Bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse

Bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse

Varighet, omfang og nivå

Bachelorstudiene er treårige heltidsstudier, hvor hvert studieår omfatter 60 studiepoeng. Til sammen utgjør et Bachelorstudium 180 studiepoeng. Studiepoengene er i samsvar med det europeiske ECTS-systemet (European Credit Transfer System).

Enkelte av bachelorstudiene tilbys også på deltid, og kan også bygges opp ved å ta eksamener i enkeltstående høyskolekurs.

Studieprogram: 
Bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse
Studiepoeng: 
180
Undervisningsspråk: 
Norsk
Studieform: 
Heltid
Associate Dean: 
Elin Akre Trønnes
Kandidatprofil

Dette studiet vil gi deg en unik kombinasjon av organisasjonspsykologiske, HR-faglige og økonomisk-administrative kunnskaper. Studiet kan blant annet kvalifisere for lederjobber i mindre og mellomstore virksomheter, ulike former for personalledelse, rådgivning innen rekruttering, HR-rådgivning og konsulenttjenester.  

I undervisningen og pensum vektlegges anerkjent norsk og internasjonal forskning. Både norske og internasjonale perspektiver er dermed naturlig integrert i de ulike fagområdene som inngår i programmet. Programmet gir innsikt i en rekke psykologiske prosesser som påvirker arbeidstakere på både medarbeider- leder- og organisasjonsnivå. Kombinasjonen med at du også tilegner deg relevant kunnskap om den økonomisk- administrative delen av organisasjoner, gjør at du vil forstå helheten i hva som skal til for at en organisasjon både er helsefremmende, produktiv og opererer etter gode økonomiske, menneskelige og bærekraftige prinsipper.  

Studiet vil gi deg varierte ferdigheter som skal gjøre deg i stand til å bidra inn i ulike typer organisasjoner og i ulike roller. Blant de ferdighetene du tilegner deg i løpet av studiet, kan nevnes å vite hvordan vi kan tilrettelegge for et motiverende og helsefremmende psykososialt arbeidsmiljø, hvordan vi kan forebygge helseskadelig stress og destruktiv adferd, hvordan grupper og team i arbeidslivet kan prestere optimalt, hvordan vi kan ta velfungerende og effektive beslutninger, hvordan vi kan legge til rette for gode rekrutteringsprosesser, og hvordan vi kan bruke data til å gjøre gode HR-relaterte analyser i bedriften. I tillegg tilegner du deg grunnleggende økonomiske ferdigheter, som gjør deg i stand til å se helhetlig på effektiv virksomhetsstyring.  

Programmet tilbyr både internship og utveksling, hvilket gir kandidaten gode muligheter til å erverve seg henholdsvis næringslivsrelevant og internasjonal verdifull erfaring. 

Kunnskapsmål

Kandidaten:  

  • Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor studiets fagområder, herunder:  
    • hvordan organisasjonspsykologiske prosesser påvirker organisasjoners effektivitet.  
    • hvordan bl.a. motivasjon, menneskelige egenskaper, tenkning, gruppedynamikk, og arbeidsmiljø påvirker effektiv utførelse av arbeidet.  
    • hvordan ledelses-prosesser påvirker organisasjoners effektivitet, herunder krysskulturelle perspektiver på ledelse.  
    • hvordan planlegging og forvaltning av menneskelige ressurser påvirker effektivitet og resultater  
    • hvordan strategisk HR, digitalisering, prinsipper for bærekraft og internasjonal mobilitet blant arbeidstakere påvirker livet i organisasjoner.  
    • arbeidslivets regler og retningslinjer (arbeidsrett)  
  • Kandidatene får også grunnleggende kunnskaper om:  
    • hvordan virksomheter finansieres, investeringer vurderes, økonomiske styringsverktøy brukes og regnskap analyseres  
    • hvordan en etablerer, organiserer og leder virksomhet, utvikler og iverksetter strategier, og markedsfører og posisjonerer produkter.  
    • hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser  
    • hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig og bærekraftig måte  
    • statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.  
    • fagområdets historie, praksis og forskningstradisjon.  
Ferdighetsmål

 Kandidaten:  

  • Kan anvende faglig kunnskap og teoretiske tilnærminger for å løse praktiske problemstillinger innenfor programmets spesifikke fagområder, herunder:  
    • Tilrettelegge for et helsefremmende og motiverende psykososialt arbeidsmiljø 
    • Forebygge stress og belastningsfaktorer på jobb 
    • Planlegge og gjennomføre effektive og rettferdige rekrutteringsprosesser 
    • Utvikle og samarbeide i team blant annet ved å kjenne til vesentlige teamprosesser og hvordan disse påvirker teamets ytelse 
    • Kunne ta effektive beslutninger basert på relevant data, samt vurdere konsekvenser av beslutninger 
    • Grunnleggende forvaltning av lover og regler i arbeidslivet  
    • Innhente, sortere og vurdere informasjon om personalrelevante forhold, herunder analysere problemstillinger ved hjelp av egnet teori og empiriske metoder, gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser, kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig  
    • Kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer.
Generell kompetanse

