DIG 3630 E-handel
DIG 3630 E-handel
Digitalisering åpner opp dører for nye e-handelskonsepter som gir en rekke nye muligheter til å distribuere varer og tjenester ut i markedet. For å kunne lykkes må varehandelsbedriften utvikle e-handelsstrategier som på en kostnadseffektiv måte skape verdier for kundene - hvor som helst og når som helst. Kurset gir studentene en praktisk innføring i hvordan varehandelsbedrifter kan utvikle og etablere sin e-handelsstrategi hvor de møter sine kunder gjennom digitale kanaler på en sømløs og konsistent måte. Kurset er i hovedsak bygget opp rundt planlegging, implementering og effektevaluering av e-handelsstrategi. I løpet av kurset skal studenten ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter til å lage en strategiplan for e-handel, samt konseptuelle skisser for tekniske løsninger. Studenten skal kjenne til lover og regler som regulerer e-handel, og være bevisst på etiske og bærekraftige problemstillinger knytet til e-handel.
Etter kurset skal studenten:
- Ha grunnleggende kunnskap om digitale handelskkonsept relevant for handel.
- Ha grunnleggende forståelse for hva som inngår i mulighetsanalyse for e-handel.
- Ha grunnleggende kunnskap om infrastruktur som må ligge til rette for e-handel.
- Ha grunnleggende kunnskap om hva en e-handelsstrategi bør inneholde.
- Kjenne til hva som menes med datadrevet varehandel.
- Ha kunnskap om hvordan teknologi kan skape en mer etisk og bærekraftig varehandel.
Etter kurset skal studenten kunne:
- gjennomføre en mulighetsanalyse for e-handel.
- utvikle en strategiplan for et e-handelskonsept.
- beskrive og analysere leveransekjeden for et e-handelskonsept.
- utvikle CRM strategi.
- planlegge implementering av en e-handelsløsning med hovedvekt på kundeopplevelser og service design
- demonstrere teknikker og verktøy for datadrevet varehandel.
Etter kurset skal studenten være i stand til å stille kritiske spørsmål til digitalisering innen e-handel knyttet til tema som bærekraft, personvern, sikkerhet, etc.
- Introduksjon til e-handel
- Mulighetsanalyse for e-handel
- Ledelse av infrastruktur for e-handel
- Analyse av digitale omgivelser
- E-handelsstrategi
- Leveransekjeden
- CRM strategi
- Kundeopplevelser og service design.
- Wireframe, mockup og prototyping
Læringsmålene skal nås gjennom en kombinasjon av forelesninger, arbeid i grupper med oppgaver som inngår som arbeidskrav, og selvstudium. De innleverte gruppeoppgavene skal danne utgangspunkt for diskusjoner i klassen. Relevante teknologier blir benyttet der det er hensiktsmessig.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Ingen.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 2 | 1 | Totalt to arbeidskrav som skal løses individuelt eller i gruppe på maksimum tre studenter. Arbeidskravet er knyttet til innleveringen (eksamen) hvor studentene skal levere status på arbeidet to ganger i løpet av semesteret. Studentene får tilbakemelding på innlevert arbeidskrav som de kan ta med seg i det videre arbeidet med innleveringen. Ett av arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til avsluttende eksamen. |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Individuelt eller i grupper på maksimum tre studenter Eksamenskode: DIG 36301 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 6 Time(r) | Gjennomføres i klasserom eller digitalt |
Forberedelse til undervisning | 45 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 36 Time(r) | Arbeid med arbeidskrav |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 40 Time(r) | |
Eksamen | 43 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.