 | Medier og kommunikasjon | X | |
ORG 9601 | 6 | Organisasjonspsyk. og ledelse | X | |
BØK 2301 | 12 | Grunnleggende Bedriftsøkonomisk analyse I | X | |
HIS 9710 | 6 | Markedsøkonomiens utvikling | X | |
MRK 2280 | 6 | Forbrukeratferd | X | |
SØK 8400 | 6 | Makroøkonomi | X |
* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (2. år) - heltid
Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid.
Grunnfag i markedskommunikasjon utgjør: 2. år på Bachelorstudiet i markedsføring og 2. år på Markedskandidatstudiet.
Normalstudieplan for grunnfag i markedskommunikasjon - ettårig heltidsstudium NMH:
OBS! Lokale varianter av kursplanen kan forekomme. Kontakt ditt studiested for nærmere informasjon.
Kurskode | Studiepoeng* | Kursnavn | Høst 2003 | Vår 2004 |
INS 2301 | 6 | Informasjon og samfunnskontakt/PR | X | |
MET 2360 | 6 | Metode og dataanalyse | X | |
MRK 9831 | 6 | Markedskommunikasjon | X | |
MRK 2304 | 6 | Branding | X | |
MRK 2301 | 6 | Påvirkning og overtalelsteori | X | |
INF 9650 | 6 | Informasjonsledelse | X | |
MRK 2201 | 6 | Visuell kommunikasjon og design | X | |
MRK 9801 | 6 | Markedsføringskanaler | X | |
MRK 9803 | 6 | Direkte markedsføring | X | |
MRK 9802 | 6 | Massekommunikasjon | X |
* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (3. år) - heltid
Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid. Utgjør 3. år på Bachelorstudiet i markedsføring når man har valgt Grunnfag i markedskommunikasjon 2. år.
Normalstudieplan ettårig heltidsstudium for NMH og for Høyskolene med retningsspesifikk spesialisering:
Kurskode | Studiepoeng* | Kursnavn | Høst 2003 | Vår 2004 |
MRK 9960 | 6 | Vitenskapsfilosofi og utredningsarbeid | X | |
MRK 2003 | 15 | Markedskommunikasjon i et helhetsperspektiv | X | |
ORG 9980 | 6 | Organizational and Managerial Communication | X | |
MRK 9620 | 6 | Kultur og medieanalyse | X | |
MRK 9920 | 12 | Markedsplanlegging og strategi | X | |
MRK 9950 | 15 | Diplomoppgave | X |
* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.
Normalstudieplan ettårig heltidsstudium - BI Høyskolene med spesialisering fra Diplomøkonomstudiet i økonomi og administrasjon:
Kurskode | Studiepoeng* | Kursnavn | Høst 2003 | Vår 2004 |
MRK 9960 | 6 | Vitenskapsfilosofi og utredningsarbeid | X | |
ORG 9980 | 6 | Organizational and Managerial Communication | X | |
MRK 9900 | 6 | Markedsføring på bedriftsmarkedet | X | |
DST* | 30 | Spesialiseringer | X | X |
MRK 9920 | 12 | Markedsplanlegging og strategi | X |
* Spesialiseringer studieåret 2002/2003: Spesialiseringene gjennomføres over to semestre og har en ramme på 180 kurstimer. Samtlige av spesialiseringene gjennomføres med en diplomoppgave på 5 vekttall. Se forøvrig den enkelte kursbeskrivelse for nærmere informasjon om gjennomføring og eksamen.
Mulige valgbare spesialiseringer vil variere mellom de ulike BI høyskolene.
Bachelorstudiet i markedskommunikasjon (3. år) - modul (NMH)
Normalstudieplanen viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på heltid, også kalt normert studietid. Utgjør 3. år på Bachelorstudiet i markedsføring når man har valgt Grunnfag i markedskommunikasjon 2. år.
Kurskode | Studiepoeng* | Kursnavn | Høst 2003 | Vår 2004 |
MRK 9960 | 6 | Vitenskapsfilosofi og utredningsarbeid | X | |
MRK 2003 | 15 | Markedskommunikasjon i et helhetsperspektiv | X | |
ORG 9980 | 6 | Organizational and Managerial Comm. | X | |
MRK 9620 | 6 | Kultur og medieanalyse | X | |
MRK 9920 | 12 | Markedsplanlegging og strategi | X | |
MRK 9950 | 15 | Diplomoppgave | X |
* Tre studiepoeng tilsvarer det som inntil våren 2003 var ett vekttall.