Kandidaten:  

  • Opparbeider respekt for kunnskap, vitenskapelige og organisatoriske verdier, og lærer etterrettelighet og redelighet i forskning og faglige fremstillinger.  
  • Viser evne til selvinnsikt, kritisk tenkning og etisk refleksjon  
  • Kan integrere ansvarlighet og bærekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller, innovasjon, praksis og verdiskapning  
  • Kan arbeide i internasjonale miljøer  
  • Kan samarbeide situasjonsbestemt og tverrfaglig  
  • Har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping 
Studiemodeller
Bachelor i organisasjonspsykologi, HR og ledelse
Informasjon

Undervisningen i enkelte forelesninger, eller hele kurs vil bli gjennomført på engelsk.

Studiet omfatter 6 valgkurs á 7,5 studiepoeng. Dette innebærer at studentene har 45 studiepoeng til valg i henholdsvis 4. og 5.semester.

Det er også mulig å søke Internship (15 sp) i stedet for valgkurs, eller utveksling (30 sp) i hele 4. eller 5. semester. Ved utveksling i 4. semester vil felleskursene BØK 3561 Prestasjonsstyring og MRK 3580 Markedsføringsledelse og strategi bli flyttet til 5. semester.

Internship 15 sp. og/eller utveksling 30 sp. kan kun velges en gang i løpet av bachelorprogrammet.

KursCourse type2026 Høst2027 Vår2027 Høst2028 Vår2028 Høst2029 Vår
Felleskurs
7.5
Felleskurs
7.5
Felleskurs
7.5
Programkurs
7.5
Felleskurs
7.5
Felleskurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Felleskurs
7.5
Felleskurs
7.5
Valgkurs 15 sp. / Internship 15 sp. / Utveksling 30 sp.
Valgkurs
15
Valgkurs 30 sp. / Internship 15 sp. + Valgkurs 15 sp. / Utveksling 30 sp.
Valgkurs
30
Felleskurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Oppbygning og sammensetning

Bachelorstudiene ved Handelshøyskolen BI er som hovedregel sammensatt av 60 studiepoeng med Felleskurs (felles kurs for alle eller flere studier), 75 studiepoeng med programkurs som er tilpasset det enkelte studium, og 45 studiepoeng med valgkurs. Minste kursstørrelse er 7,5 studiepoeng. 

Det er mulig å søke opptak til et annet bachelorstudium etter første studieår. Det kan imidlertid bli nødvendig å ta tilleggskurs.

Studenter kan søke opptak til studiene etter 1. og 2. år gjennomført ved andre høyskoler, forutsatt at søkeren/studenten har dekket de nødvendige fagområdene eller forplikter seg til å ta nødvendige kurs i tillegg. Konkrete krav til fagsammensetning utarbeides for hvert studium.

For å oppnå Bachelorvitnemål fra BI, må minst 60 studiepoeng være avlagt ved Handelshøyskolen BI.

Påkrevd studieprogresjon

For studenter som tas opp til flerårige studier på heltid, stilles det krav til studieprogresjon for å kunne gå videre til neste studieår. Kravene er:

Minimum 30 studiepoeng (50 %) skal være fullført og bestått etter 1. studieår for å få plass på 2. år.
Minimum 60 studiepoeng (50 %) skal være fullført og bestått etter 2. studieår for å få plass på 3. år.

Enkelte studier kan ha høyere progresjonskrav enn dette. Kravene til studieprogresjon for hvert studium er spesifisert i studiekontrakten. Studenter som ikke tilfredsstiller kravet til studieprogresjon, får tilbud om ett års opphold for å ta opp manglende fag og eksamener.

Arbeidsmengde
Handelshøyskolen BI har satt som norm at en heltidsstudent skal bruke 1.600 timer pr. år på sine studier. Det vil si at et kurs på 7,5 studiepoeng vil kreve en arbeidsinnsats på 200 timer inkludert undervisning, veiledning, egeninnsats og eksamen. Dette er i tråd med europeisk standard fastsatt i Bologna-deklarasjonen. Et av nøkkelkriteriene er at studiepoeng kun kan oppnås gjennom fullført og bestått arbeid med tilhørende vurdering av prestasjonen og læringsutbyttet i forhold til læringsmål (= forventet læringsutbytte). 

Godkjent Undervisningsutvalget
Onsdag, september 24, 2025