ORG 3601 Organisasjoner i samfunnet
ORG 3601 Organisasjoner i samfunnet
Organisasjoner spiller en sentral rolle i en stadig mer kompleks økonomi. Organisasjoner tar opp i seg overordnede verdier og normer i samfunnet, samtidig som de også påvirker og former det samfunnet de er en del av. En måte å fange kompleksiteten på er å beskrive utviklingen som et resultat av ulike trender som hver for seg og i samspill utgjør organisasjoners omgivelser. Utviklingstrendene som vektlegges her er – globalisering og økonomisk liberalisering, - fremvekst av en stadig mer kommunikativ økonomi, - bærekraft, - digitalisering, og - diskontinuitet og endringssjokk.
Hensikten med dette kurset er å forstå organisasjoners nøkkelrolle i en kompleks verden, å presentere begrep og teorier som gjør organisasjoner i stand til å orientere seg i kompleksiteten, og å belyse hvordan menneskelige ressurser i organisasjoner kan utvikles i lys av sentrale utviklingstrender.
Etter endt kurs skal studentene:
- Kjenne til hvilken sentral rolle organisasjoner spiller i dagens samfunn.
- Kjenne til sentrale begrep i organisasjonsteorien som tematiserer forholdet mellom organisasjon og samfunn.
- Ha opparbeidet seg kjennskap til hvordan organisasjoner tar opp i seg og gjenspeiler verdier i samfunnet.
- Kjenne til organisasjoners rolle som instrument for både endring og stabilitet i samfunnet.
- Ha kunnskap om hvordan menneskelige ressurser kan ivaretas og utvikles i moderne organisasjoner.
- Kjenne til hvordan HR kan bidra til organisasjonsutvikling og strategisk ressursstyring gjennom planlegging på overordnet nivå.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Redegjøre for hvilke utfordringer sentrale utviklingstrender gir dagens organisasjoner.
- Redegjøre for sammenhengen mellom ulike utviklingstrender.
- Anvende organisasjonsteori for å tilpasse organisasjoner til dagens utfordringer.
- Delta i diskusjoner om organisasjoners rolle i- og bidrag til samfunnet.
- Reflektere kritisk over hvordan organisasjoners arbeid med å utvikle sine menneskelige ressurser påvirkes av utviklingstrender.
- Utvikle evne til å se organisasjoners rolle i samfunnet i et historisk og globalt perspektiv.
- Utvikle bevissthet om hvordan organisasjoner kan og bør bidra til den overordnede samfunnsutviklingen.
- Utvikle bevissthet om sammenhengen mellom sentrale utviklingstrender som globalisering, den kommunikative økonomien, bærekraft, digitalisering og diskontinuitet/endringssjokk.
- Utvikle bevissthet om organisasjoner som en endringskraft for en overordnet samfunnsutvikling.
1. Hvordan forstå omgivelser
- Trender:
- Globalisering
- Den kommunikative økonomien
- Bærekraft
- Digitalisering
- Diskontinuitet/endringssjokk
 
2. Hvordan forstå forholdet organisasjon og omgivelser
- Utvalgte organisasjonsteoretiske tema
3. Hvordan forvalte menneskelige ressurser i moderne organisasjoner
- Dynamikken mellom HRM, organisasjon og omgivelser
Første halvdel av kurset gjennomføres med forelesninger og seminar på utviklingstrender, organisasjonsteori og grunnperspektiv på HRM. Delen avsluttes med flervalgseksamens for å teste studentens breddekunnskap.
Andre halvdel er mer prosessorientert og består av prosjektoppgaveseminar og veiledningsaktiviteter knyttet til prosjektoppgaveeksamen. Delen avsluttes med innlevering av prosjektoppgaven.
Flervalgsekseksamen vektes med 40%, mens prosjektoppgaven teller 60%.
Studenten får tilbud om å skrive en kort prosjektskisse på oppgaven som en del av forberedelse til veiledning. Hensikten med både prosjektskisse og veiledning er å kvalitetssikre oppstart og gjennomføring av prosjektoppgavearbeidet.
Litteraturen introduserer de fem utviklingstrendene, men går i begrenset grad i dybden på dem. I prosjektoppgaven forventes det at studenten/e selv søker etter og anvender litteratur som er relevant for- og utdyper trenden/e, og relaterer dette til caseorganisasjon og problemstilling for oppgaven. I beskrivelser av trender er det større aksept for bruk av populærvitenskapelig publikasjoner enn på kursets øvrige tema. I tilleggspensum er det noen forslag til litteratur som utdyper hver av de fem trendene.
ORG 3403 Organisasjonsatferd og ledelse eller tilsvarende kunnskaper.
| Vurderinger | 
|---|
| Eksamenskategori:  Skoleeksamen Vurderingsform:  Strukturert test Eksamen/innleveringssemester:  Første semester Vekting:  40 Gruppering:  Individuell Hjelpemidler:  
 Varighet:  1 Time(r) Kommentar:  Multiple choice test hvor studenten vil testes i kursets pensumlitteratur. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode:  ORG 36011 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester | 
| Eksamenskategori:  Innlevering Vurderingsform:  Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester:  Første semester Vekting:  60 Gruppering:  Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet:  1 Semester Kommentar:  Semesteroppgave skal være på maksimum 5000 ord, eksklusive forside, innholdsfortegnelse, referanseliste og attachement. Det vil bli kjørt plagieringskontroll av oppgavene. Eventuell kontinuasjon i en av eksamensdelene kan gjøres separat. Alle deleksamener må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode:  ORG 36012 Karakterskala:  ECTS Kontinuasjon:  Eksamen hvert semester | 
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
| Aktivitet | Varighet | Kommentar | 
|---|---|---|
| Undervisning | 20 Time(r) | Forelesninger på kursets hovedtema | 
| Undervisning | 10 Time(r) | Forelesninger/seminar - Hvordan skrive en god oppgave | 
| Seminargrupper | 10 Time(r) | Presentasjoner fra studentene av prosjektoppgaven og idedugnad/veiledning på prosjektoppgaven | 
| Innlevering(er) | 80 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave | 
| Eksamen | 20 Time(r) | Flervalgeksamen og forberedelse til denne  | 
| Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) | 
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
